آزمایش خونی که مرگ را پیش‌بینی می‌کند1

کدخبر: ۲۹۹۵۲۰
​اقتصاد نیوز:یک مطالعه جدید می‌تواند احتمال مرگ طی ۵ تا ۱۰ سال آتی برای یک فرد را پیش‌بینی کند.البته قبل از هر چیز باید گفت که این آزمایش از مرحله انجام آزمایشات بالینی خود خیلی فاصله دارد.
آزمایش خونی که مرگ را پیش‌بینی می‌کند1

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، محققان دانشگاه "لیدن"( Leiden) موفق به ابداع آزمایش خونی شدند که ۱۴ نشانگر زیستی که با مرگ‌ومیر ارتباط دارند را مورد بررسی قرار می‌دهد.

نشانگرهای زیستی شناخته شده به بیماری خاصی مربوط نیستند ولی در عوض بیانگر سلامت عمومی بدن هستند.

از میان آن‌ها می‌توان به نشانگرهایی برای متابولیسم اسیدچرب، التهاب و قندکافت اشاره کرد. قندکافت مجموعه‌ای از واکنش‌های درون سلولی است که توسط آن یک قند شش کربنه (معمولاً گلوکز) به ترکیبات کربن‌دار کوچک‌تری (دو مولکول سه کربنه پیروات) شکسته می‌شود.

محققان این آزمایش را با دریافت نمونه‌هایی از ۴۴ هزار نفر در همه گروه‌های سنی انجام دادند و نشان می‌دهد که نتایج آزمایش آن‌ها به درستی می‌تواند احتمال مرگ‌ومیر در زنان و مردان در تمامی گروه‌های سنی را پیش‌بینی کند.

یکی از نتایج این پژوهش این است که این نوع از آزمایش خون می‌تواند یک جایگزین برای مطالعات بالینی کلی مرگ‌ومیر باشد.

محققان پژوهش خاطرنشان کرده‌اند که نتیجه این آزمایش می‌تواند به پزشکان کمک کند که راهکارهای موثرتری برای درمان بیماران مسن ارائه دهند.

آن‌ها همچنین معتقدند که سن عددی نمی‌تواند وضعیت کلی سلامت افراد سالخورده را مشخص کند.به عنوان مثال ممکن است یک فرد ۷۰ ساله کاملا سالم باشد و یک ۷۰ ساله دیگر ۳ بیماری داشته باشد.

ولی نشانگرهای زیستی‌ای هم وجود دارند که به شناسایی افراد سالمند آسیب‌پذیر کمک می‌کند. 

نتایج پژوهش در مجله " journal Nature Communications" انتشار یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید