آیا رویای آخرالزمانی پوتین با شکست مواجه شده است

کدخبر: ۲۹۹۰۶۱
اقتصادنیوز:« انفجاری رخ می‌دهد. ناگهان تخلیه روستایی که در دستور کار قرار گرفته بود لغو می‌شود. از آن طرف بر اثر انفجار پنج دانشمند هسته‌ای روسیه کشته می‌شوند و بعد هم اعلام می‌شود که تشعشعات رادیویی تا سواحل نروژ هم رسیده است.»
آیا رویای آخرالزمانی پوتین با شکست مواجه شده است

به گزارش اقتصادنیوز هنوز کسی از داستان مرموز انفجار در روسیه پرده برنداشته است. با این حال همه اینها به ما می‌گوید که روسیه احتمالا در آزمایش موشک هسته‌ای خود شکست خورده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، این شکست درحالی برای روسیه رقم خورده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته است روسیه دارای توان نظامی نامحدود است و برد موشک‌های بالایش قادر است نیروهای هوایی ایالات‌متحده آمریکا را در هر نقطه‌ای مورد اصابت قرار دهد. اما واقعه این ماه نشان داد که هنوز مقداری مشکلات در صنعت تسلیحات روسیه وجود دارد. مقامات آمریکایی مدعی‌اند که انفجار اتمی در این کشور در این ماه برای نخستین‌بار نیست که موفقیت‌آمیز نبوده است. اما اسکای‌فال چیست؟ در حقیقت خود تحلیلگران هم به‌درستی نمی‌دانند چیست اما حدس می‌زنند که نوعی موشک کروز هسته‌ای است. به موجب این، کارشناسان می‌گویند سطح تشعشعات رادیویی بر اثر انفجار این ماه روسیه تا نروژ هم رسیده است و همین موضوع به تقویت تئوری آنها کمک می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین، هرگونه انفجار موشک‌های کروز را در این مساله تکذیب کرد اما گفت روسیه از توسعه تسلیحات نظامی خود قدمی عقب نخواهد نشست. پسکوف تاکید کرد تنها کسانی می‌توانند درخصوص این موضوع صحبت کنند که کارشناس امر باشند اما تصریح کرد که گاهی متاسفانه اتفاقات بد هم رخ می‌دهد. او افزود: «این یک تراژدی بود و مهم است که به یاد آن قهرمانان باشیم که در این راه کشته شدند.»

جان هاوکز، کارشناس مسائل نظامی و جنگی گفت این سیستم به دو طریق کار می‌کند: «یا این سیستم یک موتور «هواتنفسی» است که هسته‌ رآکتور هسته‌ای کوچکی را به‌کار می‌گیرد تا هوای وارده را گرم کند و به موجب آن فشار تولید شود. یا اینکه می‌تواند یک موتور موشک حرارتی باشد، جایی که هسته مرکزی از سوخت‌های مایع مانند هیدروژن استفاده می‌کند پیش از اینکه از طریق یک نازل برای تولید فشار استفاده کند.» این کارشناس می‌گوید چون روس‌ها ادعای برد نامحدود کرده‌اند احتمالا سیستم اول را به‌کار گرفته‌اند. مشکل اصلی « ۹M۳۷۰» یا « SSC-X-۹ Skyfall» (آن‌گونه که ناتو می‌خواند)، در خروجی آنها است. برای اینکه از رآکتور هسته‌ای برای افزایش قدرت یک موشک استفاده شود، این کار بدون سوار کردن بمب‌های موسوم به بمب‌های کثیف روی بال‌های آن امکان‌پذیر نیست.

مارک گالیوتی، از موسسه خدمات رویال یونایتد می‌گوید: اینها به راستی بمب‌های آخر‌الزمانی هستند. اینها موشک‌هایی نیستند که برای پرتاب موشک به‌جایی منتقل شوند. این موشک‌ها برای مدت طولانی می‌توانند در آسمان پرواز کنند.

ایالات‌متحده در دهه ۱۹۶۰ به‌دنبال ساخت چنین موشک‌هایی بود. اسم آن پروژه پلوتو بود. آن پروژه پس از اینکه تشخیص داده شد که عواقب ترسناکی دارد، نیمه‌کاره رها شد. اما در مارس سال ۲۰۱۸، پوتین گفت که روسیه به فناوری برد نامحدود دست پیدا کرده است. اما سوال این است که آیا پوتین این ادعا را پیش از آزمایش بیان کرده است؟ گلایوتی می‌گوید: «پوتین سعی می‌کند واقعیت را کمی بزک دوزک کند. او تلاش می‌کند توانایی تسلیحاتی خود را بیشتر نشان دهد. با این حال نباید این مساله را هم نادیده گرفت که توان نظامی روسیه درحال افزایش است.» مقامات ایالات‌متحده درباره این نوع تسلیحات روسی گفته‌اند که آنها چند بار این نوع موشک‌ها را آزمایش کرده‌اند اما موفقیت‌آمیز نبوده است. هنوز مشخص نیست که این پروژه تا کجا پیش رفته است.

روسیه در ماه‌های گذشته با چند فاجعه روبه‌رو بوده است. در اوایل ماه ژوئیه، لوشاریک، زیردریایی فوق محرمانه روسی که در آب‌های بسیار عمیق حرکت می‌کند، منفجر شد و خدمه آن کشته شدند. رسانه‌های روسی گفتند در آن انفجار ۱۴ تن از خدمه زیردریایی روسی کشته شدند. لوشاریک نشان داد که این زیردریایی به‌عکس آنچه ادعا شده است توانایی محدودی دارد که در آب‌های بسیار عمیق حرکت کند. چند هفته بعد از آن نیز چند انفجار در یک انبار مهمات در روسیه رخ داد و مقامات روسی تایید کردند که در این سری انفجارها ۴۰ نفر کشته شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید