قیمت موبایل باز هم کاهش پیدا خواهد کرد

کدخبر: ۳۰۰۰۷۹
​اقتصاد نیوز:رئیس انجمن واردکنندگان موبایل گفت با از بین رفتن انحصار و افزایش شرکت‌هاى داراى مجوز واردات از ٢٠ به ١٢٠ شرکت، رقابتى در تأمین بازار بین شرکت‌ها شکل گرفت که ماحصل آن پیشى گرفتن عرضه از تقاضا و به طبع آن کاهش قیمت تلفن همراه را خواهد بود.
قیمت موبایل باز هم کاهش پیدا خواهد کرد

به گزارش اقتصاد نیوز،حسین غروی رام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت قیمت موبایل در بازار گفت: در ابتدای تیرماه پیش‌بینى کرده بودیم که قیمت تلفن همراه در شهریور کاهش خواهد یافت.  روند نزولى قیمت ارز یکى از عوامل کاهش قیمت کالاهاى وارداتى از جمله گوشى تلفن همراه و تبلت است.

وی ادامه داد: سیر نزولى قیمت ارز تنها علت کاهش قیمت گوشى تلفن همراه نیست. بلکه دلیل اصلى این روند کاهشى، افزایش رقابت بین واردکنندگان و به طبع آن افزایش میزان واردات این کالا به منظور تأمین بازار، است. با از بین رفتن انحصار و افزایش شرکت‌هاى داراى مجوز واردات از ٢٠ شرکت به ١٢٠ شرکت، رقابتى در تأمین بازار بین شرکت‌ها شکل گرفت که ماحصل آن پیشى گرفتن عرضه از تقاضا  و به طبع آن کاهش قیمت تلفن همراه بود که این رقابت در نهایت به نفع مصرف کننده نهایى تمام خواهد شد.

غروی رام تصریح کرد: واردات تلفن همراه از دو طریق با ارز نیمایی (برای شرکت‌های تولید کننده اصلی که رابطه مستقیم تجاری با ایران دارند) و با ارز حاصل از صادرات در حال انجام است. این در حالی است که نرخ ارز نیمایی در طول سه ماه گذشته، عموماً صعودی بوده و باعث افزایش نسبی قیمت واردات شده است. ضمن آنکه عرضه کننده ملزم به ثبت قیمت‌ها در سامانه ۱۲۴ است. 

رئیس انجمن واردکنندگان موبایل افزود: قیمت ارز حاصل از صادرات که تابعی از ارز آزاد سامانه سنا است، در طول ماه‌های اخیر، شیب نزولی اندکی داشته و انتظار می‌رود با ایجاد جو رقابتی ناشی از حضور تعداد قابل توجهی وارد کننده در این حوزه، شاهد روند کاهشی قیمت‌ها باشیم. البته طبق اعلام واردکنندگان این حوزه، با توجه به افزایش قیمت گوشی در کشورهای منطقه به سبب افزایش تقاضا و عدم عرضه توسط شرکت‌های بزرگ به سبب تحریم‌ها، شیب روند کاهشی، اندک خواهد بود.

وی افزود: پروسه واردات موبایل از زمان ثبت سفارش تا خرید و واردات و آماده سازی، فرآیندی بین ۴۵ تا ۶۰ روزه است که قاعدتاً فرآیند کاهشی قیمت‌ها از زمان شروع کاهش نرخ ارز با تاخیر در فاز ۴۵ تا ۶۰ روزه در بازار محسوس است. این در حالیست که قیمت موبایل در گوشی‌های پرتقاضا به طور میانگین ۱۰ درصد کاهش داشته است که اتفاقاً این موضوع  نه به خاطر کاهش نرخ ارز بلکه به خاطر افزایش تعداد واردکنندگان قانونی به ۱۱۰ شرکت و ایجاد جو رقابتی سالم در میان تجار و افزایش سرعت عرضه و موجودی بالای واردکنندگان بوده است.  

غروی رام در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه دیگر هیچگونه محدودیتی در واردات موبایل وجود ندارد و هر فرد با داشتن کارت بازرگانی و تعهد دادن خدمات پس از فروش می‌تواند گوشی همراه وارد کند به زودی شاهد ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بازار و ثبات قیمت‌ها خواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید