نمی‌توانیم در سریال و فیلم های ایرانی پلیس فاسد را نشان دهیم !

کدخبر: ۳۰۴۲۴۵
​اقتصاد نیوز:احمد معظمی ضمن بیان اینکه مواد مخدر دغدغه همه نهادها بوده و به همین دلیل هیچ فشاری برای تغییر داستان روی ما نبوده است، گفت: برای ساخت سریال‌های به این صورت البته با معذوریت‌هایی مواجه هستیم و نمی‌توانیم پلیس فاسدی را نشان دهیم.
نمی‌توانیم در سریال و فیلم های ایرانی پلیس فاسد را نشان دهیم !

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایلنا، مجموعه «ترور خاموش» به کارگردانی احمد معظمی یکی از سریال‌های در حال پخش تلویزیون است که هر شب ساعت ۲۲:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. این سریال با پرداختن به موضوع مواد مخدر و برخی دیگر از آسیب‌های جامعه همچون حاشیه‌نشینی، قاچاق انسان، کودک همسری و مسائلی از این دست، هدف خود را کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه عنوان کرده است. به بهانه پخش این سریال با احمد معظمی، کارگردان این مجموعه تلویزیونی به گفتگو پرداختیم.

«ترور خاموش» در رابطه با اعتیاد و مسائلی دیگری همچون کودک همسری است. آیا این موضوع از طرف تلویزیون به تولیدکنندگان آثار هنری سفارش داده می‌شود؟ 

اکنون یک برنامه مهندسی شده‌ای در دستور کار تلویزیون بوده که بر اساس آن در حال پرداختن به آسیب‌های اجتماعی و موضوعاتی همچون مواد مخدر است. همین موضوع به تنهایی می‌تواند برای تماشاگر ایجاد جذابیت کند. چراکه سبب آگاهی بیشتر شده و خیلی مفید است. همچنین بخش سرگرمی و جذاب کننده آن نیز بیشتر است. چون تماشاگران به کارهای معمایی که به آسیب‌های اجتماعی شامل طلاق و حاشیه‌نشینی و مواد مخدر می‌پردازد، علاقمند هستند. تمام تلاش تلویزیون نیز معطوف این موضوع بوده که سریال‌های با کیفیتی در این زمینه ساخته شود.

در مورد نشان دادن بحث کودک همسری در تلویزیون نیز باید بگویم که ترور خاموش یک سال پیش فیلمبرداری شده و اتفاق مستند در این رابطه قبل از پخش سریال در فضای مجازی خیلی بولد شد و به نوعی با پخش سریال همزمان شد. بخشی از این موضوع به تدبیر، تحقیق و پژوهش گروه سازنده مربوط می‌شود که قبل از اجرا و به تصویر کشیده شدن اثر، تحقیقات جامع و کاملی را در این زمینه انجام داده بودند و همین موضوع سبب شد تا پخش این مسئله در قسمت اول با اتفاقی واقعی در جامعه همراه شود.

ما در هر قسمت این مجموعه یک اتفاق جذاب جدیدی را رو می‌کنیم، که در واقع در راستای خط اصلی کل داستان است. در واقع بر همین اساس بوده که مجموعه ترور خاموش با پخش چند قسمت سر زبان‌ها افتاده و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است چراکه مواد مخدر دغدغه همه ما؛ بازیگران و عواملی که جلو و یا پشت دوربین آمده‌اند، بوده و به همین دلیل این حس و حال به مقابل دوربین هم منتقل شده است.

همچنین در این سریال سعی شده تا همه چیز از ابتدا تا انتها باورپذیر باشد. در واقع تمام تلاش خود را برای این موضوع انجام دادیم و شکر خدا با بازخوردی که تاکنون از سریال صورت گرفته، حتی بخش اَنتِلِکت سینما هم با فضای این کار ارتباط برقرار کرده و از آن خوششان آمده است. به نوعی از کسانی برای این مجموعه پیام‌های مثبت داشتیم که اسم‌های بزرگی دارند و این موضوع سبب خوشحالی بسیاری برای ماست.

در سال‌های گذشته هم شاهد ساخت آثاری در رابطه با اعتیاد بودیم اما همچنان آمار اعتیاد در کشور فزاینده است. به طور کلی تلویزیون تا چه حد می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد و سبب کاهش آسیب‌های اجتماعی شود؟

کاری مثل ترور خاموش خیلی دقیق و موشکافانه به بحث اعتیاد پرداخته و مطمئنا هم تاثیر خودش در جامعه را می‌گذارد. به نوعی وظیفه ماست که درباره این موضوعات فیلم بسازیم و به واقع باید ستاد مبارزه با مواد مخدر در خود خانه‌ها و خانواده‌ها شکل بگیرد که این موضوع در کار ما هم هست. به عنوان مثال ما دو شخصیت مثبت در سریال داریم که دغدغه آنها ساخت فیلم مستند درباره اعتیاد است. هرچه جلوتر می‌رویم، اتفاقات عجیب‌تر و جذاب‌تری برای این شخصیت‌ها می‌افتد. در واقع ‌می‌خواهم بگویم که این کار وظیفه همه ماست و مطمئنا تاثیر خود را در آدم‌هایی که باید می‌گذارد. حتی اگر بتواند روی یک نفر تاثیر گزار باشد.

گفته بودید موضوع پرونده‌های این مجموعه مستند است. پرداختن به پرونده‌های واقعی درباره اعتیاد و قاچاق انسان با چه حساسیت‌هایی همراه بوده است؟ آیا تاکنون به عنوان گروه سازنده تحت فشار برای تغییر داستان قرار گرفته‌اید؟

طراح اولیه این کار مرتضی اصفهانی بوده که به عنوان مشاور در این پروژه حضور دارند. در واقع موضوع ما در این مجموعه مواد مخدر است. البته به طلاق، حاشیه نشینی و قاچاق انسان نیز اشاره می‌کنیم، ولی همه این موارد در حال روایت بحث مواد مخدر در کف خیابان‌ها و پخش کلان آن است. هرچه جلوتر رویم این موضوع مشخص‌تر می‌شود. به شخصه تاکنون جز نکته مثبت، از هیچ جا درباره این مجموعه نکته منفی نشنیده‌ام.

در مورد فشار از سوی نهادهای دیگر نیز باید بگویم که همه نهادها، دغدغه مواد مخدر را داشته و درکشان از این موضوع بالاست. یعنی واقعا برای تغییر داستان فشاری روی ما نبوده است.

در ساخت سریال‌های معمایی- پلیسی همواره با کلیشه‌هایی همچون پلیس خوب و دزد بد طرفیم. در ساخت این مدل سریال با چه سختی‌هایی مواجه بودید؟ آیا شما هم مجبور به همراهی با این کلیشه‌ها شدید یا فکر می‌کنید توانستید، از این خط قرمزها عبور کنید؟ 

به هر حال یکسری معذوریت وجود دارد. به عنوان مثال ما واقعا نمی‌توانیم پلیس فاسد نشان دهیم. به نوعی چهارچوبی را برای ما تعریف می‌کنند که طبق آن چهارچوب می‌توانیم خلاقیت به خرج داده و خروجی قابل قبولی را ارائه دهیم.

سریال‌هایی همچون مجموعه ترور خاموش به لحاظ تولیدی سریال‌های گرانی به شمار می‌آیند، چون هم لوکیشن‌های متعددی دارد، هم تعداد بازیگران آن زیاد است. همچنین قصه دارای پیچیدگی‌های بسیاری است که زمان و انرژی زیادی را برای اجرا می‌برد. بنابراین باید آن را از کارهایی که سه لوکیشن و ۱۰ بازیگر دارد، جدا کرد.

در نهایت باید بگویم این مدل کارها از لحاظ اجرایی خیلی سخت‌تر از فیلمنامه‌های دیگر هستند. چراکه مجموعه‌هایی به این صورت هزینه‌بردارند و مسائلی بسیاری را در آنها باید در نظر گرفت. اما من علاقمند به انجام کارهای ساده نیستم و دنبال انجام کارهای سختی هستم که حالم با آن خوب است. چراکه به این صورت تمام انرژی خود را برای کار می‌گذارم.

علاوه بر این موارد، یکی از بحث‌هایی که مطرح شد، موضوع مواد مخدر بود که یکی از دغدغه‌های اصلی خودم به شمار می‌آمد. به نوعی خیلی دوست داشتم در کارنامه خود کاری داشته باشم که موضوع آن مواد مخدر باشد. به این ترتیب با کمک عوامل مختلف تمام تلاش خود را انجام دادیم تا کار به بهترین شکل ممکن روی آنتن برود. 

امیدوام سریال تا انتها بتواند در داستان خود به مردم رو دست بزند تا به این ترتیب برای مخاطبان جذاب باشد و مردم تا انتها کار را دوست داشته باشند. در نهایت باید بگویم که به شخصه خیلی علاقمندم تفاوت در کارهایی که انجام می‌دهم با دیگر کارها حس شود.

به این ترتیب چه کارهایی برای متفاوت کردن کار خود از آثار دیگران انجام دادید؟

سوال شما را با یک مثال جواب می‌دهم. سریال آینه عبرت کاری بود که برای همه ما در زمان قدیم یادآور خاطرات بسیاری است و نوستالژی به شمار می‌آید. این سریال در زمان پخش خود جز سریال‌های پربیننده بود که برای اولین بار به موضوع اعتیاد و مواد مخدر می‌پرداخت.

می‌خواهم به این برسم که زمان الان با زمان آن موقع تفاوت بسیاری کرده و به هر حال ما به عنوان فیلمساز موظف هستیم که موضوعات و خودمان را به‌روز کنیم. بر همین اساس تمام تلاش من در زندگی حرفه‌ای این بوده که به‌روز باشم. همچنین اگر هم بتوانم اتفاقی را بیان کنم که دو سه سال دیگر رخ دهد، اتفاق عالی به شمار می‌آید.

بر همین اساس سعی کردم در سریال ترور خاموش نیز به همین صورت عمل کنم. به نوعی اگر بخواهیم به صورت تخصصی به مجموعه ترور خاموش نگاه کنیم، در قسمت اول با دید کلی به شخصیت‌ها از کودکی تا جوان‌های پشت کنکوری که در حال مصرف مواد برای کنکور هستند، وارد عملیاتی می‌شویم و صحنه‌های اکشن بسیاری را می‌بینیم و سرانجام وارد مقوله مواد مخدر شده که از همان بخش کف خیابان تا کلانش به آن اشاره می‌شود و شخصیت‌ها در راستای این موضوع اضافه می‌شوند.

در نهایت می‌خواهم به این برسم که تک تک شخصیت‌هایی که پشت هم می‌آیند، اینقدر روی آنها فکر شده که حد ندارد. همه آنها زمان‌بندی، روانشناسی شدند که در فلان تایم این شخصیت بیاید که آنجا گره‌ای که در قصه هست راباز کند. به چیزهای این مدلی خیلی فکر شده که قبل از کلید خوردن کار و توسط فیلمنامه نویس و طراحش که آقای مرتضی اصفهانی هستند، طراحی شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید