پول ایران در مقابل ارزهای جهان قدرت می‌گیرد؟

کدخبر: ۲۹۸۳۴۴
اقتصادنیوز : رییس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر این‌که حذف ۴ صفر از پول ملی روی کاهش تورم و افزایش قدرت خرید مردم اثرگذار نیست، گفت: با این حال روی جو روانی در جامعه اثر می‌گذارد؛ ضمن این‌که در میان ارزهای جهانی، پول ملی کشور قدرتمند نشان داده می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین ،محمد لاهوتی درباره سیاست حرف ۴ صفر از پول ملی اظهار داشت: باید ببینیم هدف از این سیاست چیست. در اقتصادهای دنیا، کشورهایی که این سیاست را اجرایی کردند، در شرایطی این کار را انجام دادند که هم تورم کاهنده‌ای داشتند و هم این‌که شرایط اقتصادی رو به رشدی داشتند.

وی افزود: از سوی دیگر، این کشورها برای این‌که در اقتصاد جدید متناسب با شرایط جدید بتوانند ارزش پول ملی را حفظ کنند، صفرها را از پول ملی حذف کردند که شاخص‌ترین و موفق‌ترین این کشورها، ترکیه در طی یک دهه گذشته بوده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: بر این اساس، با توجه به موضوعاتی که در کشور ما وجود دارد، به طوری که نرخ تورم دو رقمی است و پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم از این بالاتر هم برود و از طرف دیگر، به دلیل موضوعات خارجی فروش نفت با مشکل مواجه است و سال گذشته نیز رشد اقتصادی کشور منفی بوده، از این باب، حذف ۴ صفر از پول ملی ضرورت ندارد، زیرا شرایط لازم را برای ارزشمند کردن پول ملی را نداریم.

لاهوتی متذکر شد: در این میان، اگر سیاست دولت را متفاوت از این مقوله‌هایی که اشاره کرده‌ام، ببینیم، هدف دولت از این کار، کاهش حجم پول درشت و اصلاح رویه‌ای است که در کشور ما باب است که پول ریال است، اما معاملات در جامعه به «تومان» انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ریال طی ۱۰۰ سال گذشته نشان داده که کماکان نتوانسته جایگاه خود را در جامعه ایران پیدا کند. بر این اساس، یک غلط مصطلحی که براساس سیاست‌های گذشته اتفاق افتاده، اصلاح می‌شود و واحد پول به تومان تبدیل می‌شود.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران عنوان کرد: نکته دیگری که وجود دارد، در عملیات حسابداری و سندهای حسابداری کار راحت‌تر و صفرهای اضافی حذف خواهد شد. همچنین از نظر روانی در جامعه اعتماد به نفس به مردم در خصوص پول ملی داده می‌شود؛ گرچه این مساله بر کاهش تورم و یا افزایش قدرت خرید مردم هیچ تاثیری ندارد، یعنی نه تاثیر مثبت و نه تاثیر منفی دارد.

لاهوتی یادآور شد: به هر حال از نظر روانی حذف صفر از پول ملی اثرگذار است؛ ضمن این‌که در میان ارزهای جهانی، پول ملی کشور قدرتمند نشان داده می‌شود.

وی تاکید کرد: در مجموع نظر شخصی من این است که با حذف ۴ صفر از پول ملی موافق هستم؛ اگرچه اهداف اصلی که به طور معمول در اقتصادهای دنیا برای حذف ۴ صفر بهره‌برداری می‌شود، در حال حاضر بعید می‌دانم اتفاق بیفتد. به عبارتی، هم تورم کاهش پیدا نمی‌کند و هم قدرت خرید بالا نمی‌رود. ضمن این‌که تورم در کشور کاهنده نیست، بنابراین امکان دارد در بلندمدت به مرور صفرها افزایش پیدا کند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: من اعتقاد دارم که از نظر فنی الان زمان حذف ۴ صفر از پول ملی نیست، ولی از نظر عملیات حسابداری و جو روانی در جامعه و اصلاح موضوعی که تحمیل شده که ریال به تومان تبدیل شود، اجرایی شدن حذف ۴ صفر منطقی نشان داده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید