رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد :

افزایش فرار های مالیاتی / اجرای سیستم مالیاتی عادلانه در کشور

کدخبر: ۲۹۹۰۲۱
اقتصادنیوز : رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با دریافت اطلاعات ریز داده همه افراد ضمن جلوگیری از فرار مالیاتی گسترده در کشور سیستم مالیاتی عادلانه را با جدیت پیاده می کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر،  امیدعلی پارسا عصر شنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید امور مالیاتی شهر محمدیه اظهارداشت: اداره کشور بدون درآمد ممکن نیست و این درآمد یا با فروش املاک و سرمایه های کشور است و یا قرض کردن که هیچکدام راه عقلانی و منطقی نیست و آینده نگران کننده ای را متصور می کند.  

وی افزود: بهترین راه تامین منابع مالی این است که درآمدهای کشور را بالا ببریم لذا برای اداره کشور دو راه بیشتر نداریم یا باید مالیات بگیریم و یا اسکناس چاپ کنیم که راه دوم موجب تورم شدید می شود که طبقه متوسط و فقیر را فقیر تر و طبقه ثروتمند را پولدارتر می کند.

پارسا تصریح کرد: مالیات یک منبع پایدار برای اداره کشور است اما باید دانست همین مالیات هم آنقدر زیاد نیست و فقط می تواند نیمی از حقوق کارمندان دولت را پوشش دهد بنابراین مهمترین برنامه و هدف ما جلوگیری از فرار مالیاتی است که متاسفانه به دلایل مختلف بسیار زیاد شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور یادآورشد: فرار مالیاتی به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها وجود دارد لذا اگر بتوانیم اطلاعات کاملی از همه فعالیتها در اختیار داشته باشیم قادریم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

پارسا گفت: بر اساس ماده ۱۶۹ مکرر همه نهادها باید ریزداده های افراد را در اختیار امور مالیاتی قرار دهند تا ما بر اساس عدالت بتوانیم مالیات را برقرار کنیم تا به کسی ظلم نشود.

وی اظهارداشت: راه دوم ایجاد سامانه ای است که همه معاملات کشور در آن بستر اتفاق می افتد به طوری که در همه دنیا سازمانهای امور مالیاتی به همه اطلاعات دسترسی دارند و مالیات بر اساس مستندات و به صورت عادلانه دریافت می شود.

پارسا افزود: بیش از ۱۰۰۰ پروژه نیمه تمام در سراسر کشور وجود دارد که باید تکمیل شود و اگر نتوانیم معوقات مالیاتی را وصول کنیم این طرح ها به سرانجام نخواهد رسید لذا اگر بخواهیم نظام مالیاتی مدرن شده و پاسخگوی اداره کشور باشد باید به اطلاعات «ریزداده ها» مسلح شویم.

وی در خصوص الزام اصناف بویژه پزشکان در استفاده از کارت خوان گفت: پایانه های فروشگاهی و کارت خوان باید در همه صنوف مورد استفاده قرار گیرد و این طرح در کارخانه ها هم توسعه خواهد یافت اما در گام اول از جامعه فرهیخته پزشکان آغاز کردیم و انتظار داریم همراهی آنها ۱۰۰ درصدی باشد.

پارسا اظهارداشت: شان و جایگاه پزشکان ایجاب می کند در مراعات قانون پیشگام باشند و ما نیز از این صنف شروع کردیم تا الگوی دیگران باشند و می دانیم با استقبال خوب آنها مواجه خواهیم شد.

وی گفت: این طرح تا پایان شهریور ماه تمدید شده و از اوایل مهرماه همه گیر خواهد شد و از مردم هم انتظار داریم پرداخت های خود را از طریق کارت خوان انجام دهند.

 پارسا در ادامه یاداورشد: در صددیم پایه های مالیاتی کشور را توسعه بخشیم و به غیر از مالیات دریافتی کنونی در صددیم از منابع مغفول مانده هم مالیات بگیریم تا عدالت مالیاتی محقق شود و به کسی ظلم نکنیم و یک سیستم مالیاتی عادلانه را در کشور پیاده کنیم.    

وی اضافه کرد: هدف ما پیاده کردن یک شبکه مالیاتی عادلانه در کشور است و شعار ما «وصول با اصول توام با انصاف» است و در کنار آن با فرار مالیاتی بشدت مقابله خواهیم کرد.

 رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهارداشت: در یک طرح فراگیر موضوع بخشودگی جرایم مالیاتی برای همه بدهکاران را تا پایان مهرماه اجرا می کنیم و همه کسانی که اصل بدهی خود را تا این تاریخ پرداخت کنند از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم برخوردار خواهند شد.

وی بیان کرد: صاحبان واحدهای تولیدی می توانند از این فرصت طلایی استفاده کرده و مشمول بخشودگی شوند که برخی از آنها میزان جرایمشان از اصل وام هم بیشتر شده و این فرصت استثنایی می تواند به رونق تولید آنها هم کمک کند.

پارسا گفت: این تخفیف امسال به صورت استثنایی داده شده و سال آینده دیگر مدیران استانها اختیار کامل برای بخشش نخواهند داشت و تنها ۵۰ درصد می توانند تخفیف دهند لذا توصیه می کنیم حتما تولید کنندگان از این فرصت استفاده کنند.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهارداشت: بسیار امیدواریم فضایی فراهم شود تا مجموعه درآمدهای استان ها بیشتر شود تا بتوانیم تخصیص بیشتری به مناطق داشته باشیم و اعتقاد داریم هیچ راهی برای افزایش اعتبارات استانها نداریم مگر آنکه وصولی ها با رعایت اصول و انصاف بیشتر شود.

وی از مدیران امور مالیاتی استانها خواست ضمن شناسایی فرارهای مالیاتی زمینه تحقق عدالت مالیاتی و کسب درآمدهای پیش بینی شده را در مناطق خود مهیا کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید