۱۵ شهریور، آخرین مهلت ثبت اطلاعات در سامانه‌های برق

کدخبر: ۳۰۱۷۳۸
اقتصادنیوز: طبق اعلام مسئولان، قبوض کاغذی برق از ابتدای مهرماه حذف خواهد شد و قرار است اطلاعات قبض به صورت الکترونیک در اختیار مشترکان قرار گیرد. در این راستا مشترکان موظفند تا فردا (۱۵ شهریورماه) نسبت به ثبت اطلاعات خود از طرقی که اعلام شده، اقدام کنند. اقدامی که حتی اگر انجام ندهند هم دیگر قبض کاغذی برق دریافت نخواهند کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی وزارت نیرو، قبوض کاغذی برق تا اوایل مهرماه حذف می‌شود و پس از آن اطلاعات قبض مشترک توسط پیامک در اختیار وی قرار بگیرد. بنابراین مشترکین باید تا اواسط شهریورماه نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه‌های معرفی شده اقدام کنند.  به گفته مسئولان چنانچه مشترک به ثبت اطلاعات خود برای دریافت قبض الکترونیکی اقدام نکند، اطلاعات قبض را دریافت نخواهد کرد و بدهکار خواهد شد.

حذف قبض همه مشترکان از ابتدای مهرماه

در این راستا، هادی مدقق - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و امور مشترکین توانیر - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که طبق آخرین آمار، ۸۸ درصد مشترکین اطلاعات خود را برای حذف قبوض کاغذی ثبت کرده‌اند، اظهار کرد: چنانچه مشترکی تا ۱۵ شهریور اطلاعات خود را ثبت نکند، همکاران توانیر برای اخذ اطلاعات آن‌ها به منازل مشترکین مراجعه می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که در برخی استان‌ها قبض کاغذی به طور کامل حذف شده است، گفت: مشترکان باید توجه داشته باشند چه اطلاعات خود را قبت کنند و چه نکنند، از ابتدای مهرماه قبض کاغذی دریافت نخواهند کرد.

تشریح  روش‌های حذف قبوض برقی

پیشتر اعلام شد که چند روش به‌منظور دریافت شماره تلفن همراه مشترکان برای ارسال قبوض پیامکی در نظر گرفته شده است؛ در روش نخست، ماموران قرائت کنتور پس از مراجعه به منازل شماره تلفن همراه مشترک را دریافت و در سامانه ثبت خواهند کرد.

در روش دوم نیز سرشماره‌ای اعلام شده است که مشترکان با ارسال شماره شناسه اشتراک خود، اطلاعاتشان در سامانه ثبت خواهد شد و پس از این قبوض خود را به شکل پیامک دریافت خواهند کرد. در واقع همه مشترکان در سطح کشور می‌توانند با ارسال شناسه قبض *یک که باید به زبان لاتین(اعداد انگلیسی) نوشته شده باشد، به سرشماره ۲۰۰۰۱۵۲۱ برای سراسر کشور و سرشماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ برای مشترکین تهرانی نسبت به ثبت شماره همراه خود در سامانه صدور قبض کشور اقدام کنند.

این اقدام باید با شماره همراهی انجام شود که مسئولیت پرداخت صورت‌حساب برق را برعهده دارد، یعنی مالک، مستأجر و یا هر فرد دیگری که مسئولیت صورت حساب برق از سوی مالک به وی واگذار شده است. پس از آن راهنمایی لازم در قالب پیامک در اختیار مشترک قرار خواهد گرفت.

در روش سوم نیز مشترکان می‌توانند با مراجعه به سایت ۳۹ شرکت توزیع در سراسر کشور نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند. همچنین اپلیکیشنی در سایت‌های یاد شده قرار گرفته که مشترکان می‌توانند با استفاده از آن علاوه بر دریافت قبوض الکترونیکی، تمامی خدمات پس از فروش را از طریق این اپلیکیشن دریافت کنند. طبق امکان ثبت اطلاعات از طریق کلیه نرم افزارهای پرداخت الکترونیکی مانند آپ، روبیکا، سکه و ...برای مشترکین سراسر کشور فراهم شده است.

مستاجرها چه‌کنند؟

چنانچه فردی مالک خانه نبوده و مستأجر است، بعد از آنکه از محل مورد نظر نقل مکان کرد، باید شناسه قبض به همراه ستاره دو را به همان شماره پیامک کند که فرآیند ارسال قبض آن شماره شناسه متوقف شود. سپس شناسه قبض منزل جدید خود به همراه ستاره یک را مجدد پیامک کند. اگر مشترکی چند قبض برق دارد، می‌تواند شناسه همه را به صورت جداگانه به همراه ستاره یک به شماره مذکور پیامک کند. در حال حاضر برای حدود یک میلیون مشترک که شماره همراه آن‌ها موجود است، به‌صورت موازی هم قبض کاغذی و هم قبض به صورت پیامک ارسال می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید