افزایش امیدها به اجرای طرح زیست شبانه در تهران

کدخبر: ۳۰۰۳۷۳
اقتصادنیوز : پس از چند ماه بحث و مجادله میان نهادهای مختلف و مدیریت شهری بر سر اجرای طرح زیست شبانه، سرانجام رای میانه به اجرای این طرح توسط هیات حل اختلاف، سه ماه دیگر برای تعیین تکلیف نهایی آن زمان خرید.

به گزارش اقتصادنیوز، بهمن‌ماه سال گذشته بود که شورای شهر تهران لایحه «الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست شبانه در چشم‌انداز تهران ۱۴۰۲» را به تصویب رساند و مقرر شد برنامه‌های این حوزه همزمان با ایام اعیاد شعبانیه و شب‌های ماه رمضان که تهران شب‌های زنده‌تری دارد، از ابتدای اردیبهشت ماه به مدت سه ماه به‌صورت آزمایشی در پنج محور در شهر تهران اجرا شود.

هدف شورا این بود که مجوز باز بودن مغازه‌ها از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد داده و بازخورد آن سنجیده شود. البته در این لایحه علاوه بر اجرای آزمایشی زیست شبانه، شهرداری تهران ملزم شد ظرف مدت سه ماه از لازم‌الاجرا شدن مصوبه مذکور با همکاری سایر نهادهای مربوطه نسبت به تدوین و ارائه لایحه برنامه عملیاتی، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی تحقق زیست شبانه در چشم‌انداز تهران ۱۴۰۲ با رویکردهای محوله را تهیه و برای تصویب به شورا ارائه کند.

اما این طرح با مخالفت فرمانداری تهران روبه‌رو شد و پافشاری شورای شهر بر مصوبه قبلی، سبب شد قضاوت درباره آن به هیات حل اختلاف استان تهران سپرده شود. محتوای رای صادر شده توسط این هیات حاکی است، استدلال شورای شهر تهران برای پافشاری بر مصوبه مذکور، ناظر بر اهمیت توسعه گردشگری شبانه، برنامه‌ریزی برای گسترش نشاط اجتماعی، ارتقای کیفیت بصری، ساماندهی مشاغل غیررسمی و فضاهای تک‌عملکردی و در راستای بهبود زیست‌پذیری شهر تهران، افزایش ساعات بهره‌مندی شهروندان و گردشگران از امکانات و ظرفیت‌های موجود در فرآیند تحقق زیست شبانه بوده که به استماع اعضای هیات حل اختلاف رسیده است. در مقابل فرمانداری تهران نیز در اعتراض به این مصوبه، تاکید کرده که اتخاذ تصمیماتی از این دست در پایتخت به دلیل وجود ملاحظات امنیتی و اجتماعی، نیازمند تصمیم‌گیری سطوح کلان حاکمیت از جمله شورای امنیت ملی است و بدون این هماهنگی و جلب نظر موافق نهادهای مذکور، طرح زیست شبانه در تهران قابلیت اجرا ندارد.

هیات حل اختلاف نیز با استماع دیدگاه‌های دو طرف در نهایت رای قطعی و نهایی خود درباره اختلاف بر سر طرح زیست شبانه را با رد اعتراض فرمانداری صادر کرد. با این وجود رای مذکور یک رای «میانه» به زیست شبانه محسوب می‌شود چراکه فرمانداری تهران در متن رای خود به این موضوع اشاره کرده که تبصره ذیل این مصوبه ایراداتی دارد، اما به رغم این ایرادات، با توجه به اینکه طبق مصوبه، برنامه عملیاتی زیست شبانه باید تا سه ماه آینده توسط شهرداری تهران به شورای شهر ارائه و برای آن تصمیم‌گیری شود، در حال حاضر با مصوبه‌ای که شهرداری را مکلف به تدوین این برنامه کرده، مخالفت نمی‌شود.

به این ترتیب تصمیم‌گیری نهایی درباره طرح مذکور به آینده نه چندان دور موکول شده است و اکنون مصوبه تایید شده به منزله مجوز قطعی برای زیست شبانه از سوی بالاترین نهاد تایید‌کننده مصوبات شورای شهر نیست. به گزارش «دنیای اقتصاد»، اگرچه شهرداری تهران در ظاهر به لحاظ قانونی مسوولیتی برای احیای زیست شبانه ندارد اما با توجه به مصوبه اواخر سال گذشته شورای شهر موظف شده چاشنی راه‌اندازی این طرح را در شهر فراهم کند. در واقع شهرداری تهران باید بستر لازم برای استقرار مشاغل سیار ویژه گردشگری شبانه را در محدوده‌های مشخص فراهم کند و از سوی دیگر هماهنگی و رایزنی‌های لازم با دستگاه‌ها و نهادهای تامین‌کننده امنیت شهر از جمله پلیس را نیز انجام دهد.

همچنین بر اساس این مصوبه، شهرداری موظف شده اموری همچون شناسایی و معرفی کسب و کارها و مشاغل سیار مجاز به فعالیت در راسته‌ها و نظارت بر عملکرد آنها را انجام دهد. برای اجرای فاز پایلوت سه ماهه نیز شهرداری موظف است تا شعاع ۵۰۰ متر از محورهای مشخص شده، زمینه تفریحات شبانه را برای شهروندان فراهم کند. هماهنگی با مراکز خرده‌فروشی، خدماتی و فرهنگی نیز برای همراهی با این طرح بر عهده شهرداری قرار دارد. نهایتا اینکه حضور و استقرار مشاغل سیار در این خیابان‌ها نباید مصداق سد معبر تلقی شود و نظم‌بخشی به این موضوع نیز بر عهده مدیریت شهری است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید