بازی با اعداد دروغین در فوتبال ایران!

کدخبر: ۳۰۳۵۴۸
اقتصاد نیوز: مسئولان و هواداران باشگاه های بزرگ فوتبال ایران گاهی در تعداد هوادار های خود اغراق می کنند.
بازی با اعداد دروغین در فوتبال ایران!

 به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایرناپلاس، مالک باشگاه تراکتور مدتی پیش مدعی شده که ۸۰ درصد از ۴۰ میلیون آذری‌زبان ساکن ایران طرفدار تراکتور هستند و این یعنی تیمش ۳۰ میلیون هوادار دارد! در این خصوص، بحث‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و میان هواداران سایر تیم‌ها به‌وجود آمده است.

پرسپولیسی‌ها معتقدند ۵۰ میلیون طرفدار دارند، استقلالی‌ها نیز مدعی‌اند ۴۰ میلیون هوادار دارند و اخیراً محمدرضا زنوزی ادعا کرده که تراکتور ۳۰ میلیون طرفدار دارد! با یک حساب سرانگشتی کشور ما ۱۲۰ میلیون جمعیت دارد و همه هم طرفدار پر و پا قرص فوتبال هستند، به‌خصوص این سه تیم!

واقعیت این است که جمعیت کشورمان نزدیک به ۸۲ میلیون نفر بوده که بیش از نیمی از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. خیلی‌ها هستند که اصلاً علاقه‌ای به فوتبال ندارند یا به رشته‌های دیگر ورزشی علاقه دارند یا کم سن و سال یا پیر هستند که حتی خبرهای پیروزی این تیم‌ها برایشان هیچ جذابیتی ندارد.

باتوجه به این‌که صدور گسترده کارت هواداری در ایران رواج ندارد، هیچ‌کس به‌صورت دقیق، آمار تعداد هواداران و حتی نسبت آنها را نمی‌داند، اما به هرحال، نظرسنجی‌های تلویزیونی و اینترنتی در کنار میزان تماشاگران، می‌تواند آماری تخمینی را به مخاطبان بدهد؛ هرچند که موضوع هواداری را باید به‌صورت طبقه‌بندی شده بررسی کرد.

برای هوادار فعالی که به ورزشگاه می‌رود، اخبار تیم را دنبال می‌کند، پیشینه باشگاه را می‌داند، در موضوعات اسپانسرینگ به تیم محبوبش کمک هم می‌کند و... نباید با کسی که فقط خود را طرفدار تیم می‌داند، تفاوت‌هایی قائل شد؟! بررسی میزان هواداران تیم‌های فوتبال کشورمان به‌دلیل عدم ساماندهی جامعه هواداری آنها و مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی از طرف دولت، کمی سخت است.

برای تشخیص پرطرفدارترین تیم‌های باشگاهی فوتبال کشورمان به‌سراغ شبکه‌های اجتماعی، تلگرام، اینستاگرام، چنل‌های هواداری و ... در ایران رفتیم. بررسی‌های ما از کانال‌های هواداری تیم‌های باشگاهی نشان داده که برخلاف ادعای بسیار اغراق‌آمیز ایرانی که هرکدام از سه تیم ادعا می‌کنند بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون هوادار دارند، پرطرفدارترین تیم ایران یعنی پرسپولیس در نهایت می‌تواند ۲/۵ میلیون هوادار داشته باشد.

همچنین این مستندات نشان می‌دهد تعداد هواداران پرسپولیس دو برابر استقلال و نزدیک به ۴ برابر تیم تراکتور است. البته میزان جامعه آمار هوادارانی که به ورزشگاه‌ها می‌روند و هوادار اصلی تیم‌ها می‌باشند، می‌تواند متفاوت از این رده‌بندی باشد. شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر، برای باشگاه‌های فوتبال به کانالی حساس برای ارتباط با طرفداران تبدیل شده‌اند. حتی برخی از این باشگاه‌ها برای ارتباط بهتر، حساب‌های کاربری با زبان‌های مختلف در این شبکه‌ها ایجاد کرده‌اند.

به‌عنوان مثال، باشگاه آ. اس رم، اکانت توییتر به زبان فارسی نیز دارد. علاوه بر ارتباط بهتر، رسانه‌های اجتماعی به منبع درآمد خوبی برای باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال تبدیل شده‌اند. در این میان، برندها عموماً به‌دنبال باشگاه‌ها و بازیکنان با طرفداران بیشتر در شبکه‌های اجتماعی هستند. البته هنوز تناقض‌هایی میان درآمد باشگاه‌ها و تعداد طرفداران آنها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. شما نیز می‌توانید با عضویت در صفحه‌های اصلی باشگاه مورد علاقه خود به رسانه‌ها در تخمین هواداران تیم خودتان کمک کنید.

هواداران امروزه نقش زیادی در موفقیت تیم‌های خود دارند، طوری که خیلی از باشگاه‌های بزرگ جهان شماره ۱۲ خود را به‌خاطر هواداران خود بایگانی کردند. تیم‌های اروپایی به لطف فوتبال حرفه‌ای در این قاره توانستند در سال‌های اخیر هواداران زیادی در سراسر جهان جذب کنند. بررسی‌های ما نشان داد که سه تیم پرسپولیس، استقلال و تراکتور با اختلافی قابل توجه نسبت به سایر تیم‌های کشورمان، در صدر پرهوادارترین تیم‌های فوتبال ایران قرار دارند.

* دنبال کننده صفحه رسمی تلگرام: ۱- پرسپولیس با دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر، ۲- استقلال با ۷۵۷ هزار نفر، ۳-تراکتور با ۹۲ هزار نفر.

* دنبال کننده صفحه رسمی اینستاگرام: ۱- پرسپولیس با دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، ۲- استقلال با یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، ۳-تراکتور با ۲۰۳ هزار نفر.

* اعضای چنل‌های هواداری: ۱- پرسپولیس با دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، ۲- استقلال با یک میلیون و ۹۵ هزار نفر، ۳-تراکتور با یک میلیون نفر.

* آخرین آمار اعلام شده توسط ایرانسل: ۱- پرسپولیس با ۶۷۸ هزار تراکنش، ۲- استقلال با ۵۰۵ هزار تراکنش، ۳- تراکتور با ۱۹۶ هزار تراکنش.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید