جزئیات طرح پیشنهادی ماکرون به ترامپ درباره ایران به روایت خبرگزاری فرانسه

کدخبر: ۳۰۰۰۵۹
اقتصادنیوز: منابع دیپلماتیک فرانسوی خبر دادند که رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریکایی‌اش پیشنهادات خود برای کاهش تنش با ایران را به او ارائه داده و دو طرف درباره ایران رایزنی کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری فرانسه نوشت، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه در ناهار کاری خود پیش از آغاز نشست سران گروه هفت با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گفته منابع دیپلماتیک فرانسوی که خواستند نامشان فاش نشود، دو طرف در این دیدار دو ساعته که از پیش برنامه‌ریزی نشده بود درباره ایران و دیگر مسائل، همچون تجارت جهانی و آتش سوزی گسترده در جنگل‌های آمازون رایزنی کردند.

این منابع آگاه گفته‌اند، مکرون در ناهار کاری با ترامپ طرح خود برای کاهش تنش با تهران را ارائه کرده که شامل کاهش تحریم‌های ایران با هدف ترغیب این کشور به آمدن پای میز مذاکره است.

به گفته این منابع آگاه، همچنین مکرون به ترامپ پیشنهاد داده است که ایران اجازه یابد به مدت محدود نفت خود را صادر کند. هدف این است که تهران ترغیب شود به اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای بازگردد و به‌علاوه ایران بپذیرد که درباره سایر موضوعات، از جمله موشک‌های بالستیکش مذاکره کند.

این دیپلمات‌های فرانسوی در ادامه گفته‌اند که رئیس جمهور آمریکا در این دیدار تاکید کرده است خواهان جنگ با ایران نیست بلکه به دنبال یک توافق با ایران است.

ترامپ پس  از این رایزنی‌ها در یک پیام توئیتری نوشت: اتفاقات خوبی برای هر دو کشور در حال رخ دادن است.

دولت آمریکا تاکنون جزئیاتی درباره گفت‌وگوهای ترامپ و مکرون در شهر بیاریتز فرانسه که این روزها میزبان سران کشورهای عضور گروه هفت است، ارائه نداده است.

به نظر می‌آید که وضعیت پیرامون ایران و توافق هسته‌ای از موضوعات اصلی در دستور کار نشست گروه هفت باشد. اکنون توجهات روی این مسئله متمرکز است که آیا طرح پیشنهادی مکرون به کاهش تنش‌ها منجر خواهد شد یا نه.

همچنین پایگاه خبری ان‌اچ‌کی گزارش داد که سران گروه هفت در اولین روز از نشست سه روزه خود درباره ایران و لزوم برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه رایزنی کردند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید