ضرر ۲۵میلیارد تومانی تابستان به سینما ایران !

کدخبر: ۳۰۱۹۲۰
اقتصاد نیوز:سینمای ایران در سه سال اخیر شاهد افت فروش ۲۵ میلیاردی در اکران تابستانی خود بوده است، اتفاقی که نیازمند تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی صحیحی است تا به یک خطر جدی برای درآمد سینمای ایران بدل نشود.
ضرر ۲۵میلیارد تومانی تابستان به سینما ایران !

به گزارش اقتصاد نیوز، افت فروش سینمای ایران این روزها به یکی از مسایل جدی و مورد بحث در بین اهالی این حوزه و البته مخاطبان بدل شده است، در چند هفته اخیر این روند کاهشی شیب تندتری به خود گرفته است.

نکته جالب توجه این است که با وجود ایجاد باوری مبنی بر افت فروش سینماها در ایام محرم، اما با یک بررسی مشخص می‌شود که کاهش فروش فیلم‌ها تنها به این ایام محدود نمی‌شود بلکه سیر نزولی فروش فیلم‌ها بیش از یک ماه مانده تا محرم آغاز می‌شود، اتفاقی که باید به فکر راه چاره‌ای برای آن بود.

آمار سامانه فروش سینمای ایران گواهی بر این مسئله است و با مروری بر میزان فروش فیلم‌های روی پرده در سه سال اخیر (از سال ۹۶ تا ۹۸) کاهش فروش قابل مشاهده است.

به همین بهانه به مرور دلایل کاهش فروش سینمای ایران در پیش از آغاز محرم پرداخته‌ایم.

۹۶ کمترین کاهش فروش؛ ۹۷ بیشترین

امسال بیش از یک ماه شده است که فروش سینمای ایران سیر نزولی را به خود گرفته و ورود به کانال چهار یا پنج میلیارد تومان به رویای دست نیافتنی بدل شده است. مجموع فروش فیلم ها از تاریخ ۹ مرداد تا ۹ شهریور (یک ماه پیش از آغاز محرم) ۲۱ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان بوده است و این در حالیست که وقتی یک ماه به عقب باز می‌گردیم سینمای ایران به فروشی بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۵۵ میلیون تومان دست پیدا کرده است.

این موضوع در مورد سال ۹۷ هم صدق می‌کند و در بازه ۲۲ مرداد تا ۱۹ شهریور ۱۹ میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان درآمد نصیب سینمای ایران شد، اما یک ماه قبل فیلم های روی پرده توانستند رکورد فروش ۳۰ میلیارد و ۳۲۸ هزار تومانی را به نام خود ثبت کنند.

فروش سینمای ایران از یکم مرداد تا یکم شهریور ۹۶

و اما در سال ۹۶ از یکم تا ۳۰ شهریور درست یک ماه قبل از آغاز محرم بود و سینمای ایران در این مدت توانست به فروشی بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان دست پیدا کند. در عین حال از یکم مرداد تا یکم شهریور همین سال فروش فیلم‌هایی که روی پرده بودند به ۱۶ میلیارد و ۴۹۳ میلیون تومان رسید.

با یک مرور ساده مشخص است که سال ۹۶ کمترین کاهش فروش را تجربه کرده است و اختلاف فروش بازه زمانی بررسی شده در سال ۹۷ بیشتر از دو سال دیگر بوده است، اما آنچه مهم است توجه کارشناسان و اهالی سینما به دو ماه قبل از محرم است.

علل افت فروش سینماها چیست؟

حال اگر بخواهیم دلایل عمده افت فروش سینماها را بررسی کنیم به مسایل و موضوعات مختلفی می‌رسیم که البته بارها از زبان چهره‌های مختلف سینمایی طرح شده اما گویا عملی نه.

ترکیب مناسب فیلم‌های روی پرده به منظور جذب تمامی سلایق مخاطبان یکی از همین موارد است، اتفاقی که در بیش از یک ماه اخیر آنطور که باید رخ نداده است، در واقع هر از چند گاهی چند فیلمی که پیش بینی می‌شود بتوانند مخاطبان زیادی را به سینماها بکشانند همزمان اکران می‌شوند و فروش خوبی را هم عاید سینما می‌کنند اما پس از مدتی سینمای ایران با رکودی جدی رو به رو می‌شود، چرا که فیلم‌هایی روی پرده می‌روند که چندان از عناصر جذابیت برای مخاطبان برخوردار نیستند و نمی‌توانند فروش خوبی داشته باشند.

البته نباید حجم بالای فیلم‌های متقاضی اکران و محدودیت سالن‌های سینمایی را فراموش کرد. دیگر موضوعی که می تواند بر این افت فروش تاثیرگذار باشد، نبود یک فیلم کمدی مناسب روی پرده است تا بتواند ضمن ایجاد فضای رقابتی با سایر آثار روی پرده، جمع زیادی از مردم را راهی سالن‌های سینما کند.

به این موضوعات باید، زمان اکران را هم باید اضافه کرد. مدت‌هاست که زمان اکران به امری اساسی و مهم برای سازندگان فیلم‌های سینمایی بدل شده است که رقابتی تنگاتنگ برای رسیدن به این مقصود دارند و به همین دلیل در تمام طول سال شاهد روند یکسان و صعودی فروش نیستیم.

بازه زمانی که نیاز توجه و راه‌حل جدی است

آنچه برای حل این مشکل بسیار ضروری است، توجه به وضعیت فروش سینمای ایران در دو ماه پیش از محرم است، چرا که با فرا رسیدن ایام عزاداری امام حسین (ع) طبق روال همیشه فروش سینمای ایران با افت جدی رو به رو می‌شود و اگر شرایط در دو ماه قبل از محرم و صفر بهبود پیدا نکند، سینمای ایران برای چهار تا پنج ماه با رکودی جدی رو به رو خواهد شد که آسیب‌های جبران ناپذیری را به پیکره این صنعت خواهد زد.

اگر برنامه‌ریزی درستی برای اکران این بازه زمانی در نظر گرفته شود، مطمئنا درآمد خوبی نصیب سینمای ایران می‌شود که می‌تواند روند کاهشی محرم و صفر را هم جبران کند. چرا که تابستان همواره از فصل های پرفروش برای سینمای ایران بوده است و اگر این روند در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند آرام آرام اکران نوروز را همواره سهم عمده‌ای در درآمد سالانه سینمای ایران دارد هم خطر رکود تهدید می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید