برچیده شدن 400 مدرسه خشت و گلی تا اول مهر/ ساخت 380 مدرسه در مناطق زلزله‌زده

کدخبر: ۳۰۱۰۹۱
اقتصادنیوز: سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش از برچیده شدن 400 مدرسه خشت و گلی تا اول مهر امسال خبر داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با حضور در جمع مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی مدارس کشور ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران بزرگوارش، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که قیام عاشورا، پیامی مهم داشته است و لذا در سوگواری‌های ماه محرم یادآور ارزش‌های نهفته در آن قیام باشیم.

وی با بیان اینکه یک نظام تعلیم و تربیت ارتقا یافته از چند استاندارد برخوردار است، گفت: در استاندارد منابع، اگر نیروی انسانی کیفی نباشد، ارتقا نخواهیم داشت و در استاندارد تجهیزات، اگر این استاندارد را به‌خوبی پوشش ندهیم، نظام تعلیم و تربیت نمی‌تواند کیفیت را در خودش ارتقا دهد.

حسینی تصریح کرد: در دوران سرپرستی تلاش کردم تا انسجام و آرامش سازمانی برقرار باشد و بسیج امکانات و تجهیزات را برای ارتقا و پیشرفت آموزش‌ وپ داشته باشیم.

وی با اشاره به سه استراتژی دشمنان کشور، اظهار کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی به دنبال کاهش رضایت‌مندی، ناکارآمدی نظام و رشد ناامیدی در بین مردم هستند و ما باید این سه موضوع را مورد توجه و بررسی قرار دهیم و با عملکردمان، عکس آن را رقم بزنیم و امیدواری  به جامعه بدهیم.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و در اصل نظام جمهوری اسلامی درباره ساخت و نوسازی مدارس قابل‌ توجه بوده است، گفت: با تلاش همکاران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا اول مهر، فعالیت بیش از ۴٠٠مدرسه خشتی و گلی پایان خواهد یافت و بخاری‌های نفتی از مدارس جمع‌آوری خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی جدید ٣٨٠ کلاس درس در مناطق زلزله‌زده  استان کرمانشاه و ١۴٠٠ مدرسه در مناطق سیل‌زده آماده بهره‌برداری هستند و مدارس تخریبی مناطق سیل‌زده با بیش از پنج کلاس درس تا پایان سال‌تحویل داده خواهد شد.

افزایش سه ونیم برابری سرانه فضای آموزشی بعد از انقلاب اسلامی

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش اذعان کرد: سرانه فضای آموزشی در سال ١٣۵٧ تقریباً 1،5 مترمربع بود اما اکنون 5،2 متر مربع است و علی‌رغم فاصله با استاندارد جهانی ‌اما به آن‌هم خواهیم رسید.

وجود 65 میلیون مترمربع فضای آموزشی واحداث سالانه ١۴٠٠٠کلاس درس و روزانه ۴٠کلاس درس در کشور

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۵میلیون مترمربع فضای آموزشی کشور است، تصریح کرد: ٩٠ درصد فضاهای آموزشی کشور پس از انقلاب ساخته‌ شده است و ۶٠٠ هزار کلاس درس داریم که ٩٣درصد کلاس‌های درس بعد از انقلاب اسلامی احداث‌ شده است و سالانه به‌طور متوسط ١۴٠٠٠ کلاس درس و روزانه ۴٠ کلاس درس در کشور احداث می‌شود.

رشد هشت و نیم برابری اردوگاه‌های دانش‌آموزی بعد از انقلاب

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به احداث و توسعه کتابخانه‌ها در مدارس و اردوگاه‌ها، اظهار کرد: تعداد کتابخانه‌ها در قبل از انقلاب اسلامی ١٩ هزار و ٨۵٠ باب بوده است و اکنون ۶٣هزار کتابخانه داریم و همچنین قبل از انقلاب اسلامی ٣۵ اردوگاه داشتیم که امروز به ٣٠٠ اردوگاه ارتقا یافته است.

کاهش نسبت معلم به دانش‌آموز از 22.5 به 15.4 بعد از انقلاب اسلامی

وی با بیان اینکه تراکم دانش‌آموزی در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ٣٣ دانش‌آموز و امروز ٢۴ دانش‌آموز است، گفت: نسبت معلم به دانش‌آموز 22،5 بوده است که در حال حاضر به 15،4 کاهش‌ یافته است.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به تکمیل پروژه‌ها، تصریح کرد: در اول مهرماه 2000 پروژه آماده تحویل است که شامل یک میلیون و ٣۵٠هزار مترمربع با ٣ هزار میلیارد اعتبار است که شامل ١٠ هزار کلاس درس، ١۴٨سالن ورزشی و١۶ پروژه استخر خواهد بود.

حسینی با اشاره به اینکه سیاست‌های در دستور کار سازمان نوسازی مدارس بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: حساسیت به محتوای کتاب درسی باید هزار برابر بیشتر از کتاب غیردرسی باشد چراکه 14 میلیون دانش‌آموز به‌طور الزامی این کتاب‌ها را می‌خوانند، همین محتوا را آزمون می‌دهند و در مسیر ارتقای تحصیلی قرار می‌گیرند و یک‌ میلیون معلم  الزام دارند تا این محتوای را تدریس کنند.

وی با بیان اینکه باید کالبد فضای یادگیری، ویژگی‌هایی مانند نور مناسب و نشاط داشته باشد، افزود: بعضی‌ اوقات مکانی برای عموم ساخته می‌شود و ممکن است با سلایق متفاوت همخوان یا غیر همخوان باشد اما زمانی کالبدی می‌سازید که دانش‌آموزان و معلمان باید در آن باشند تا تعلیم و تربیت صورت گیرد لذا در آن کالبد که مدرسه است باید هویت ایرانی اسلامی در آن هویدا باشد تا زمینه تعلیم و تربیت تمام ساحتی وجود داشته باشد و از مدرسه پادگانی دور شویم.

وی تأکید کرد: مدرسه سبز با رویکرد مصرف و انرژی بسیار مهم است و البته باید با پایداری همراه باشد چراکه توسعه به همراه پایداری است و اگر پایداری و توازن نداشته باشیم توسعه اتفاق نمی‌افتد.

حسینی با اشاره به اقدامات مطلوب سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، اظهار کرد: تدوین و ساخت نرم‌افزار مکان‌یابی مدارس کار ارزشمندی است که شما در حال انجام آن هستید و پیگیر آن باشید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مدرسه‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس باید از طرح آمایش سرزمینی برخوردار باشند و در این آمایش پارامترهایی مانند نوع مدرسه، مکان، جنسیت موردنظر باشد.

حسینی با بیان اینکه باید به سمت برچیده شدن مدارس کوچک حرکت کنیم، گفت: طرح ساماندهی مدارس را داریم که یک بخش آن کاهش تنوع مدارس و بخش دیگر برچیده شدن مدارسی است که کوچک هستند و امکان تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ندارند.

وی با اشاره به تئوری پنجره شکسته، اظهار کرد: بر اساس این تئوری اگر تعدادی پنجره شکسته باشد، پنجره‌های سالم باقیمانده هم شکسته می‌شوند اما اگر وارد مجموعه‌ای شویم، برخی شکسته و برخی سالم باشد تمایل داریم که باقیمانده‌ها سالم بمانند با این تئوری می‌توانیم بسیاری از رفتارها را تغییر دهیم و فرهنگ‌سازی انجام دهیم.

حسینی تلاش و اقدامات همکاران سازمان را در فرایند جذب اعتبارات بسیار خوب دانست و خاطرنشان کرد: طرح رتبه‌بندی مدارس با شاخص‌های انسانی و کالبدی مورد توجه قرار بگیرد.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه یک تجربه مشارکتی نظام‌یافته در جامعه را تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: این تجربه، مجمع خیرین مدرسه‌ساز است که بیش از یک‌سوم مدارس کشور را پوشش داده‌اند لذا کارگروه تسهیل خیرین را پیگیری کنید تا مانعی برای انجام امور نداشته باشند.

در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز رشد کارآفرینی داشته باشیم

وی در ادامه اضافه کرد: خیرین را در بخش توسعه آموزش‌های فنی و حرفه و هنرستان سازی داشته باشیم و در تمام استان‌ها گسترش دهیم لذا در هر منطقه آموزشی حداقل یک مرکز رشد کارآفرینی داشته باشیم.

سرپرست وزارت آموزش‌ و پرورش تصریح کرد: علاوه بر مشارکت در سطح کلان، مشارکت خیرین مدرسه یاری، خیرین کلاس یار، خیرین فن یار، دانش یار، هنر یار و ورزش یار را داشته باشیم و برای فرهنگ‌سازی در مهرماه انجمن خیرین مدرسه یار را آغاز کنیم.

وی تأکید کرد: برای ساخت و تجهیز مدارس اعتبارات را تأمین می‌کنیم اما در نگهداری مدارس کم‌توجه هستیم لذا باید تلاش کنیم ردیفی برای نگهداشت و اصلاح و تعمیر مدارس داشته باشیم.

شایان‌ذکر است سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش قبل از برگزاری نشست از تمامی واحد‌های کارشناسی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس بازدید کرد. در این نشست تعدادی از مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، به بیان پیشنهاد‌ها و نظرات خود پرداختند و چالش‌ها و فرصت‌های موجود را به گفت‌وگو گذاشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید