خطر بیخ گوش نتانیاهو؛ لیبرمن سکان قدرت را به دست می‌گیرد؟

کدخبر: ۳۰۳۲۰۸
اقتصادنیوز: اسراییلی ها برای دومین بار در سال 2019 در روز 17 سپتامبر (فردا سه شنبه) پای صندوق های رای می روند تا طلسم بن بست سیاسی ناشی از شکاف جدی در میان رای دهندگان که بر سر نتانیاهو، موضوعات داخلی و به خصوص رابطه بین دین و حاکمیت پیش آمده را بشکنند. نتیجه انتخابات هر چه باشد احتمالا تحول مهمی در سیاست داخلی و خارجی اسراییل ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، استیون کوک تحلیلگر ارشد شورای روابط خارجی آمریکا همزمان با دومین انتخابات اسراییل در سال 2019، در تازه ترین تحلیل خود دراینباره معتقد است که هیچ چیز در سرزمین های اشغالی متفاوت نخواهد شد. او به سقوط سیاسی نتانیاهو اشاره می کندو احتمال می دهد که شاید لیبرمن مامور تشکیل این دولت جعلی شود.

تحلیل استیون کوک را بر اساس منابع لینک شده می خوانید:

چطور شد که به اینجا رسیدیم؟

حزب لیکود متعلق به نتانیاهو در انتخابات ماه آوریل صاحب 35 کرسی کنست شد و ائتلاف موسوم به « آبی و سفید (ائتلاف میانه روها و لیبرالها) » به رهبری ژنرال بازنشسته و رییس سابق ستاد ارتش اسراییل «بنی گانتس» صاحب همین تعداد کرسی در انتخابات شد. رییس جمهور اسراییل نتانیاهو را مامور تشکیل کابینه کرد. زمانی که نتانیاهو نیازمند پیوستن چند حزب به دولتش بود، مذاکرات ائتلاف مزبور به بن بست رسید و دولت هم سازش بر سر موضوعات کلیدی را رد کرد. نتانیاهو به جای اینکه به گانتس برای تشکیل ائتلاف فرصت دهد، انتخابات جدید را اعلام کرد.

چه کسانی نامزد انتخابات هستند؟

رقبای اصلی، «حزب لیکود» متعلق به نتانیاهو و «ائتلاف آبی و سفید» هستند. حزب کار – که حزب ضعیفی هم است – احتمالا به دولت ائتلاف مذکور خواهد پیوست، اما تحت شرایط خاص ممکن است به دولتی که توسط حزب لیکود تشکیل می شود نیز بپیوندد. احزاب مذهبی هم احتمالا به فعالیت شان برای نفوذ داشتن در راهبرد دولت شکل گرفته توسط نتانیاهو ادامه خواهند داد.

اویگدور لیبرمن رهبر «حزب اسراییل خانه ما (Yisrael Beitenu)» و وزیر سابق ممکن است نقش مهمی در تعیین وزرای کابینه داشته باشد. او گفته که از هر دولت ائتلافی لیکود و آبی و سفید حمایت خواهد کرد و برای تصویب قانون خدمت وظیفه و سربازی رفتن ارتدوکس های افراطی مصمم است. وی گفته قانون شورای خاخامی که مهاجران روسی را برای اثبات یهودی بودن شان، موظف به دادن آزمایش دی ان ای (DNA) می کند لغو خواهد کرد. اگر «حزب اسراییل خانه ما» بتواند حداقل همان نتایج انتخابات آوریل که تصاحب 5 کرسی کنست بود را تکرار کند، لیبرمن احتمالا نقش کلیدی درتعیین دولت ائتلافی خواهد داشت.

آیا نتانیاهو در قدرت خواهد ماند؟

نتانیاهو که در میان نخست وزیران اسراییل طولانی ترین دوران نخست وزیری را داشته امیدوار است که به رغم کیفرخواست های تعیلقی اش در رابطه با کلاهبرداری، رشوه و ارتشا و از بین بردن اعتماد عمومی همچنان بر سر قدرت بماند. ائتلاف آبی و سفید ( میانه روها و لیبرال ها) گفته است در صورتی که نتانیاهو محکوم شود در دولتش حضور نخواهد داشت و بر اساس شنیده ها حتی در خود حزب نتانیاهو یعنی لیکود افرادی هستند که رهبری غیر از نتانیاهو را ترجیح می دهند. رهبری (لیکود) در واکنش به این مواضع از اعضای حزب خواسته که بیانیه ای را امضا کنند و اعلام کنند در پی جایگزینی نتانیاهو با فرد دیگر نیستند.

نتانیاهو طی دوران زمامداری اش توسعه شهرک سازی در کرانه باختری را مدیریت کرد و کنترل اسراییل بر اورشلیم (بیت المقدس) و مناطق پیرامونی اش را افزایش داد.  ائتلاف آبی و سفید ( میانه روها و لیبرال ها) توانایی نتانیاهو در حوزه امنیت ملی را زیر سوال برد و از او به خاطر توافقات موقت با حماس و عدم سرکوب این گروه در غزه به تندی انتقاد کرد. نتانیاهو هم در واکنش به این صحبتها، در تلاش است تا اسراییلی ها را یک بار دیگر متقاعد کند که تنها اوست که می توانند برای تامین امنیت شان به او اعتماد کنند. مخالفان نتانیاهو علاوه بر تمرکز کردن بر شخص او و اقدامات غیر قانونی اش، بر موضوعات داخلی همچون رابطه دین و حاکمیت، اقتصاد، فساد و رفاه اجتماعی تاکید می کنند.

چه چیز در خطر است؟

به نظر می رسد که اگر نتانیاهو در انتخابات پیروز شود و در ائتلاف برای تشکیل دولت موفق گردد، الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اسراییل قطعی است.  حامیان «راه حل دو دولت – دو ملت » به ائتلاف آبی و سفید ( میانه روها و لیبرال ها) امید بسته اند اما اختلاف فکری گانتس – و شرکای سیاسی اش از جمله «یاییر لَپید، موشه یعلون و گابی اشکنازی» - با نتانیاهو آن قدر که برخی تحلیلگران اشاره می کنند نیست. در حوزه جنگ با فلسطینیان، هیچ یک از افراد نامبرده دولت – ملت فلسطینی را قبول ندارد و همگی  در پی حفظ شهرک سازی در کرانه باختری و ادامه حضور نظامی اسراییل در دره استراتژیک اردن هستند. البته لیبرمن در این مورد استثنا است. او حامی راه حل دو دولت- دو ملت و انتقال شهروندان فلسطینی اسراییل به فلسطین جدید است.

نتیجه انتخابات اسراییل هر چه باشد، تغییر چندان در اوضاع فلسطینی ها و گرفتاری های منطقه ای اسراییل رخ نخواهد داد. بعید است که دولتی که به رهبری میانه روها و لیبرالها تشکیل می شود سیاست شهرک سازی اسراییل را تغییر دهد، هر چند که گانتس طرفدار الحاق کرانه باختری به اسراییل هم نیست.

با نظر به اشتراک منافع اسراییل و عربستان بر سر قضیه ایران، هر دولتی که در اسراییل به قدرت برسد به بهبود روابط با جهان عرب ادامه خواهد داد.

به رغم روابط نزدیکی که نتانیاهو و ترامپ با یکدیگر دارند، باخت احتمالی نخست وزیر کنونی در انتخابات تاثیری بر منافع آمریکا نخواهد داشت. تمرکز دولت ترامپ بر ایران و جنگ با افراط گرایی است و اسراییل در هر دو مورد مزبور نقش مهمی را ایفا می کند. انتخابات اسراییل در حوزه روابط اسراییل – آمریکا و رابطه آمریکا  با فلسطینی ها و سایر بازیگران منطقه ای اصلا اهمیت چندانی ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید