سکوهای استادیوم های فوتبال خالی می‌شود؟

کدخبر: ۳۰۳۱۳۹
اقتصاد نیوز: اعلام برنامه لیگ برتر تا هفته پایانی، اتفاق خوبی برای فوتبال ایران بود.
سکوهای استادیوم های فوتبال خالی می‌شود؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از نود،باشگاه‌ها، از حالا می‌توانند برای بازی‌های بعدی‌شان برنامه ریزی کنند و تیم‌های ملی هم وضعیت‌شان برای بازی‌های مهم انتخابی جام جهانی و المپیک را بدانند. فارغ از اینکه چقدر سازمان لیگ می‌تواند در اجرا منظم باشد، برنامه آن‌ها نکات مهمی دارد. نکاتی که مربیان تیم امید را خوشحال و علاقه‌مندان رفتن به ورزشگاه در تعطیلات آخر هفته را، ناراحت می‌کند.

سالگرد بازی نیمه تمام

بر اساس برنامه‌ای که سازمان لیگ اعلام کرده، دربی برگشت قرار است روز ۱۷ بهمن امسال و به میزبانی پرسپولیس برگزار شود. بهمن زیاد میزبان دربی‌های حساس بوده و یک بار، دربی در همین روز هفدهم برگزار شده است. سال ۱۳۴۸ ، استقلال در پنجمین دربی با گل غلامحسین مظلومی از پرسپولیس جلو بود. گل خوردبین، بازی را مساوی کرد اما داور مسابقه گل را نپذیرفت. پرسپولیسی‌ها در اعتراض به داوری، بازی را ترک کردند و کمیته انضباطی هم رای به برد 3-0 استقلال داد. این اولین باری بود که دربی، ناتمام باقی می‌ماند. پرسپولیسی‌ها که خاطرات خوبی از دربی‌های بهمن ماه دارند، می‌توانند خاطره ۱۷ بهمن را پاک کنند و استقلالی‌ها، می‌خواهند یک خاطره ماندگار از این روز برای خودشان بسازند. هفته قبل دربی هم دو تیم در یک روز بازی می‌کنند تا اعتراضی، درباره استراحت بیشتر یکی از آن‌ها نباشد.

نیم فصل طولانی

پس از چند سال که نیم فصل، به صورت منظم و در هفته پانزدهم برگزار می‌شد، دوباره دو هفته عقب افتاده است. تعطیلات نیم فصل لیگ هجدهم، بر خلاف سال‌های گذشته به جای هفته پانزدهم، از هفته هفدهم آغاز می‌شود. هفته هفدهم، روز ۶ دی ماه سال ۹۸ به پایان می‌رسد و در مهمترین بازی، پرسپولیس و تراکتورسازی روبروی هم قرار می‌گیرند. پس از آن، تعطیلات نیم فصل شروع می‌شود و بیشتر از یک ماه، لیگ برتر تعطیل است. ۱۱بهمن، هفته هجدهم آغاز خواهد شد.

حمایت از المپیکی‌ها

دلیل تغییر برنامه نیم فصل، مسابقات تیم امید برای رسیدن به المپیک ژاپن است. برنامه جدید لیگ برتر، تداخلی با بازی‌های انتخابی المپیک ندارد. مسابقات قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا، ۱۸ دی تا ۶ بهمن در تایلند برگزار می‌شود. ایران در سید 4 قرار دارد و مسیر سختی برای رسیدن به المپیک خواهد داشت. سه تیم اول این مسابقات، به المپیک ۲۰۲۰ ژاپن می‌رسند. بر اساس برنامه سازمان لیگ، این مسابقات همزمان با تعطیلات نیم فصل لیگ برتر است تا تیم امید، با آمادگی کامل راهی مسابقات شود.

تعطیلات ویلموتس

با توجه به بازی‌های ملی، وقفه‌های پرتعدادی هم در لیگ ایران مثل سایر لیگ‌های دنیا وجود دارد. با این تفاوت که تعطیلات ایران همیشه طولانی‌تر هستند. بین هفته ششم و هفتم، ۱۸ روز فاصله است. بین هفته دهم و یازدهم، ۱۳ روز تعطیلی قرار دارد. بین هفته نوزدهم و بیستم هم ۱۴ روز لیگ برتر تعطیل می‌شود. نوروز هم طبق معمول، تعطیلاتی طولانی بخاطر بازی‌های ملی و آسیایی وجود دارد. ۳ روز آخر اسفند و ۱۴ روز ابتدایی فروردین، لیگ برتر تعطیل خواهد بود.

دو هفته همزمان

در پایان لیگ برتر، دو هفته پایانی به صورت همزمان برگزار می‌شود. دو هفته‌ای که تعیین کننده قهرمان این دوره لیگ خواهد بود. تا هفته بیست و هشتم، بازی‌ها همزمان نیستند. در هفته بیست و هشتم، تراکتورسازی جمعه بازی می‌کند و شنبه پرسپولیس، استقلال و سپاهان روبروی حریفان‌شان قرار می‌گیرند.

تماشاگران ناراضی

شاید بزرگترین نقطه ضعف این برنامه، برگزاری بازی‌های مهم در روزهای غیر تعطیل باشد. علاوه بر اینکه دربی رفت روز یکشنبه برگزار می‌شود، دربی برگشت هم پنجشنبه خواهد بود. هفته آخر لیگ برتر، روی یکشنبه برگزار می‌شود. تا پایان فصل، پرسپولیس و استقلال هر کدام ۱۱ هفته، در روزهای غیر از پنجشنبه و جمعه بازی می‌کنند. موضوعی که تاثیر مستقیمی در تعداد تماشاگران بازی‌های‌شان خواهد داشت.

آماده تغییرات

اعلام زودهنگام برنامه اتفاق خوبی در فوتبال ایران است، هر چند این برنامه قطعا دچار تغییر می‌شود. مثلا برنامه لیگ قهرمانان فصل آینده، هنوز به طور کامل مشخص نشده و ممکن است بین بازی خارج از خانه پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با بازی خارج خانه این تیم در لیگ برتر مقابل سپاهان، فقط 3 روز فاصله باشد! با این حال، برنامه کلی مسابقات لیگ قهرمانان و بازی‌های ملی، در این برنامه تا حد زیادی در نظر گرفته شده تا این تغییرات، پرتعداد نباشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید