گاف سنگین آمریکا در توقیف نفتکش ایران

کدخبر: ۲۹۹۰۹۶
اقتصادنیوز: عجله آمریکا برای صدور حکم توقیف کشتی ایرانی درست در زمانی که این کشتی قصد عزیمت از سواحل جبل الطارق را داشت، باعث دو گاف بزرگ در حکم دادگاه منطقه کلمبیا شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه گزارش داد که دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا که حکم توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» و محموله نفت آن را صادر کرده، تاریخ توقیف این کشتی در جبل الطارق و نام آن را اشتباه درج کرده است.

در حالی که نام نفتکش «گریس 1» روز جمعه 25 مردادماه (16 اوت) به «آدریان دریا» و پرچم آن از پاناما به ایران تغییر یافت، حکم دادگاه آمریکایی در همین روز نام پیشین آن را به کار گرفته است و این در حالی است که روز آمریکا دست کم 8 ساعت و نیم دیرتر از تهران آغاز می‌شود.

براساس گزارش اسپوتنیک، دیگر گاف دادگاه آمریکایی این است که در حکم خود تاریخ ثبت شکایت علیه نفتکش ایرانی در این دادگاه را 16 نوامبر 2019 ذکر کرده که سه ماه دیگر است.

جلیل اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عصر جمعه از تغییر نام نفتکش گریس یک به "آدریان دریا" خبر داده و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

اسلامی توضیح داد: در روزهایی که نفتکش ایرانی گریس یک در توقیف جبل‌الطارق بود، پاناما به استفاده از این نفتکش پایان داد.

وی ادامه داد:‌ بر اساس درخواست مالک کشتی در حال حاضر، نفتکش دارای پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: نام نفتکش گریس یک به "آدریان دریا" تغییر کرده است و مقصدی که برای پس از رفع توقیف ازسوی مالک کشتی اعلام شده مدیترانه است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد مشکل خاصی در ادامه دریانوردی این نفتکش به مدیترانه و مقصد بعدی آن وجود نداشته باشد.

اسلامی ابراز امیدواری کرد: از این اتفاقات برای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتی‌های مربوط به اموال و کالاهای ایرانی در دنیا تکرار نشود.

نفتکش ایرانی گریس یک (آدریان دریا) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» ازسوی شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد. در پی توقیف این نفتکش برخی منابع خبری مدعی شدند که این نفتکش حامل سلاح بوده است اما دولت محلی منطقه جبل‌الطارق پس از انجام بررسی‌های آزمایشگاهی دقیق تأکید کرد که نفتکش گریس‌ یک تنها حامل نفت خام بوده است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ابتدا در روز جمعه ۱۴ تیر حکم توقیف این نفتکش حامل نفت ایران را به‌مدت ۱۴ روز تمدید کرد و پس از پایان این دوره بار دیگر حکم به تمدید ۳۰روزه توقیف نفتکش داد.

روز پنجشنبه دادگاه عالی جبل‌الطارق با بی‌اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس یک(آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید