واقعیاتی گفته نشده درباره‌ی بوریس جانسون؛ ترامپِ بریتانیا

کدخبر: ۳۰۰۴۶۵
اقتصاد نیوز:تنها در صورتی که در بریتانیا زندگی کنید یا به سیاستمداران مو قرمزی که علاقه‌ای به شانه کردن موهایشان ندارند آشنا باشید یا در ماه‌های اخیر خیلی دقیق اخبار را دنبال کرده باشید می‌توانید اسمی از بوریس جانسون تا همین اواخر شنیده باشد.
واقعیاتی گفته نشده درباره‌ی بوریس جانسون؛ ترامپِ بریتانیا

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از برترین‌ها، تنها در صورتی که در بریتانیا زندگی کنید یا به سیاستمداران مو قرمزی که علاقه‌ای به شانه کردن موهایشان ندارند آشنا باشید یا در ماه‌های اخیر خیلی دقیق اخبار را دنبال کرده باشید می‌توانید اسمی از بوریس جانسون تا همین اواخر شنیده باشد.

بوریس جانسون شباهت غیرقابل باور و عجیبی با دونالد ترامپ داشته و سابقه‌ای طولانی در چیز‌هایی دارد که بریتانیایی‌ها به آن «گاف» می‌گویند و اینکه او اخیراً به عنوان نخست وزیر بریتانیا انتخاب شده است. از آنجایی که در آینده در مورد این مرد بیشتر خواهید شنید قصد داریم شما را با واقعیاتی گفته نشده یا کمتر گفته شده در مورد او آشنا کنیم.

یک آمریکایی بوده است

بوریس جانسون از والدینی بریتانیایی، اما در نیویورک سیتی به دنیا آمده است که نشان می‌دهد او دو تابعیتی است. بدین ترتیب او هرگاه که بخواهد می‌تواند به ایالات متحده بیاید و در آن اقامت داشته باشد. زمانی که بوریس ۵ ساله بود خانواده‌اش به بریتانیا بازگشت. بعد‌ها وی به این نتیجه رسید که داشتن تابعیت دوگانه باعث ابهام در وفاداری او خواهد شد هر چند مالیات نیز در اینکه وی خود را بریتانیایی بداند نیز بی‌تاثیر نبود.

گفته می‌شود که بعد از اینکه جانسون خانه‌اش در لندن را فروخت با مالیات ۵۰.۰۰۰ پوندی اداره مالیات روبرو شد. از این رو دست کشیدن از شهروندی ایالات متحده نه تنها راهی برای اثبات بریتانیایی بودن او به دیگران بوده بلکه به نوعی می‌توان آن را راهی برای فرار از پرداخت مالیات هنگفت دانست. او در سال ۲۰۱۶ شهروندی ایالات متحده خود را لغو کرد هر چند به گفته خودش برای او تصمیمی سخت بوده است.

اخراج برای جعل یک نقل قول

اغلب سیاستمداران کار خود را با چیز‌هایی غیر از سیاست آغاز می‌کنند و روزنامه نگار بودن یکی از محبوب‌ترین و دارای پرستیژترین شغل‌ها برای کسانی است که می‌خواهند سابقه فعالیت در خدمات عمومی داشته و بعداً وارد سیاست شوند. وقتی که در مورد سیاست و سیاسیون می‌نویسید نیز درک بسیار خوب و دقیقی از کارکرد این حوزه پیدا خواهید کرد که ورود به این عرصه در آینده برای شما آسان‌تر خواهد کرد. بوریس جانسون نیز کار خود را به عنوان روزنامه نگار آغاز کرد، اما از اولین شغلش در روزنامه تایمز لندن اخراج شد.

او برای جعل یک نقل قول اخراج شد. بوریس خود در این باره چنین گفته است: «جایی در نسخه من به یک تاریخدان به نام کالین لوکاس اشاره کرده و از قول او در مورد خوشگذرانی ادوارد دوم و پایرز گاوستون در قصر رٌز صحبت کرده بودم»، اما در واقع گاوستون ۱۳ سال قبل از ساخت این قصر اعدام شده بود و تاریخدانان معمولاً چنین اشتباهات فاحشی نمی‌کنند. البته این تنها موضوعی نبود که همکاران سابق بوریس جانسون را آشفته کرد.

یکی از مشاوران سابق او می‌گوید که جانسون اخلاق بسیار ترسناکی دارد و یک بار بر سر یک گیاه گلدانی فریاد می‌زده تا بتواند خود را برای نوشتن یک مقاله خشمگینانه و انتقادی آماده کند.

یک فایل صوتی

حالا که بوریس جانسون برای گیاهان گلدانی خطرناک است آیا می‌توان او را برای انسان‌ها نیز خطرناک دانست؟ ظاهراً یک فایل صوتی از جانسون وجود دارد که در آن وی برای کتک زدن یک روزنامه نگار دیگر نقشه می‌کشد. در سال ۱۹۹۰، جانسون در حال ضبط یک تماس تلفنی با مردی به نام داریوس گاپی بود که در آن وی از ناراحتی خود از تحقیقات روزنامه نگاری به نام استوارت کولیه در مورد زندگی و فعالیت‌هایش اظهار ناراحتی می‌کرد: «بگذار یک چیزی را به تو بگویم، بوریس، این مرد خون مرا به جوش آورده است و هیچ کاری نیست که برای انتقام از او نخواهم انجام دهم».

در ادامه سخنانش او از کبود کردن چشم آن روزنامه نگار و شکستن دنده‌هایش سخن گفته و در این زمینه از بوریس جانسون کمک می‌خواهد. در حالی که بسیاری انتظار دارند بوریس در پاسخ به این صحبت‌ها او را آرام ساخته یا حتی او را به در جریان گذاشتن پلیس تهدید کند، اما جانسون چنین پاسخ می‌دهد: «باشه، داری... این کار را می‌کنم، نگران نباش». اما بوریس بعد‌ها از کل ماجرا به عنوان یک شوخی یاد می‌کند و کولیه نیز می‌گوید که بنظر او جانسون فرد مناسبی برای نخست وزیری بریتانیا نیست.

در سال ۲۰۱۶، نازنین زاغری رتکلیف که زنی ایرانی بوده و با مردی بریتانیایی ازدواج کرده بود در تهران به جرم جاسوسی دستگیر شد. بوریس جانسون که در آن دوران وزیر امور خارجه بریتانیا بود در جلسه مجلس عوام صحبت‌هایی در مورد این زن کرد که شرایط را برای او دشوارتر ساخت. او ادعا کرد که نازنین زاغری نه برای دیدار با خانواده‌اش بلکه برای آموزش روزنامه نگاری به تهران رفته است که مقامات ایران این اظهارات را تایید کننده اتهامات جاسوسی زاغری دانستند. به گفته همسر نازنین زاغری، این اظهارات باعث ایراد اتهاماتی دیگر به همسر او مبنی بر جاسوسی برای دولت بریتانیا شد.

بوریس جانسون برگزیتی بود زمانی که برگزیتی در کار نبود

بوریس جانسون یکی از مدافعان اصلی و سرسخت برگزیت یا همان خروج از اتحادیه اروپا است. در سال ۱۹۸۹، بوریس جانسون به عنوان خبرنگار روزنامه تلگراف در خارج از کشور به بروکسل رفت. در مدت حضور در بروکسل، جانسون صدای روزنامه نگاری خود را یافته و به جای نوشتن در دفاع از اتحادیه اروپا، در نوشته‌های خود این اتحادیه را ناکارآمد و خارجی‌هایی بد نشان می‌داد که علاقه‌ای به توجه شهروندان خوب بریتانیایی ندارند. اما موضوع این بود که بسیاری از داستان سرایی‌های جانسون بر اساس واقعیت نبود. او ادعا‌هایی غیرواقعی و عجیب و غریب می‌کرد. او ادعا کرد که اتحادیه اروپا سعی در استاندارد سازی و هماهنگ کردن تابوت و بوی کود‌های کشاورزی دارد.

همچنین صحبت‌های عجیبی در مورد برنامه‌های این اتحادیه برای استانداردسازی سایز کاندوم‌ها، توهین به سایز سوسیس‌های ایتالیایی و بسیاری چیز‌های دیگر در این مدت از بوریس جانسون شنیده شد. تمام این صحبت‌ها و نوشته‌های غیرواقعی، اما نقش مهمی در تغییر نگاه مردم بریتانیا به اتحادیه اروپا داشت که در نهایت به پیروزی جریان برگزیت و رأی مردم به خارج شدن از اتحادیه اروپا انجامید. جالب این که اکثراعضای خانواده او با برگزیت و سیاست‌های بوریس مخالف بوده و برادر کوچکتر او برای فعالیت بیشتر و بهتر در کمپین ضد خروج از اتحادیه اروپا از کار دولتی خود دست کشید. خواهر او نیز که از مخالفان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود در حرکتی عجیب در برنامه زنده تلویزیونی و در اعتراض به این موضوع لباس‌های خود را درآورد. پدر بوریس نیز اگر چه در ظاهر از پسر خود حمایت کرده است، اما یک رمان جالب در مورد رفراندوم کذایی خروج از اتحادیه اروپا و سیاست‌های کثیف اطراف آن نوشته است.

بوریس جانسون اظهارات نژادپرستانه‌ای داشته است

سیاستمداران معمولاً مراقبت صحبت‌هایی که می‌کنند هستند و وقتی که به طور ناگهانی صحبت‌هایی نژادپرستانه، ضد زن یا اهانت‌آمیز نسبت به اقلیت‌های جنسیتی از دهانشان بیرون می‌آید از گفته‌های خود عقب نشینی کرده و عذرخواهی می‌کنند. اما بوریس جانسون چنین محدودیت‌هایی را برای خود نمی‌بیند. در طی سال‌ها او بار‌ها جملات نژادپرستانه و توهین آمیز نسبت به زنان و اقلیت‌ها به زبان آورده و بابت این صحبت‌ها نیز نیازی به عذرخواهی و شفاف سازی ندیده و آن‌ها را تنها صحبت‌هایی هجوآمیز تعریف می‌کند. او در مقاله‌ای که در روزنامه تلگراف به چاپ رساند با کلمات زشتی از یک زن که در کنفرانس حزب کارگر در سال ۱۹۹۶ شرکت کرده بود یاد کرده و چند بار نیز از زنان با عنوان دمدمی مزاج، احساسی، بی‌وفا و بلوند‌های بی‌فکر یاد کرده بود. او همچنین آفریقایی تبار‌ها را کوتوله‌های سیاه با لبخند‌های هندوانه‌ای خطاب قرار داده بود.

وقتی قدرت، بوریس جانسونِ شهردار را دیوانه کرد

بعد از این ماجرا‌ها به نحوی بوریس جانسون توانست به عنوان شهرداری لندن دست یابد و ظاهراً این قدرت او را دیوانه کرد. او از قبل نیز نشان داده بود که غیرقابل پیش‌بینی است و شهردار شدنش این ویژگی شبه دیوانگی او را شدیدتر کرد. او به عنوان شهردار دست به توسعه پروژه‌هایی زد که بیفایده و بلااستفاده بوده و مقادیر زیادی از پول مالیات دهندگان را به هدر داد. برای مثال پروژه گلدن بریج لندن که از ساحل جنوبی شهر تا ایستگاه مترو تمپل کشیده می‌شد قرار بود با گل تزیین شده و یک پل معمولی نباشد.

این پروژه خوب پیش نرفت، اما میلیون‌ها پوند هزینه برای شهرداری لندن داشت. در نهایت پس از ۵۳ میلیون پوند هزینه، ادامه این پروژه متوقف شد. بخشی از هزینه به بررسی رودخانه تیمز برای اطمینان از نبودن بمب‌های جنگ جهانی دوم در آن بود و هزینه وبسایتی که برای این پروژه طراحی شده بود به تنهایی ۱۶۱.۰۰۰ پوند اعلام شد. دیگر پروژه‌های پوچ جانسون شامل اتوبوس‌های روتمستر با هزینه ۳۲۱.۶ میلیون پوند بود که در نهایت شهرداری مجبور شد پنجره آن‌ها را از نو ساخته و جایگزین نمونه‌های قبلی کند، زیرا به دلیل گرمای طاقت فرسای درون این اتوبوس‌ها و نداشتن سیستم تهویه مناسب، کسی سوار آن‌ها نمی‌شد. بعد از آن نوبت هزینه ۳۰۰.۰۰۰ پوندی جانسون برای توپ‌های آبی رسید که قرار بود برای کنترل اجتماعات هنگام تظاهرات در خیابان‌های لندن مورد استفاده قرار گیرد. جانشین جانسون در شهرداری، بعد‌ها این توپ‌ها را به قیمت ۱۱.۰۲۵ پوند به فروش رساند.

بوریس جانسون چند بچه دارد؟

هیچ کس نمی‌داند که نخست وزیر کنونی بریتانیا چند بچه دارد و این بدین دلیل است که او مردی یک زنه نیست. نامزد کنونی جانسون، کری سیموندز، در واقع از پرسنل بخش ارتباطات حزب محافظه کار است که بیش از ۲۰ سال کوچکتر از جانسون بوده و همیشه هم نیز با هم خوب کنار نمی‌آیند. در ژوئن ۲۰۱۹، وقتی سروصدای دعوای این دو در خانه جانسون برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت کرده بود، آن‌ها با اداره پلیس تماس گرفتند. قبل از سیموندز، جانسون دو بار ازدواج کرده بود.

اولین ازدواج او با آلگرا موستین اوون در سال ۱۹۸۷ بود که این رابطه پس از خیانت جانسون و داشتن رابطه با مارینا ویلر به پایان رسید و جالب این که جانسون و ویلر تنها ۱۲ روز پس از رسمی شدن طلاق جانسون و اوون با هم ازدواج کردند. او ۲۵ سال با ویلر زندگی کرد و مدت کوتاهی قبل از رابطه‌اش با سیموندز به ازدواج دوم خود نیز پایان داد. از این رو می‌توان الگوی مشابهی را در ازدواج‌ها و روابط عاشقانه آقای نخست وزیر یافت. ازدواج بوریس با مارینا ۲۵ سال دوام داشت، اما این رابطه چندان خوشایند و خوب نیز نبود.

در سال ۲۰۰۴، همسر جانسون به طور موقت او را به دلیل داشتن یک رابطه چهار ساله با روزنامه نگاری به نام پترونلا وایت از خانه بیرون کرد. بعد از آن نیز خبر از رابطه او با آنا فازاکرلی رسید و سپس با هلن ماسینتیر. در نهایت همسر او تصمیم گرفت از دست شوهر خیانتکارش راحت شود و از او جدا شد. او با ماریانا دارای ۴ فرزند بوده و یکی نیز با هلن ماسینتیر دارد و شایعه شده فرزند ششمی نیز در کار است.

علاوه بر همه این‌ها که گفتیم، نخست وزیر جدید بریتانیا یک سرگرمی بسیار متفاوت دارد و آن تبدیل کردن کردن صندوق چوبی مشروبات الکلی به اتوبوس است. وی در این باره چنین گفته است: «وقتی که مدل اتوبوس درست می‌کنم احساس خوبی دارم. چیزی که می‎‌سازم، این که پیر می‌شوم، نمی‌دانم، جعبه‌های چوبی را رنگ می‌کنم. جعبه‌ای که برای نگهداشتن بطری‌های نوشیدنی استفاده شده، بله درسته، و بخش جدا کننده دارد و من آن را تبدیل به اتوبوس می‌کنم. در ادامه مسافران را قرار می‌دهم. مسافران را رنگ می‌کنم که در حال خوشگذرانی در این اتوبوس‌های فوق‌العاده هستند- با دی اکسید کربن کم، از آن انواعی که به خیابان‎های لندن آوردیم، کاستن از دی اکسید کربن، کاستن از اکسید نیتروژن و کاهش آلودگی».

او مصرف مواد مخدر را تایید کرده است

بوریس جانسون عادت‌های عجیب و غریب زیادی دارد مثل خوردن ۱۲ قهوه اسپرسو در روز یا استفاده از بالم لب و پنهان کردن مشروبات الکلی در کیف دستی‌اش در هنگام سفر. اما او اعتراف کرده که مواد مخدر نیز مصرف کرده یا می‌کند آن هم از نوع کوکائین. او در سال ۲۰۰۵ در مصاحبه‌ای به بالا کشیدن کوکائین از راه بینی اعتراف کرد و در سال ۲۰۰۷ نیز بار دیگر تایید نمود که کوکائین و ماریجوانا را امتحان کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید