فایننشال‌تایمز فاش کرد؛ فشار بر ثروتمندان سعودی برای خرید سهام آرامکو

کدخبر: ۳۰۳۹۳۰
اقتصادنیوز؛ فایننشال تایمز گزارش داد که دولت سعودی خانواده‌های ثروتمند این کشور را مجبور کرده است تا به محض عرضه سهام شرکت آرامکو، بخشی از آن را خریداری کنند.
فایننشال‌تایمز فاش کرد؛ فشار بر ثروتمندان سعودی برای خرید سهام آرامکو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛  روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نوشت که دولت سعودی خانواده‌های ثروتمند این کشور را برای خرید سهام شرکت نفتی آرامکو تحت فشار قرار داده است.

بنابر گزارش فایننشال‌تایمز، هشت تن از افرادی که در جریان مذاکرات میان دولت سعودی و برخی خانواده‌های معروف عربستانی هستند به این روزنامه گفتند که با هدف قرار گرفتن شرکت آرامکو، اعتماد به ارزش سهام شرکت آرامکو از بین رفته و دولت می‌خواهد با اجبار خانواده‌های ثروتمند به خرید سهم اعتماد از دست رفته را باز گرداند.

این روزنامه در ادامه نوشت که بسیاری از این خانواده‌ها همان‌هایی هستند که یک یا چند تن از اعضای آن در سال ۲۰۱۷ در هتل «ریتر کارلتون» ریاض به بهانه مبارزه بن سلمان با فساد در بازداشت قرار گرفتند.

بنا بر این گزارش، ولی‌عهد سعودی تلاش دارد پنج درصد سهام آرامکو را بتدریج در بازارهای بورس عرضه کند. شرکتی که بن سلمان عقیده دارد ارزش کلی آن دو هزار میلیارد دلار است.

قرار بود این عرضه در اواخر سال ۲۰۱۸ انجام شود و سهام آرامکو در بورس «تدابل» عربستان عرضه شود اما عدم آمادگی این بورس و شرکت آرامکو در کنار تمایل برای عرضه همزمان سهام این شرکت در بازارهای بین‌المللی باعث شده است که زمان قطعی این عرضه اولیه هنوز نامشخص بماند. بورس نیویورک نیز از جمله گزینه‌های بن سلمان برای عرضه سهام این شرکت است.

در شهریور ماه سال ۹۷ نیز خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع داخلی عربستان نوشت که پادشاه سعودی مانع واگذاری سهام آرامکو است. در هر حال تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ بن سلمان تا حد زیادی به فروش سهام آرامکو وابسته است. شرکتی که پرسودترین شرکت جهان با ۴۶.۹ میلیارد دلار سود در نیمه نخست امسال (۲۰۱۹) محسوب می‌شود اما حملات پهپادی شنبه گذشته که نیمی از تولیدات این شرکت را متوقف کرد موجب شده است که خریداران نگرانی‌های ژئوپلتیکی را نیز در قیمت گذاری سهام این کشور لحاظ کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید