افزایش 80 هزار بشکه ای تولید اوپک

کدخبر: ۳۰۰۹۶۱
اقتصاد نیوز: اطلاعات نشان می‌دهد ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه جاری ۲۹.۶۱ میلیون بشکه نفت تولید کرده اند که ۸۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه جولای بیشتر است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، تولید نفت اوپک در ماه اوت برای اولین ماه در سال جاری افزایش یافت . دلیل آن می‌تواند عرضه  بیشتر عراق و نیجریه باشد که از کاهش تولید عربستان سعودی و از دست رفتن بشکه های نفت ایران به خاطر تحریم های آمریکا پیش گرفته است.

 اطلاعات نشان می‌دهد 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت در ماه جاری 29.61 میلیون بشکه نفت تولید کرده اند که 80 هزار بشکه در روز نسبت به ماه جولای بیشتر است. تولید نفت اوپک در جولای پایین ترین حد از 2014 تا حالا بود.

 عربستان سعودی همچنان تولید خود را پایینتر از سهمیه اش طبق قرار داد کاهش تولید نگه داشته و هدف آن حمایت از بازار است. علیرغم درخواست دونالد ترامپ از اوپک برای افزایش تولید، تولید کنندگان این گروه در ماه جولای توافق کاهش تولید نفت را تا مارس 2020 تمدید کردند.

 کاهش عرضه نفت اوپک باید بالاخره از قیمت نفت حمایت کند. قیمت نفت از اوج 75 دلار آوریل 2019، روز جمعه به 61 دلار هر بشکه رسید. به عقیده اقتصاددانان کامرزبانک، دلیل این کاهش قیمت، ضعیف شدن تقاضای نفت و کند شدن رشد اقتصاد جهان است.

اوپک ، روسیه و سایر تولید کنندگان غیر عضو اوپک طی ائتلافی در دسامبر 2018 توافق کردند از اول ژانویه 2019 ، 1.2 میلیون بشکه تولید خود را کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید 800 هزار بشکه در روز بود که توسط 11 عضو آن به جز ایران، لیبی و ونزوئلا اجرایی می شود.

 در ماه اوت، این 11 عضو اوپک 136 درصد به توافق کاهش تولید پایبند بودند که از 150 درصد ماه جولای کمتر است.

بیشترین افزایش تولید از طرف نیجریه، بزرگترین صادر کننده آفریقا و معادل 80 هزار بشکه در روز بوده است. نیجریه به دنبال سهم بیشتری از اوپک است و در ماه اوت بالاتر از هدف تعیین شده  اش تولید کرده است.

دومین افزایش تولید 60 هزار بشکه در روز و مربوط به عراق است که صادرات نفت خود را از پایانه های شمالی و جنوبی افزایش داده است.

 لیبی هم کمی تولید نفت خود را افزایش داده است. الشراره ،بزرگترین میدان نفتی لیبی در ماه اوت تولیدش را از سر گرفت.

عربستان سعودی که در ماه جولای تولید خود را حتی بیشتر از سهمیه اش از  توافق اوپک کاهش داده بود، در ماه اوت هم به همین روند کاهشی ادامه داد. تولید نفت عربستان 9.63 میلیون بشکه در روز است در حالیکه طبق سهمیه اش از قرارداد کاهش تولید، می تواند 10.311 میلیون بشکه در روز تولید داشته باشد.

در بین کشور هایی که تولید پایینی دارند، ایران به خاطر تحریم های آمریکا بیشترین کاهش را معادل 50 هزار بشکه در روز داشته است.

تولید ماه جولای کمترین حد تولید اوپک از مارس 2014 بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید