میراث فرهنگی تایید کرد؛

تخریب نقش برجسته ثلاث‌باباجانی

کدخبر: ۳۰۲۰۷۰
اقتصادنیوز؛ اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه، تخریب نقش برجسته تازه کشف شده در ارتفاعات شهرستان ثلاث‌باباجانی را تایید کرد.
تخریب نقش برجسته ثلاث‌باباجانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، در اطلاعیه روز شنبه میراث فرهنگی کرمانشاه آمده است: این اداره کل با اطلاع یافتن از این موضوع ضمن پی گیری برای شناسایی مسببان امر مراحل مرمت اضطراری این اثر را در دستور کار قرار داده است که خوشبختانه با توجه به تصاویر و مستندات و مطالعات موجود این قابلیت وجود دارد.   
در ادامه این اطلاعیه آمده است: با توجه به وجود بیش از چهار هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در سطح استان در کنار محوطه ها و موزه ها، کمبود نیروی یگان حفاظت (تنها ۲۵ نفر) شرایط حضور نیروی انسانی را در کنار تک به تک آثار را به امری غیرممکن تبدیل کرده و این مساله باعث شده متاسفانه در طول سال شاهد کاوش های غیرمجاز فراوانی در سطح استان و شکل گیری این اتفاق تلخ باشیم.
میراث فرهنگی کرمانشاه در پایان عنوان کرده است: نقش برجسته ثلاث باباجانی اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متاسفانه سودجویان و تخریب گران آثار تاریخی حدود ۲ ماه پیش با شناسایی محل اثر با توجه به پرت بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.
این اثر یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.
در این اثر تاریخی صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» نشان داده شده است. 
شهرستان ثلاث باباجانی با ۳۸ هزار نفر جمعیت در ۱۳۸ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.
وجود بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر ثبت شده ملی، مجموعه جهانی بیستون و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است. 
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است. 
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۲۲ روستا و ۳۴ شهر دارد.  

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید