رئیس کمیسیون صنایع مجلس: اقتصاد خصولتی بدتر از اقتصاد دولتی است

کدخبر: ۳۰۰۷۹۷
اقتصادنیوز: رئیس کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد شدید از کاهش تصدی‌گری دولتی در حوزه اقتصاد گفت: متاسفانه اقتصاد دولتی نه تنها کم نشده بلکه به معضلی جدید به نام اقتصاد خصولتی تبدیل شده که بر دامنه مشکلات اقتصادی کشور افزوده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اکبریان در مراسم تجلیل از تعاونگران برتر استان اردبیل اظهار کرد: براساس قانون اساسی اقتصاد کشور به اقتصاد آزاد، تعاونی و دولتی تقسیم شده که 20 تا 40 درصد اقتصاد کشور آزاد و با مشارکت بخش خصوصی در حال مدیریت است و کمتر از دو درصد اقتصاد ایران را بخش تعاون تشکیل می‌دهد. 

وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی در سال‌های اخیر نه تنها کم نشده بلکه به اقتصاد خصولتی و شبه دولتی تبدیل شده، خاطرنشان کرد: این اقتصاد به هیچ وجه دردی از کشور درمان نمی‌کند بلکه بر دامنه مشکلات آن نیز افزوده است.

نماینده مجلس دهم بیان کرد: ما اگر می‌خواهیم کشورمان نجات یابد باید به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بها دادن به این سرمایه‌گذاران حرکت کنیم که نمونه موفق آن کامیون‌سازی مشگین‌شهر است. 

اکبریان گفت: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که اگر سرمایه‌گذار کامیون‌سازی مشگین‌شهر به کرج می‌آمد 10 برابر مشگین‌شهر سود می کرد اما باید دست او را بوسید که در یک منطقه محروم و کمتر توسعه یافته با دل و جرات اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است. 

وی با قدردانی از استاندار اردبیل در بها دادن به سرمایه‌گذاران و تکریم و احترام آنها تصریح کرد: ذات تشکیل دولت، مجلس و قوه قضائیه نوکری مردم است و ما به جای شان و شهرت باید به فکر رفاه مردم و حل معضلات اجتماعی باشیم. 

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: از مرداد سال قبل که تحریم دشمنان تشدید شد ترامپ اعلام کرد که ملت ایران جشن 40 سالگی انقلاب را نخواهد دید اما به کوری چشم ترامپ و امثال او نه تنها جشن 40 سالگی را برگزار کردیم، بلکه امروز یکپارچه و متحد در برابر دشمنان ایستاده‌ایم.

اکبریان ادامه داد: ما باید به نبوغ ایرانی افتخار کنیم چرا که در ماه‌های اخیر با دور زدن تحریم‌ها موفق شدند تا در حوزه صنعت کاری را انجام دهند تا دغدغه تولیدکنندگان از بابت تامین مواد اولیه و قطعات نداشته باشند که نمونه آن کارخانه‌های فولاد است که بدون تعطیلی تاکنون در اوج تحریم‌ها به تولید مشغول بوده است.

وی بیان کرد: دولت و مجلس در همراهی با بخش خصوصی دنبال یک شرایطی هستند تا دشمنان را در تحریم‌های ظالمانه خود کیش و مات کنند که در همین راستا براساس تفاهمنامه‌ای که بین وزارت دفاع و صنایع بسته شده ما از قطعات الکترونیکی تولید شده در صنعت دفاعی کشور بهره‌برداری می‌کنیم و بیش از 470 قلم تولیدات مشترک حوزه صنعت دفاعی در بخش‌های تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

رئیس کمیسیون صنایع مجلس اضافه کرد: با شروع تحریم‌ها از سال گذشته تولید خودروی ما از 4 هزار و 500 دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسید و دلیل آن نایاب شدن قطعات صنعت خودرو بود اما با رفع مشکلات دیگر امروز هیچ خودروی تولید شده به پارکینگ نمی‌رود و نهضت خودکفایی در خودروسازی آغاز شده است.

در این مراسم نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: در اصل 44 قانون اساسی در کنار اقتصاد بخش خصوصی بخش تعاون به رسمیت شناخته شده و در حقیقت در این بخش شاهد تقسیم ثروت در جامعه هستیم. 

ولی ملکی خاطرنشان کرد: تعاونی‌ها به راحتی می‌توانند زمینه اشتغال را در کشور در سال رونق تولید فراهم کنند به شرط آنکه اعضای تعاونی‌ها به اصل همگرایی و مشورت در پیشبرد امور معتقد باشند. 

دبیر کل خانه کارگر نیز در این مراسم بیان کرد: جایگاه تعاون در حقیقت بها دادن به جایگاه تولید و پیشرفت است و ما تاکنون نتوانستیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

علیرضا محجوب با قدردانی از تلاشگران عرصه تعاون در ارتقای جایگاه اقتصادی کشورمان گفت: ما به شدت نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم تا به واسطه تشکیل تعاونی‌های مختلف فضای اشتغال کشور پربار باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید