روایت سخنگوی وزارت کشور از رایزنی با شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها

کدخبر: ۳۰۲۸۷۰
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت کشور گفت: حاکمیت باید تلاش کند که درباره افرادی که در انتخابات شرکت کردند یا به احراز صلاحیت برسد یا عدم آن را احراز کند. تلاش ما این است که در تعامل با شورای نگهبان صلاحیت افرادی که داوطلب انتخابات می‌شوند در وقت بیشتری و با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، سیدسلمان سامانی تاکید کرد: با شورای نگهبان و نهادهای نظارتی در تعامل هستیم تا جریان‌های سیاسی که درچارچوب قانون اساسی کشور در حال فعالیت هستند و افرادی که از شرایط قانونی برخوردارند، بتوانند در انتخابات حضور یابند.

بخش هایی از گفتگو با سیدسلمان سامانی سخنگو و معاون هماهنگی وزارت کشور را بخوانید؛

* تلاش وزارت کشور این است که انتخابات با حضور موثر جریان‌های سیاسی و در کمال آرامش و با نشاط مردمی برگزار شود و مردم بتوانند در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنند.

*اگر مسئولی خطایی مرتکب شد، مردم این خطا را به پای نهاد انتخابی ننویسند تا نهادهای انتخابی تحت تاثیر عملکرد بعضا ناصواب افراد معدود قرار نگیرندما در تلاشیم تا به مردم این تضمین را بدهیم که انتخابات با رعایت مر قانون و صیانت از حقوق افراد برگزار می‌شود تا آن چه مدنظر مردم است دقیقاً همان محقق شود.

*با شورای نگهبان و نهادهای نظارتی در تعامل هستیم تا جریان‌های سیاسی که درچارچوب قانون اساسی کشور در حال فعالیت هستند و افرادی که از شرایط قانونی برخوردارند، بتوانند در انتخابات حضور یابند. تاکید ما این است که افرادی که شرایط قانونی را دارند، حتما بتوانند در انتخابات شرکت نمایند و اگر کسی هم فاقد شرایط قانونی است این امکان را نداشته باشد.

*میزان مشارکت را مردم تعیین می‌کنند و ما تضمین کننده برگزاری انتخابات قانونی که انعکاس دهنده اراده مردم باشد هستیم. من معتقدم ارزیابی از میزان مشارکت مردم در انتخابات خیلی زود است. چون تحولات جامعه ایران خیلی سریع رخ می‌دهد، اگر الان از میزان مشارکت بگوییم، نظر غیر کارشناسی داده‌ایم.

*مردم چه در انتخابات شرکت کنند و چه نکنند، عده‌ای انتخاب شده و تصمیم آنها در مجلس برای همه لازم الاجرا است بنابراین عقل سلیم حکم می‌کند که افراد از این حق خود استفاده کنند.

 

*هدف عبارات و شعارهایی مثل آن چه شما مطرح کردید، (اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا) یاس آفرینی است تا مردم نسبت به آینده و مفهوم سیاست بدبین شوند. بسیار حرف بی ربطی است که می‌گویند سیاست پدر و مادر ندارد اتفاقا سیاست یکی از اصیل ترین و مهمترین حوزه های هر کشوری است و اگر مردم نسبت به حوزه سیاسی بدبین شوند جامعه آینده خوبی نخواهد داشت.

*{ درباره دغدغه اصلاح‌طلبان نسبت به تایید صلاحیت داوطلبان خود}: ما به عنوان وزارت کشور در تایید صلاحیت‌ داوطلبان نقش مستقیم نداریم. با این حال تلاش ما این است مرّ قانون در رسیدگی به صلاحیت‌ها رعایت شود یعنی نهادهایی که مسئول پاسخگویی به استعلام‌ها هستند، در ظرف مدت قانونی، در چارچوب وظایف قانونی خود و مستدل و مستند نظر خود را اعلام کنند. ما در انتخابات گذشته پیگیری کردیم اطلاعاتی که در اختیار هیئت‌های اجرایی قرار می‌گیرد، مستند، مستدل و مبتنی بر قانون باشد. شورای نگهبان هم براساس قانون نظارت بر انتخابات  وظیفه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان را انجام می‌دهد.

*برای ما مهم این است افرادی که صلاحیت قانونی دارند در انتخابات بتوانند شرکت کنند و افرادی هم که شرایط قانونی را ندارند، حق شرکت در انتخابات را نداشته باشند. مثلاً فردی که به علت سوء استفاده از بیت المال محکوم شده است قطعاً نباید در این عرصه حضور پیدا کند. ما به این موضوع حساس هستیم و البته نگاه ما هم معطوف به جریان‌های سیاسی نیست و تاکید داریم حقوق هر فردی که می‌خواهد در انتخابات شرکت کند باید رعایت شود.

*ما همیشه اعلام کرده ایم که در تایید صلاحیت‌ها باید یا به احراز صلاحیت برسیم یا احراز عدم صلاحیت و چیزی به عنوان عدم احراز صلاحیت نداشته باشیم. حاکمیت باید تلاش کند که درباره افرادی که در انتخابات شرکت کردند یا به احراز صلاحیت برسد یا عدم آن را احراز کند. تلاش ما این است که در تعامل با شورای نگهبان صلاحیت افرادی که داوطلب انتخابات می‌شود در وقت بیشتری و با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

*{ در پاسخ به این سوال که آیا در این چند سال وزارت کشور اسامی داوطلبان ردصلاحیت شده را با خود به شورای نگهبان برده و برای تایید صلاحیت آنها با شورای نگهبان رایزنی کرده است؟}: ما به عنوان وزارت کشور هر اطلاعاتی که داشته باشیم و بدانیم که به شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها کمک می کند در اختیار این نهاد قرار می دهیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید