نشنال اینترست:

احتمال دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا وجود دارد

کدخبر: ۳۰۲۱۴۸
اقتصادنیوز :روسیه و ایران علی رغم عدم دعوت از آنها به عنوان شرکت کننده رسمی در نشست جی هفت ۲۰۱۹، محور توجه این نشست بودند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر ،سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «هانتر دنریس» با عنوان «تسلط روسیه و ایران بر نشست جی هفت» منتشر نموده است. نکته ای که نویسنده در این مقاله به خوبی به آن اشاره نموده این است: با وجودی که روسیه و ایران از اعضاء گروه هفت نبودند اما مرکز توجه نشست امسال بودند.

ترجمه مقاله در ادامه آمده است.

چندی پیش اجلاس سه روزه جی هفت در بیاریتز فرانسه توسط گروه هفت - فرانسه، کانادا، آلمان، ژاپن، ایتالیا، انگلستان و ایالات متحده امریکا-  پیشرفته ترین اقتصادهای جهان تشکیل شد و به پایان رسید.

نشست امسال در زمان و وضعیتی پر مخاطره برای تمامی اعضاء برگزار شد. «امانوئل ماکرون» میزبان نشست با جنبش جلیقه زردها و ناراضیان وضع اقتصادی فرانسه مواجه بود، فساد مالی نخست وزیر کانادا «جاستین ترودو» برملا شده بود، نخست وزیر ژاپن «شینزو آبه» در میان جنگ تجاری با کره جنوبی قرار داشت، صدراعظم آلمان «آنگلا مرکل» اعلام کرده بود آخرین دوره صدراعظمی وی خواهد بود، نخست وزیر ایتالیا «جوزپه کنته» روزها قبل از نشست، استعفا داده و فقط به عنوان سرپرست در این نشست حضور داشت، نخست وزیر انگلیس« بوریس جانسون» تنها یک ماه در سمت نخست وزیری بوده و با مسئله برگزیت مواجه بود و در نهایت رئیس جمهور «دونالد ترامپ» کارنامه خود را به هر کجا که می رود، می برد.

بزرگترین تیتر آخر چند هفته گذشته، سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به دعوت دولت فرانسه به بیاریتز بود. این مسئله بسیاری از سیاستمداران ایالات متحده را شگفت زده کرده و باعث افزایش تنش ها با ایران شد.

«سناتور لیندسی گراهام » در این ارتباط توئیت کرد: اگر فرانسوی ها وزیر امور خارجه ایران را به نشست G۷ بدون مشورت با ایالات متحده امریکا دعوت کرده اند، در واقع سیگنال بی احترامی به رئیس جمهور ترامپ را ارسال کرده اند.

«نیکی هلی» سفیر سابق امریکا در سازمان ملل گفت: این کاملاً بی احترامی  به دونالد ترامپ و دیگر رهبران گروه G۷ است. ایران از هر نظر از تروریسم حمایت می کند و به دنبال «مرگ بر آمریکا» است. اقدام ماکرون بسیار ناخوشایند است.

این در حالی است که دونالد ترامپ در کنفرانس خبری با ماکرون گفت: من از این دعوت مطلع بوده و رئیس جمهور ماکرون نظر مرا خواست و ما با هم روابط بسیار خوبی داریم.

«باربارا اسلاوین» رئیس آینده ابتکار عمل ایران در شورای آتلانتیک گفت: اظهارات هلی و گراهام احمقانه است. بدیهی است ماکرون به ترامپ اطلاع داد که ظریف به بیاریتز می رود. بدیهی است که ماکرون این موضوع را از ترامپ مخفی نمی کند.

«دانیل دپتریس» کارشناس سیاست خارجی امریکا نیز گفت: انتقادات داخلی از پهپادهای ایران فقط به تنش روابط بین دو کشور کمک می کند. من فکر می کنم این خشم ها و انتقادات دروغین بوده و بخش اعظمی از آنها برای اهداف سیاسی داخلی در نظر گرفته شده است. فکر می کنم اکنون با ایرانی ها به وضعیتی رسیده ایم که خودمان را به درون سوراخ فرو کرده ایم  و به جای اینکه سعی کنیم از آن خارج شویم، خودمان را عمیق تر فرو می کنیم. من فکر می کنم ماکرون با دعوت ظریف به بیاریتز به ترامپ کمک کرد. بدیهی بود که ترامپ این بار با ظریف ملاقات نکند اما امکان دیدار آنها با یکدیگر و شاید با رئیس جمهور ایران فراهم باشد.

رئیس جمهور ترامپ دوباره این هفته تکرار کرد که مایل به آغاز مذاکرات جدید با دولت ایران  بدون پیش شرط است.

اسلاوین افزود: نکته مهم دیگر که ماکرون نشان داد این است که که تحریم ظریف از بسیاری جهات بی معنی و بی ارزش بود. ظریف به عنوان وزیر امور خارجه یک کشور مهم به همه کشورها سفر می کند و همه افراد را می بیند، بنابراین بدیهی است کسی به این تحریم های آمریکای علیه او توجه نمی کند.

بازیگر اصلی دیگر در جی هفت کشوری بود که اصلاً در آنجا نبود: روسیه (که بعد از حمله به اوکراین از این گروه حذف شد.)

«جک ماتلوک» سفیر آمریکا در اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱، زمینه خروج روسیه از آنچه در آن زمان G۸ بود را این گونه توضیح داد: حمله روسیه به اوکراین درواقع واکنشی به اوضاع در اوکراین بود که عمدتا امری داخلی محسوب می شد. اگر تلاشی جهت پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا وجود نداشت، روسیه به اوکراین حمله نمی کرد. این مسئله بسیار تحریک آمیز تلقی می شد و بنابراین آنچه در اوکراین اتفاق افتاد یک فاجعه بود، اما مطمئنا واکنش روسیه به سیاست های غرب بود.

هر دو رئیس جمهور ترامپ و ماکرون از حضور مسکو در نشست سال آینده حمایت کرده اند، این مسئله هم از طرف کشورهای انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا و هم از طرف منتقدین داخلی رئیس جمهور ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته است.

«استفان کوهن» استاد برجسته مطالعات و سیاست روسیه در دانشگاه نیویورک و پرینستون معتقد است: کنار گذاشتن روسیه از مؤسسات و نهادهای غربی موجب کاهش انعطاف پذیری ژئوپلیتیک آن نخواهد شد. از نظر تاریخی غرب، به ویژه ایالات متحده امریکا، اقدامات زیادی برای تغییر رفتار روسیه انجام داده است. کنار گذاشتن روسیه حماقت است.

 وی گفت: زمانی اجلاس موفق شرق - غرب با رهبر اتحاد جماهیر شوروی یا روسیه  امتیازی انتخاباتی محسوب می شد. زیرا نامزدها به مردم وعده می دادند: من اروپا را از سلاح های هسته ای رها می کنم، صلح را حفظ می کنم، من تهدید هسته ای را کاهش می دهم، ما توافق نامه های جدید کنترل تسلیحات را در دست داریم و ...

اما اکنون شرایط متفاوت بوده و دیدارهای رهبران روسیه وامریکا عادی نبوده و زهرآگین است.

در نهایت باید گفت که ایران  و روسیه دو کشوری بودند که عضو گروه جی هفت نبوده اما مرکز توجه نشست جی هفت ۲۰۱۹ بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید