رونمایی از رقیب جدی تسلا توسط پورشه

کدخبر: ۳۰۱۸۵۴
اقتصاد نیوز:پورشه از اولین محصول الکتریکی خود با نام تایکان رونمایی کرد. با توجه به مشخصات و ابعاد، این خودرو را می توان اولین پاسخ جدی اروپایی ها به تسلا مدل S دانست.
رونمایی از رقیب جدی تسلا توسط پورشه

به گزارش  اقتصاد نیوز و به نقل از بلومبرگ، این خودرو با ۴۹۶۳ میلی متر طول، ۱۹۶۶ متر عرض (۲۱۴۴ میلی متر با احتساب آینه ها) و فاصله محوری ۲۹۰۰ میلی متر پورشه تایکان ابعادی کاملا مشابه با تسلا مدل S دارد. برای مقایسه باید اشاره کنیم طول، عرض و فاصله محوری تسلا اس به ترتیب برابر است با ۴۹۸۰، ۱۹۶۴ و ۲۹۶۰ میلی متر.

در زمان کنونی پورشه نسخه های توربو و توربو S تایکان را رونمایی کرده است. هر دوی این مدل ها نیروی خود را از پیشرانه ای که دارای دو موتور برقی است، دریافت می کنند. در حالت استاندارد این پیشرانه در مجموع ۶۱۶ اسب بخار قدرت دارد، اما در صورت فعال شدن حالت بیش تقویت برای مدتی کوتاه خروجی آن در نسخه توربو به ۶۷۱ و در نسخه توربو S به ۷۵۰ اسب بخار افزایش می یابد.

بیشینه گشتاور تایکان توربو و توربو S نیز با یکدیگر متفاوت است. طبق اطلاعیه رسمی پورشه، پیشرانه تایکان توربو ۸۵۰ نیوتن متر و پیشرانه تایکان توربو S برابر با ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

با چنین پیشرانه قدرتمندی و به کمک سیستم لانچ کنترل، تایکان توربو در زمان ۳ ثانیه و نسخه توربو S در زمان ۲.۶ ثانیه سرعت خود را به ۶۰ مایل در ساعت می رسانند که ارقامی واقعا درخور تحسین به شمار می روند.

دستیابی به سرعت ۱۲۵ مایل در ساعت هم برای دو نسخه مذکور به ترتیب نیازمند ۱۰.۶ و ۹.۸ ثانیه زمان بوده و حداکثر سرعت آنها به طور یکسان با ۱۶۱ مایل در ساعت برابر است.

پورشه برای انتقال نیرو به چرخ ها، از یک گیربکس دو سرعته پیشرفته کمک گرفته است. این گیربکس روی اکسل عقب نصب شده و در آن دنده اول برای شتابگیری و دنده دوم برای حرکت بهینه و حفظ انرژی کاربرد دارد.

وظیفه تامین انرژی تایکان توربو و توربو S بر عهده باتری ۹۳.۴ کیلووات ساعتی گذاشته شده است. این باتری لیتیوم یونی با معماری ۸۰۰ ولتی سازگار بوده و در صورت اتصال به شارژرهای ۲۷۰ کیلوواتی تا ۸۰ درصد از ظرفیت آن در عرض ۲۲.۵ دقیقه پر می شود. همچنین تنها با ۵ دقیقه شارژ، امکان پیمایش ۶۰ مایل مسافت فراهم می شود.

شارژ ۸۰ درصد از ظرفیت باتری تایکان با شارژرهای ۱۵۰ کیلوواتی ۳۶ دقیقه طول می کشد. چنانچه از خروجی های ۲۴۰ ولتی رایج با نرخ شارژ ۹.۶ کیلووات برای این کار استفاده شود، باید تا ۱۱ ساعت در انتظار به سر برد.

پورشه اعلام کرده است تایکان توربو می تواند با یک بار شارژ تا ۲۸۰ مایل مسافت را طی کند. این رقم برای نسخه توربو S برابر با ۲۵۶ مایل اعلام شده است

قیمت تایکان برای نسخه توربو ۱۵۳.۳۱۰ و برای نسخه توربو اس ۱۸۷.۶۱۰ دلار است. فروش این نسخه ها از ماه دسامبر آغاز خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید