تاثیر نورشدید بر سلامت قلب

کدخبر: ۲۹۹۸۲۱
​اقتصاد نیوز:تحقیقات جدید در موش ها نشان می‌دهد استفاده از نور درمانی به کاهش آسیب بافتی که در هنگام حمله قلبی ضربه می‌خورد، کمک می‌کند.
تاثیر نورشدید بر سلامت قلب

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسکانیوز، نتایج نشان داد که قرار گرفتن موش‌های آزمایشگاهی در معرض نور شدید برای یک هفته نتایج سکته قلبی را بهبود بخشیده است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که این روش به نفع انسان نیز هست. نویسنده ارشد این مطالعه اعلام کرد که از قبل مشخص بود نور شدید از بدن در برابر حملات قلبی محافظت می‌کند و اکنون مکانیسم آن پیدا شده است.

تقویت ژن خاص محافظ قلب

محققان دریافتند که نور شدید بر عملکرد ژن PER2 که کنترل بخشی از مغز و ریتم‌های شبانه روزی را برعهده دارد تأثیر می‌گذارد.

محققان با تقویت این ژن از طریق نور درمانی شدید، دریافتند که بافت قلب پروتئین بیشتری را در هنگام مشکلات مربوط به اکسیژن مانند حمله قلبی دریافت می‌کند.

علاوه بر این این نور شدید باعث افزایش آدنوزین قلبی نیز می‌شود که یک ماده شیمیایی تنظیم کننده جریان خون است. هر دوی این مزیت‌ها به محافظت از سلامت قلب کمک می‌کنند.

محققان با مطالعه روی موش ها اعلام کردند که دریافت نور در این امر بسیار حیاتی است و برای موش های کور هیچ فایده ای ندارد.

مزایای مشابه در انسان

قدم بعدی این بود که نتایج را روی انسان نیز تایید کنند. محققان داوطلبان سالم انسان را 30 دقیقه در معرض نور شدید قرار دادند.

آن‌ها در پنج صبح متوالی شرکت کنندگان را در معرض 10000 لومن نور قرار دادند و دریافتند که سطح PER2 در پاسخ به نور درمانی در افراد شرکت کننده مانند موشها افزایش یافته است. آنها همچنین گزارش دادند که در داوطلبان انسانی شاهد کاهش سطح تری گلیسیریدهای پلاسما و بهبود متابولیسم بودند.

یکی از محققان این طرح اعلام کرد که نور نه تنها در تنظیم ریتم شبانه روزی بلکه در سلامت قلب و عروق نیز نقش مهمی داشت.

مطالعات قبلی نشان داد که تعداد بیشتری از افراد در سراسر ایالات متحده در ماه های تاریک تر زمستان حملات قلبی را تجربه می کنند.

بیماری قلبی و تأثیر آن در بزرگسالان ایالات متحده

بیماری های قلبی در سراسر ایالات متحده گسترده است. هر سال حدود 610000 نفر از بیماری‌های قلبی می‌میرند که از هر 4 مرگ 1 نفر به همین علت است.

بیماری عروق کرونر شایعترین نوع بیماری قلبی است و حدود 735000 نفر در ایالات متحده سالانه این حمله را تجربه می کنند.

در حالی که اکثر مردم می‌دانند که درد قفسه سینه نشانه سکته قلبی است علائم دیگر آن تنگی نفس، درد فوقانی بدن، حالت تهوع، عرق سرد، سرگیجه و ناراحتی در بازوها، کمر، گردن، فک یا معده هستند.

روش‌های زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند با استفاده از آن خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش دهند، مانند رژیم غذایی و ورزش مناسبتر. با این حال، تحقیقات برای کشف راه‌های جدید محافظت از سیستم قلبی عروقی بسیار حیاتی است.

این مطالعه با استفاده از نور شدید، نشان می‌دهد که چگونه چیزی که به ظاهر با سلامت قلب ارتباط ندارد می‌تواند چنین مزایای محافظتی داشته باشد.

این مطالعه می‌تواند تأثیر بسزایی در معالجه بیماران قلبی آینده داشته باشد. دانشمندان اظهار کردند که اگر قبل از جراحی قلب پرخطر این نوردرمانی انجام شود به عنوان محافظی در برابر آسیب به عضله قلب مفید است.

دانشمندان معتقدند که در راستای این یافته‌ها می‌توان دارویی تولید کرد که محافظت مشابهی را ارائه دهد.

با این وجود، مطالعات آینده روی انسان برای درک تأثیر نور درمانی شدید و پتانسیل آن برای محافظت از بیماریهای قلبی ضروری خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید