هر ۳ سال یک دندان پوسیده به دهان ایرانیان اضافه می‌شود

کدخبر: ۳۰۰۷۶۱
​اقتصاد نیوز:دندانپزشکی یکی از شاخه های همیشه پول ساز پزشکی بوده و همیشه یک جامعه سالم به دندانپزشکان ماهر نیاز دارد. اما هزینه دندانپزشکی، سال به سال افزایش می یابد و این به معنی حذف شدن درصد قابل توجهی از بیمارانی است که توانایی پرداخت هزینه های دندانپزشکی را ندارند.
هر ۳ سال یک دندان پوسیده به دهان ایرانیان اضافه می‌شود

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از روزیاتو، ۸۰ درصد خدمات دندانپزشکی ایران توسط بخش خصوصی ارائه می شود و ۹۰ درصد جامعه با مشکلات دهان و دندان دست به گریبان بوده و بعضا از پوسیدگی دندان خود بی خبر هستند و فوبیا و پول، سبب می شود تا به دندانپزشک، مراجعه نکنند. ۱۷ درصد کل دندانپزشکان کشور را دانش اموختگان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهد.

هزینه های دندانپزشکی، مشمول بیمه نیست و همین امر سبب می شود تا آسیب های دهان ودندان در یک جامعه، افزایش یابد. خیلی‌ها از کودکی تا بزرگسالی، از دندانپزشک می ترسند. فوبیای دندانپزشکی، فقط منحصر به ایران نیست و در همه کشورها، معضلی است.

بررسی ها نشان می دهد که هر ۳ سال، یک دندان پوسیده به دهان ایرانیان اضافه می شود و کاهش ۳۰۰ درصدی ارزش پول ملی و افزایش چند برابری هزینه های دندانپزشکی در ۵ سال اخیر، از یک اتفاق تلخ در آینده بهداشت دهان و دندان جامعه ایران خبر می دهد.

هر کودک ۱۲ ساله ایرانی، امروزه حداقل ۲ دندان پوسیده دارد اما با طرح بهداشت دهان و دندان، دهان ۶۰ درصد کودکان تا پایه ششم ابتدایی، عاری از پوسیدگی شد که این هزینه تمام شده صنعت سلامت کشور را در آینده نزدیک، کاهش می دهد و خبر خوبی به نظر می رسد.

شاخص پوسیدگی دندان در دانش‌آموزان ۱۲ ساله ایرانی قبلا ۲.۰۹ بود، در حال حاضر این شاخص به ۱.۸۴ کاهش یافته است. طبق این شاخص می‌توان گفت که هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد. هر چه سن بالاتر رود، شاخص پوسیدگی دندان هم افزایش می‌یابد به‌طوری که در گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال این شاخص ۱۳.۲ می‌رسد. می‌توان گفت که تقریبا هر سه سال یک واحد تعداد دندان‌های پوسیده بیشتر می‌شود. یعنی هر سه سال، یک دندان پوسیده به تعداد دندان‌های پوسیده ایرانیان اضافه می‌شود.

دندان های پوسیده پس از مدتی نیازمند کاشت دندان می شوند. کاشت دندان، عوارضی دارد که در ادامه به مواردی از آن اشاره می کنیم. فهرست دندانپزشکان مجرب و مورد تایید وزارت بهداشت را از سایت behdasht.gov.ir استخراج کنید.

عوارض ایمپلنت

۱–خارج شدن روکش

در سال اول روکش‌های دندان با چسب موقت چسبانده می‌شود و احتمال افتادن روکش در سال اول وجود دارد و در صورتی که روکش موقت دندان بیافتد باید برای چسباندن مجدد روکش روی ایمپلنت به دندان پزشک مراجعه شود و در صورتی که شرایط استاندارد باشد با چسب دائمی روکش چسبانده می‌شود.

۲–لق شدن روکش

احتمال لق شدن روکش در برخی موارد که فشار در برخی نواحی بیش از حد معمول باشد وجود دارد. این لق شدن ممکن است در قسمت پایه رخ دهد که اصولا بعد از پیوند نباید ایمپلنت دندان حرکتی داشته باشد و جراح برای گذاشتن پروتز باید توجه کند که ایمپلنت به طور کامل جوش خورده باشد و در برخی مواقع ممکن است در هنگام گذاشتن پروتز ایمپلنت به طور کامل چسبیده و سفت شده باشد ولی بعدا در اثر فشار شل شود که دلیل این شل شدن این است که  به جای چسبندگی استخوانی به سطح ایمپلنت بافت فیبروز به آن می‌چسبد و در چنین مواقعی که پایه ایمپلنت شل می‌شود باید روکش و پایه به طور کامل خارج شوند و پایه جدید جایگزاری شود.

یا ممکن است پروتز روی ایمپلنت  به دلیل جدا شدن چسب و یا بلند بودن روکش شل شود و در این حالت که شیوع بیشتری دارد، پروتز جدا می‌شود و اندازه آن بررسی می‌شود و مجددا چسبانده می‌شود.

یا در حالتی دیگری ممکن است پیچ متصل کننده رویی پروتز به پایه شل شود که اغلب به دلیل کوتاه بودن پیچ و تطابق نداشتن با اباتمنت در ایمپلنت‌های ارزان و کره‌ای این اتفاق می‌افتد.

–شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت و شکستگی پروتز

احتمال شل شدن پیچ داخلی ایمپلنت دندان  بر اثر فشار زیادی که به روکش وارد می‌شود وجود دارد که اغلب در اثر دندان قروچه این اتفاق ممکن است بیافتد و یا در اثر زیر دندان رفتن سنگ در صورت بروز چنین اتفاقی پروتز توسط پزشک خارج و درمان می‌شود.

۴–شکستگی بدنه ایمپلنت

احتمال وقوع این عارضه بسیار کم است اما نمی‌توان گفت غیر ممکن است. این عارضه در صورتی که فشار بسیار زیاد به ایمپلنت وارد شود در مواردی که پروتز دندان  به صورت نامناسب کار شده باشد و باعث انتقال فشارها از مرکز به اطراف ایمپلنت شود، ممکن است رخ بدهد.

۵–عفونت

بسیاری از مردم از عفونت پس از انواع جراحی می‌ترسند و همه علائم پس از جراحی را نشانه عفونت می‌دانند در صورتی که چنین نیست و بسیاری از تورم و ترشح‌ها به دلیل عفونت نیست  و پدیده‌های طبیعی پس از جراحی است و برای جراحی ایمپلنت ترس بیش از حد و غیر منطقی از عفونت اشتباه است.

هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تاهزینه تمام شده ترمیم دندان های پوسیده، کاهش یافته و دندان سالمی داشته باشید. دهان سالم، مغز سالم و بدن سالم را نوید می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید