شناسایی عامل مسمومیت 600 نفر از اهالی یک روستا در خراسان رضوی

کدخبر: ۳۰۱۳۸۶
اقتصادنیوز: فرماندار طرقبه شاندیز گفت: مرکز بهداشت وجود نوعی باکتری به نام "کلی فرم مدفوعی" را عامل مسمومیت اهالی روستای ابرده اعلام کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز سید حسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: با نمونه‌برداری انجام شده از آب بازه قلندر ابرده، در حالت استاندارد غلظت کلروفرم باید صفر می‎بوده که 7.2 درصد اعلام شده و آب آلودگی میکروبی داشته است؛ احتمال داده می‎شود علت این آلودگی میکروبی، رهاسازی  فاضلاب یکی از رستوران‌ها در رودخانه ابرده و ورود آن به منبع فرعی آب در حوزه قلندر باشد.

فرماندار طرقبه شاندیز تاکید کرد: ضمن پیگیری پرونده، عامل یا عاملان این تخلف در کم‌ترین زمان ممکن شناسایی و با صدور رأی از طریق مراجع قضایی برخورد جدی خواهد شد.

وی ادامه داد: رستوران‌های واقع در محور ابرده همگی به "مخازن سپتیک" مجهز و موظف هستند، در ساعاتی مشخص فاضلاب خود را با تانکر از مخازن خارج کرده و در نقاط ایمن تخلیه می‌کنند؛ احتمال می‌رود در این میان یک رستوران در مقطعی از شب که نظارتی نبوده مرتکب تخلف شده و فاضلاب خود را در رودخانه تخلیه کرده باشد.

فرماندار طرقبه شاندیز افزود: از ظهر جمعه هشتم شهریور تا روز گذشته ۶۰۰ نفر با علائم مسمومیت خفیف همچون تب، اسهال و استفراغ خفیف به مراکز درمانی منطقه مراجعه کردند که با سرم تراپی و تزریق دارو به صورت سرپایی درمان شدند.

وی بیان کرد: اکنون هیچ موردی از علائم مسمومیت در منطقه گزارش نشده و وضعیت در ابرده عادی است و با خارج کردن منبع آلوده از مدار در حال حاضر مشکلی در تامین آب شرب منطقه وجود ندارد.

حسینی گفت: اکنون در حال بررسی شناسایی عامل آلوده کننده هستیم از سویی دادستان نیز به این پرونده وارد شده و فرمانداری نیز خواستار برخورد شدید با آلوده‌کنندگان منابع آبی است.

وی عنوان کرد: هرچند مشکل به وجود آمده موجب شرمندگی ما شد و 600 نفر درگیر این مسئله شدند اما به مردم قول می‎دهیم با عامل و یا عاملان برخورد لازم خواهد شد و نظارت‌ها به گونه‎ای خواهد شد که دیگر شاهد چنین مشکلاتی در منطقه نباشیم.

به گزارش ایسنا، روستای ییلاقی ابرده بالا با 4000 نفر جمعیت در فاصله دو کیلومتری شاندیز در شمال غرب مشهد قرار دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید