توئیت بولتون درباره توقیف نفتکش «آدریان دریا ۱»

کدخبر: ۳۰۰۹۸۹
اقتصادنیوز: مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی با اشاره به تحریم «آدریان دریا ۱»، ادعا کرد، موضوع توقیف این نفتکش ایرانی، موضوعی «جدی» است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، به دنبال اقدام غیرقانونی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم کشتی «آدریان دریا ۱»، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی به ایران و دیگر کشورهای جهان درباره توقیف این نفتکش هشدار داده است.

بامداد امروز شنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱» و کاپیتان آن را در لیست تحریم قرار داد. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه همچنین آدریان دریا ۱ را که حامل ۲.۱ میلیون بشکه نفت خام است دارایی مسدود شده اعلام کرد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پیامی توییتری به تحریم آدریان دریا ۱ واکنش نشان داد و ادعاهای واشنگتن درباره مقصد این نفتکش ایرانی را تکرار کرد.

این مقام آمریکایی مدعی شد: «تحریم‌ها (علیه آدریان دریا ۱ و کاپیتان آن) و همچنین توقیف یک کشتی درگیر در فعالیت غیرقانونی، موضوعی جدی هستند».

وی افزود: «بگذارید این درسی باشد برای هر کسی که درباره حمایت از انتقال نفت ایران به مقصد رژیم قاتل (بشار) اسد وسوسه شده باشد».

مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ در پایان این پیام توییتری ضد ایرانی، از هشتگ «ارزش امتحان کردن ندارد» استفاده کرده است.

تهدید بولتون درباره توقیف آدریان دریا ۱ در حالی مطرح شده که پیش از این دادگاهی در آمریکا به دنبال درخواست دولت ترامپ، دستور توقیف این نفتکش ایرانی را صادر کرد و وزیر دفاع آمریکا هم درباره احتمال توقیف آن اظهاراتی مطرح کرده است (جزئیات بیشتر اینجا و اینجا).

این نفتکش که پیشتر نامش «گریس ۱» بود، حدود دو ماه پیش هنگام عبور از جبل طارق توسط تفنگداران دریایی انگلیس توقیف شد. دولت محلی جبل طارق ادعا کرد که این نفتکش در حال ارسال نفت به سوریه بوده و به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شد؛ ادعایی که ایران بشدت آن را رد کرده بود.

جبل‌طارق سرانجام بعد از ۴۵ روز توقیف غیرقانونی، گریس ۱ را آزاد کرد و این نفتکش که نامش به «آدریا‌ن‌دریا ۱» تغییر کرد، با پرچم جمهوری اسلامی ایران حرکتش را از سر گرفت.

پیش از پیام توییتری بامداد امروز بولتون، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم با طرح ادعاهایی علیه این نفتکش ایرانی مدعی شده بود که واشنگتن اطلاعات قطعی در اختیار دارد که  آدریان دریا ۱ به سوی سوریه می‌رود.

وی در پیامی توییتری نوشت: «ظریف‌،‌ وزیر امور خارجه ایران به بریتانیا تضمین داد که نفتکش گریس ۱/ آدریان دریا ۱ به سوریه نمی‌رود. ما اطلاعات قابل اطمینانی داریم که این نفتکش به سوی بندر طرطوس سوریه می‌رود. من امیدارم که شرایط تغییر کند. اطمینان به ظریف اشتباه بزرگی است».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید