بازتاب سخنان حسن روحانی در رسانه های خارجی؛

ایران تا زمان برداشتن کامل تحریم‌ها با امریکا مذاکره نخواهد کرد

کدخبر: ۳۰۱۵۰۳
اقتصادنیوز؛ خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در بازتاب اظهارات روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: ایران می گوید اروپا به تعهداتش در قبال توافق هسته ای عمل نکرده است.
ایران تا زمان برداشتن کامل تحریم‌ها با امریکا مذاکره نخواهد کرد

به‌گزارش اقتصادنیوز به‌نقل از ایرنا،  اظهارات روز سه شنبه حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران مبنی بر خودداری ایران از مذاکره با آمریکا تامادامیکه تحریم ها ادامه دارد، در رسانه های غربی بازتاب داشت .

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در بازتاب اظهارات روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نوشت: ایران می گوید اروپا به تعهداتش در قبال توافق هسته ای عمل نکرده است.

این رسانه افزود: رئیس جمهوری ایران می گوید کشورهای اروپایی نتوانسته اند به تعهدات خود به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با تهران عمل کنند.

آسوشیتدپرس افزود: اظهارات رئیس جمهور ایران در حالی مطرح شده که دیپلمات های ایرانی برای مذاکرات دقیقه نودی در فرانسه بسر می برند. (این رسانه به سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه  به فرانسه اشاره داشت)

روحانی تاکید کرد که ایران وارد مذاکرات با آمریکا نمی شود مگر این که واشنگتن تحریم های ایران را بردارد.

این رسانه افزود: ایران روز دوشنبه نیز تهدید کرده بود اگر اروپا نتواند تا مهلت تعیین شده تا پایان این هفته پیشنهادهای جدیدی را ارائه دهد این کشور «گامی قوی بر خواهد داشت».

اظهارات رئیس جمهوری در خبرگزاری فرانسه نیز بازتاب داشت. این رسانه نوشت، روحانی مذاکرات دوجانبه با آمریکا را رد کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران در اصل مخالف چنین مذاکراتی است.

روحانی همچنین گفت که اگر مذاکرات جاری تا روز پنجشنبه به نتیجه ای نرسد ایران آماده کاهش بیشتر تعهداتش در قبال توافق هسته ای تاریخی سال ۲۰۱۵ در روزهای آتی است.

خبرگزاری رویترز نیزز در بازتاب سخنان رییس جمهوری ایران گزارش  داد: روحانی می گوید پاسخ ایران به مذاکره با آمریکا همواره منفی خواهد بود.

روحانی  گفت: هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا گرفته نشده است و پیشنهادهای زیادی برای مذاکره وجود دارد اما پاسخ ما  همواره منفی خواهد بود.

این رسانه انگلیسی افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با وجود اتخاذ سیاست «فشارحداکثری» بر ایران، پیشنهاد دیدار با مقامات ایرانی و مذاکرات دوجانبه بدون پیش شرط را برای پایان دادن به رویارویی دو  کشور داده است.

روحانی ماه گذشته گفت، ایران با دشمن قدیمی خود مذاکره نخواهد کرد تا زمانی که ایالات متحده همه تحریم های اعمال شده بر این کشور بعد از خروج آمریکا از توافق در سال ۲۰۱۵ را بردارد.

طرف های اروپایی توافق تلاش کرده اند از تعمیق رویارویی بین ایران و ایالات متحده جلوگیری کنند و با محافظت از اقتصاد ایران در مقابل تحریم ها، توافق را نجات دهند. ایران از طرف های اروپایی خواسته است به تلاش های خود سرعت دهند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این باره نوشت : رئیس جمهور ایران مذاکرات دوجانبه را با آمریکا  رد کرد.

این رسانه نوشت: اظهارات روحانی فقط چند هفته بعد از ابراز آمادگی همتای آمریکایی اش برای انجام مذاکرات دوجانبه در آینده و تحت شرایط «مناسب» مطرح شد.

رئیس جمهوری ایران احتمال مذاکرات دوجانبه با آمریکا را از قاعده مستثنی دانسته است هر چند که او اشاره کرد که مذاکرات از سرگرفته می شود تنها به شرط این که «ایالات متحده همه تحریم های ایران را قبل از وارد شدن در مذاکرات در چارچوب گروه پنج به علاوه یک لغو کند.»

وی ادامه داد: تا امروز پاسخ تهران به مذاکره با واشنگتن «نه» خواهد بود.

اسپوتنیک نوشت: رئیس جمهور ایران ظاهرا اظهاراتی را که ماه گذشته به دنبال اجلاس گروه ۷ در فرانسه مطرح کرده بود، تکرار می کرد. وی گفته بود که آمریکا باید تحریم ها را بردارد و در غیر این صورت دیدار دو رئیس جمهور فقط برای عکس گرفتن دونفره خواهد بود.

ماه گذشته ترامپ گفته بود که از دیدار با روحانی در شرایط منطقی برای مذاکره  درباره بن بست در برنامه جامع اقدام مشترک استقبال می کند.

روحانی پیشتر از ادعاهای ایالات متحده آمریکا درباره مذاکرات بدون شرط انتقاد کرده بود. این درحالیست که برخی از مقامات عالی رتبه ایران از جمله« محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه این کشور را تحریم کرده است.

«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا ژوئیه (تیر) گذشته تایید کرد که ترامپ به دنبال مذاکرات بدون شرط با ایران است و در عین حال می خواهد «رفتار» تهران را تغییر دهد.

یادآور می شود رئیس جمهوری ایران در این جلسه ای که به منظور بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجلس برگزار شد با بیان اینکه مسیر استراتژی ما بر دو پایه مقاومت داخلی و دیپلماسی فعال استوار است، گفت: تصمیمی برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در هیچ مقطعی نداشته و نداریم؛ پیشنهادهایی از طرف بسیارها مطرح شده اما پاسخ ما همیشه منفی است.

روحانی عنوان کرد: در سال ۹۸ نخستین گام کاهش تعهدات را برداشتیم اما در عین حال مذاکره خود را نیز با کشورهایی که روابط نزدیک داریم مثل چین و روسیه و دیگر کشورها مثل اروپا و دیگران کشورها ادامه دادیم.
وی با یادآوری اینکه در پایان ۲ ماه به نتیجه نرسیدیم و گام دوم تعهدات برجامی را برداشتیم، افزود: ۲ ماهه دوم نیز روزهای پایانی خود را طی می کند؛ در این ۲ ماه مذاکرات مختلفی داشتیم با برخی سران کشورها مستقیم و با برخی تلفنی صحبت کردیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: اگر اروپا یا کشورهای ۱+۴ بتوانند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کنند، ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدید نظر کنیم، اما اگر کار مهمی انجام ندهند حتما قدم سوم را در روزهای آینده (پنجشنبه) برخواهیم داشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید