بیژن نامدار زنگنه:

رجز نمی‌خوانیم اما آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند

کدخبر: ۳۰۲۹۱۸
اقتصادنیوز؛ بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران تاکید کرد: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم، اما آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین؛ بیژن زنگنه امروز در مراسم امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، با بیان این‌که طرح توسعه میدان‌های غرب کارون خوب پیش می‌رود، اظهار کرد: نمی‌خواهیم رجزخوانی کنیم، اما آمریکا نمی‌تواند صادرات نفت ما را صفر کند.

به گفته وی هرچه همکاری بین‌المللی بیشتر شود، کارها بهتر پیش می‌رند اما اکنون نیز متوقف نشده‌ایم و طرح‌های ابتکاری و بی‌نظیری را در حوزه‌های مختلف در دستور کار داریم.

وزیر نفت افزود: یکی از اهداف امضای قرارداد فاز ١١، جلوگیری از افت تولید با یادگیری فشارافزایی در دریا بود و الان از دوستان می‌خواهم خودشان کار را آغاز کنند. زنگنه تصریح کرد: ما متوقف شدنی نیستیم و قدرت خلاقه خود را به کار می‌گیریم تا مشکلات را حل کنیم.

آنچه در ادامه می خوانید، مشروح اظهارات وزیر نفت است: 

* ما نگرانی مردم در میدان‌های مشترک را درک کرده‌ایم و باوجود شدیدترین تحریم‌ها، هم در پارس جنوبی و هم در غرب کارون از طرف مقابل عقب‌تر نیستیم.

* توسعه میدان گازی بلال در دستور کار قرار گرفته و امروز قرارداد این مهم را با شرکت پتروپارس که یکی از بهترین شرکت‌های ایرانی است،  به امضا رساندیم و باید بگویم که شرکت پتروپارس در تمام این سال‌ها و در تمام قراردادهایی که به آن واگذار شده است، از نظر زمان بندی و قیمت به خوبی عمل کرده است که این مساله در ارزیابی شرکت‌ها برای ما بسیار مهم و قابل توجه است.

* مبلغ سرمایه‌گذاری قرارداد متبوع ۴۴۰ میلیون دلار بوده؛ البته این قیمت نهایی نشده و پیمانکار عمومی به مناقصه می‌رود و قیمت‌ها با نظارت شرکت نفت به دست می‌آید.

* یکی از تعهدهای بنده که به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم، این بوده که تا پایان دولت تکلیف تمام میدان‌های مشترک مشخص شود، یعنی هیچ میدانی نخواهد ماند که پیمانکار و فرآیند انجام کار آن مشخص نشده باشد. میدان بلال نیز جزو همین تعهدات است. تکلیف فرزاد B امسال مشخص خواهد شد و همچنین فاز ۱۱ پارس جنوبی نیز که به دلیل تحریم‌ها دچار وقفه شده بود، نهایتا تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد.  توسعه میدان فروزان نیز در دستور کار قرار گرفته است.  تا پایان سال میدان مهمی نخواهیم داشت که تکلیف آن مشخص نشده باشد. همچنین باید بگویم که توسعه میادین مشترک غرب کارون به خوبی پیش می‌رود و قرارداد ایلام پایدار غرب بسته شده است.

* در این دولت عمده توسعه پارس جنوبی به جز فاز ۱۱ به اتمام می‌رسد و همچنین تلاش خواهیم کرد که مرحله‌ی اول فاز ۱۱ نیز نیمه اول ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

* هر دو هفته یک قرارداد و افتتاح در شرایط تحریم خواهیم داشت.  تحریم‌ها ما را متوقف نخواهد کرد و ما زنده‌ایم برای توسعه صنعت نفت و ایجاد اشتغال؛ چراکه اگر صنعت نفت حرکت کند، پیمانکاران‌ و سازندگان نیز فعال خواهند شد؛ با توجه به این‌که سفارش از درون قرارداد به وجود می‌آید، برای توسعه کار پیمانکاران تلاش خواهیم کرد که این مساله نیز نشان‌دهنده تحرک و فعالیت ما در این حوزه است.

* تحریم‌ها نتوانسته کاروان توسعه نفت را متوقف کند، به گونه‌ای که عملکرد وزارت نفت از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید