بدعت عجیب در دین؛ نماز جماعت به امامت دو زن ! +عکس

کدخبر: ۳۰۲۳۰۴
اقتصاد نیوز:برای نخستین بار در فرانسه، روز شنبه دو زن که حدود ۱۰ سال پیش به اسلام گرویده‌اند، به‌عنوان امام جماعت (پیش‌نماز) در پاریس نماز برپا کردند.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از  روز نو، ایفا جنادین و آن صوفی مونسونای دو زنی بودند که در یک اتاق اجاره‌ای جلوی حدود ۶۰ زن و مرد که در کنار هم قرار داشتند، ایستادند و نماز را اقامه کردند. در مراسم نماز آن‌ها پوشیدن حجاب برای زنان هم اجباری نیست.

بنا به دلایل امنیتی محل دقیق این مکان پنهان مانده است. آن صوفی در گزارشی که روزنامه لوپاریزین منتشر کرد به مخالفت‌ها در این زمینه اشاره می‌کند اما می‌گوید که تشویق‌ها به نسبت تهدیدها بیشتر بوده است.

زن ها امام جماعت شدند

جنادین مدرس رشته تاریخ است و مونسونای موسیقی آموزش می‌دهد. هر دو زن، حدود یک دهه پیش به اسلام گرویده‌اند و در سال ۲۰۱۸ موسسه‌ای را با نام «صدای اسلام روشنفکر» تاسیس کردند.

جنادین درباره برگزاری نخستین نماز می‌گوید: «نخستین نماز تاریخی به دلایل خاص روز شنبه برپا شد اما جلسات دیگر به‌طور ماهانه عصرهای جمعه برگزار می‌شود.»

موسسه این دو زن می‌تواند با تامین مالی صورت گرفته به مدت یکسال مراسم مذهبی خود را برگزار کند.

جنادین درباره هدف از این کار می‌گوید که باید تقاضا برای این شکل از اسلام سنجیده شود که به عقیده این زن می‌تواند «ایمان را با عقل و اندیشه انتقادی» آشتی دهد.

او به روزنامه لوپاریزین می‌گوید: «ما برای ایجاد یک اسلام فرانسوی که سازگار با دستاوردهای مدرنیته است تلاش می‌کنیم.»

این دو زن پس از این مرحله، امیدوارند بتوانند یک اجازه دائمی را در این زمینه به‌دست آورند. آن‌ها علاقمندند نام مسجد خود را سیمرغ بگذارند.

از سوی دیگر کهینه بهلول، فارغ التحصیل رشته اسلام شناسی به تازگی کارزاری را برای جمع آوری کمک مالی به منظور انجام طرح‌های مشابه آغاز کرده است.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده او علاقمند است که در صورت امکان در پاریس یک مسجد «لیبرال» با نام «فاطمه» را افتتاح کند جاییکه می‌خواهد امام آنجا باشد. او این طرح را با فرد دیگری با نام فاکر کورشان پیگیری می‌کند.

خانم بهلول ۴۰ ساله به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که باید بودجه و مکان این کار را فراهم کرد. وی در عین حال اعتراف می‌کند با وجود حمایت‌هایی که شده است اما برخی تهدیدات نیز دریافت کرده است.

همزمان آن صوفی مونسونای که توانست چنین کاری را انجام دهد، می‌گوید: «بزرگترین مشکل پیدا کردن مکان مناسب بود.»

او اضافه می‌کند شاید نگرانی‌ها درباره چیزی که به آن «مسجد» می‌گویند وجود داشته باشد اما این فقط جایی است که شما در آنجا نماز می‌خوانید.

دیدیه لسشی رئیس موسسه اروپایی علوم ادیان به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این موضوع پیچیده است چراکه هیچ شورای شهری نمی‌خواهد به آن‌ها کمک کند.»

با این حال عده‌ای از زنان مسلمان اصرار دارند که در اسلام امامت زنان ممنوع نشده است و موانع تنها فرهنگی و روانشناختی است.

طبق گفته طارق اوبرو امام مسجد بوردو در جنوب فرانسه، در متون اسلامی مخالفتی با امامت زنان نشده است. وی می‌گوید مهم توانایی است و نه جنسیت.

امامان ما در حال بررسی متون اسلامی هستند که ببینند آیا مبنای محکمی در این زمینه وجود دارد که زنان بتوانند هدایت نماز جماعت را برعهده بگیرند.

با این وجود او تایید می‌کند که ساختار اجتماعی در مسجد همچنان بسیار محافظه کارانه باقی مانده است.

دلیل بوبکر، مسئول مسجد جامع پاریس می‌گوید که این سوال را بررسی می‌کنند: «امامان ما در حال بررسی متون اسلامی هستند که ببینند آیا مبنای محکمی در این زمینه وجود دارد که زنان بتوانند هدایت نماز جماعت را برعهده بگیرند.»

غالب بن شیخ، رئیس بنیاد اسلامی فرانسه در این زمینه می‌گوید که این کشور[فرانسه] نسبت به سایر کشورهای غربی عقب مانده است. وی این موضوع را به جو عمومی «آلوده شده با خشونت و تروریسم» در چند سال گذشته نسبت می‌دهد.

یک اقلیت ساکت وجود دارد که بخش قابل توجی از مسلمانان مترقی هستند که به مساجد سنتی نمی‌روند و به تنهایی نماز می‌خوانند.

امینه وادود در سال ۲۰۰۵ برای نخستین بار در شهر نیویورک آمریکا، نماز را به‌عنوان امام به‌جا آورد. شیرین خان‌کن در دانمارک مسجد مریم را ساخت. نمونه‌های مشابه دیگری را می‌توان در لندن، برلین نیز شاهد بود.

مونسونای، جنادین و بهلول متقاعد شده‌اند که در فرانسه تقاضا برای طرح آن‌ها وجود دارد.

مونسونای می‌گوید: «یک اقلیت ساکت وجود دارد که بخش قابل توجی از مسلمانان مترقی هستند که به مساجد سنتی نمی‌روند و به تنهایی نماز می‌خوانند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید