نظر مامور سابق سیا درباره دیدار روحانی و ترامپ

کدخبر: ۳۰۰۵۵۱
اقتصادنیوز: ترامپ برای پیشبرد هدف خود نیاز به یک تیم قوی دیپلماسی و سیاست خارجی دارد تا او را به هدفش برساند. تیمی که درک درستی از اهداف و منافع ایران داشته باشد. اما ترامپ فاقد چنین تیمی است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، زمزمه مذاکره بین مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بار دیگر بلند شده است. نشست جی7 و تلاش‌های امانوئل مکرون(رئیس جمهور فرانسه) و پخش شدن خبرهایی مبنی بر اینکه ترامپ اعلام کرده در صورت مذاکره با ایران تحریم نفتی را تعلیق می‌کند، باعث شد برخی این گمان را تقویت کنند که مذاکره مقامات ایران و آمریکا جدی شده است.

مکرون در پایان نشست جی 7 از دیدار احتمالی روحانی و ترامپ سخن گفت و اعلام کرد که ممکن است این دیدار به زودی انجام شود. فارغ از درست بودن یا غلط بودن این خبر، اکنون پرسشهای زیادی در رابطه با این دیدار و آینده مذاکرات ایران و آمریکا مطرح می‌شود.

آیا ایران می‌تواند به ترامپی که یک بار برجام را نقض کرده اعتماد کند؟ قصد و هدف رئیس جمهور آمریکا از مذاکره چیست؟ آیا به فکر کمپین انتخاباتی اش است؟ آیا ترامپ در صورت پیروز شدن در انتخابات زیر توافق خود زده و کمپین فشار حداکثری را مجددا از سر می‌گیرد؟

در این رابطه، خبرنگار بخش بین الملل خبر فوری، مصاحبه ای را با پل پیلار، مامور سابق سیا و استراتژیست مشهور آمریکایی داشته‌ است.

پل پی پیلار استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن و استراتژیست مشهور آمریکایی است که تاکنون تحقیقات بسیاری را در رابطه با حوزه امنیتی بین الملل داشته است. پیلار حدود 28 سال عضو آژانس امنیت و اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) بوده است و از سال 1977 تا 2005 در این سازمان فعالیت می‌کرده است.

نظر مامور سابق سیا: مذاکره روحانی و ترامپ در حال حاضر ممکن است/ مذاکره با ایران می‌تواند منجر به پیروزی ترامپ در انتخابات شود

پیلار اکنون عضو ارشد مرکز مطالعات امنیت دانشگاه جورج تاون و همچنین یکی از اعضای ارشد مرکز مؤسسه مطالعات بروکینگ است که در زمینه امنیت جهان در قرن 21 فعالیت می‌کند.

********

به نظر شما آیا واقعا ترامپ قصد مذاکره با ایران را دارد؟ هدف ترامپ از مذاکره چه خواهد بود؟

پیلار: مشخص نیست که آیا ترامپ واقعا تصمیم گرفته که تحریم‌های نفتی ایران را تعلیق کند یا نه. ترامپ واقعا می‌خواهد با ایران مذاکره کند تا نشان دهد می‌تواند توافقی بهتر از آنچه اوباما ایجاد کرده، به سرانجام برساند. ترامپ طبیعتا برای تحقق چنین امری، احتیاج به مذاکرات بسیاری دارد.

در صورت پذیرش ایران، آیا آمریکا می‌تواند با ایران به توافق برسد؟ اصلا جز بازگشت به برجام برای ترامپ چاره دیگری وجود دارد؟

پیلار: بله. در حال حاضر مذاکره ممکن است، اما ترامپ برای پیشبرد هدف خود نیاز به یک تیم قوی دیپلماسی و سیاست خارجی دارد تا او را به هدفش برسانند. تیمی که درک درستی از اهداف و منافع ایران داشته باشد. اما ترامپ فاقد چنین تیمی است. به خصوص با وجود این واقعیت که مشاور امنیت ملی اش شخصی مثل جان بولتون است که هیچ درک درستی از رابطه‌ی دیپلماتیک نداشته و فقط خواستار جنگ با ایران است.

ترامپ تا‌کنون بی اعتمادی بسیاری از خود در مورد رابطه با ایران نشان داده است. او نشان داده در مورد ایران هدف و نیت درستی ندارد. رئیس جمهور ایالات متحده به خصوص با خروج غیر موجه و غیر قانونی اش از برجام و اعلام جنگ اقتصادی علیه ایران به خوبی دست خود را رو کرده و نیت غیر پاک خود را نشان داد. او هنوز ساختار مذاکره را نمی‌داند. او درک نمی‌کند که در یک معامله تو باید یک چیز را بدهی و یک چیزی را بگیری.

به نظر شما چگونه می‌توان به ترامپ اعتماد کرد؟

پیلار: ترامپ برای آغاز، همانطور که محمد جواد ظریف(وزیر امور خارجه ایران) گفته باید بخشی از تحریمهای نفتی سنگین خود علیه ایران را پیش از جدی شدن مذاکرات و برای نشان دادن درستی نیتش تعلیق کند.

 آیا نرمش ترامپ و اعلام موضع جدیدش در رابطه با ایران ربطی به انتخابات 2020 دارد؟ آیا او می‌خواهد از طریق موفقیت در عرصه دیپلماتیک شرایط خود را در کمپین انتخاباتی و در مبارزه با حریفان سرسختی مثل بایدن و سندرز بهبود ببخشد؟

پیلار: بدون شک مذاکره احتمالی ترامپ با ایران در انتخاب مجددش در انتخابات تاثیر می‌گذارد. با نزدیک شدن به انتخابات، شانس ترامپ برای مذاکره با ایران و گرفتن و دادن امتیازات بیشتر است. به خصوص اینکه احتمال شکست خوردن مذاکرات تجاری آمریکا با چین وجود دارد. ترامپ برای پیروزی در انتخابات احتیاج به یک دستاورد یا چیزی که بتوان به عنوان یک دستاورد یا موفقیت توصیف شود، در حوزه سیاست خارجی دارد. ترامپ امیدوار است این موفقیت در حوزه سیاست خارجی از طریق مذاکره با ایران تحقق یابد تا بتواند با آسودگی به کمپین انتخاباتی اش بپردازد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید