گرانترین آزادراه کشور کدام است؟

کدخبر: ۲۹۹۵۹۷
اقتصادنیوز: سال ۸۹ بود که آزادراه خرم‎آباد به پل‎زال به دلیل عوارض بالایی که برای عبور از این آزادراه برای خودرو‌ها تعیین شد در صدر گرانترین آزادراه کشور نام گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سال ۸۹ بود که آزادراه خرم‎آباد به پل‎زال به عنوان مسیر ترانزیتی شمال به جنوب کشور بهره‎برداری شد و به دلیل عوارض بالایی که برای عبور از این آزادراه برای خودرو‌ها تعیین شد در صدر گرانترین آزادراه کشور نام گرفت.

آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل ۲ شهر خرم آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در ۱۱ آبان سال ۸۹ به بهره برداری رسید.

ساخت این آزادراه حدود ۷۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته که ۵۰ درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می‌شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودرو‌ها برگشت داده شده و در اظهار نظر‌هایی عوارض دریافتی از خودرو‌ها در این آزادراه از ۱۸ سال تا ۳۰ سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.

آزادراهی که به صورت چهار خطه با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی خرم آباد آغاز شده و در ۳.۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۶۰ کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می‌یابد.

عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و عده‌ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت حدود هشت سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان‌های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.

آخرین بار نرخ عوارض دریافتی از خودرو‌ها در آزاد راه ۱۰۴ کیلومتری خرم آباد - پل زال از روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷ افزایش یافت.

عوارض دریافتی از خودرو‌های سواری از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان، وانت از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان، خاور از ۲۸ به ۳۰ هزار تومان، اتوبوس و ۲ محور از ۳۲ به ۳۵ هزار تومان، تریلی از ۵۰ به ۵۵ هزار تومان، مینی بوس از ۲۵ به ۳۰ هزار تومان و کامیون سه محور از ۳۸ به ۴۵ هزار تومان افزایش یافت.

نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که از ۲۲ اردیبهشت پارسال ۶۰ هزار تومان اعلام شد.

امسال نیز نرخ عوارض جدید برای ابتدای شهریور ماه ۹۸اعمال می‌شود که در این راستا عوارض دریافتی از خودروی سواری از ۱۵ هزار به ۱۸ هزار تومان، مینی بوس از ۳۰ به ۳۱، وانت از ۳۰ به ۳۵، اتوبوس از ۳۵ به ۳۶، سه محور از ۴۵ به ۵۵ و تریلی از ۵۵ به ۶۵ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

مردم لرستان و خوزستان به ویژه شهر‌های خرم آباد، پلدختر، اندیمشک و دزفول به دلیل همزبانی و نزدیکی فرهنگ‌های بومی به یکدیگر، از دیرباز دارای مراودات اقتصادی و خانوادگی بوده اند که با توجه به رفت و آمد‌های به نسبت زیاد لرستان و خوزستان، احداث این آزادراه نویدی بود بر کاهش حجم تصادفات و رفاه مردم که البته این مهم محقق و آزاد راه خرم زال علاوه بر انتفاع مردم لرستان، به شاهرگ حیاتی ترانزیتی کشور تبدیل شد.

شاهراهی که برخی اعتقاد دارند مبلغ بالای عوارض آن موجب فرار رانندگان از این مسیر می‌شود که این امر منجر به افزایش تصادفات در محور قدیم شده است.

امروزه با توجه به وقوع سیل ویرانگر در جاده خرم آباد - پلدختر، حجم خودرو‌های عبوری از گلوگاه ترانزیتی شمال – جنوب افزایش یافته و افزایش عوارض این مسیر موجب اعتراض تعداد بیشتری از مسافران و رانندگان شده است.

برخی نیز معتقد هستند خدمات بین راهی در این آزادراه گران همطراز با مبالغ عوارض دریافتی نیست و اکنون تنها با یک مجتمع نمی‌توان پاسخگوی نیاز مسافران از جمله شرایط بهداشتی بود.

رئیس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال در این خصوص گفت: ترافیک روزانه این محور متغییر است، اما در ماه جاری روزانه به طور متوسط حدود ۱۳ هزار وسیله نقلیه بوده است.

عبدالرضا دستمالچی با اشاره به هزینه کردبخش خصوصی در این طرح گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک و هزینه‌های نگهداری و تعمیر، عوارض آزادراه طوری محاسبه می‌شود که بخش خصوصی متضرر نشود.

وی بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه نیز گفت: طبق قانون ۲۵ درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود، اما در زمان حاضر شرکت بهره بردار، ۳۵ درصد عوارض‌های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می‌کند و در ماه گذشته چهار میلیارد تومان برای نگهداری آزادراه هزینه شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید