ظریف خطاب به کشورهای منطقه: به ابتکار صلح هرمز بپیوندید

کدخبر: ۳۰۴۸۶۷
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشریح ابتکار صلح هرمز (امید) بر ضرورت همکاری منطقه ای برای صلح و ثبات خلیج فارس تاکید کرد و خواستار پیوستن کشورهای منطقه به این ابتکار شد.
ظریف خطاب به کشورهای منطقه: به ابتکار صلح هرمز بپیوندید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا"محمد جواد ظریف" روز چهارشنبه در نشست "همکاری ملل متحد با سازمان‌های منطقه‌ای" که در شورای امنیت سازمان ملل برگزار شد، افزود: آقای روحانی در سخنانش ابتکار صلح هرمز (امید) را مطرح و از همه کشورهای منطقه دعوت کرد تا در این ابتکار حضور یابند.

وی ضمن تأکید بر اهمیت پیشنهادی که فدراسیون روسیه در مورد سازوکار امنیتی در خلیج فارس ارائه داده است، ادامه داد: باید توضیح دهم که ابتکار امید بر اساس این واقعیت است که تمام کشورهای منطقه وظیفه دارند صلح ، ثبات و شکوفایی در این منطقه را تضمین کنند. آنها به همراه جامعه جهانی، منافع مشترکی در حفظ آزادی ناوبری و انتقال انرژی دارند.

وزیر امور خارجه اسلامی ایران تاکید کرد: این تلاش های منطقه ای برای جلوگیری از جنگ، درگیری، خشونت، افراط گرایی، تروریسم و تنش های فرقه ای ضروری است.

ظریف درباره اهداف ابتکار صلح هرمز گفت: ارتقای همبستگی ، تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و دوستانه و همکاری بین کشورهای منطقه برای حصول اطمینان از تمامیت ارضی و استقلال سیاسی  و همین طور همکاری در ریشه کن کردن تروریسم ، افراط گرایی و تنش های فرقه ای ، و حصول اطمینان از امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و جریان آزاد نفت از جمله اهداف این ابتکار است.

وی اظهار کرد: همکاری های منطقه‌ای در مقابله با تروریسم امری ضروری است، به ویژه در مناطقی همچون خاورمیانه و افغانستان که گروه های تروریستی بیش از هر جای دیگر فعال هستند. از این منظر ، ما نقش مربوط به سازمان های منطقه ای را ارزشمند دانسته و بر این اساس همکاری سازمان ملل و این سازمان ها در مقابله با تهدیدات تروریستی اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای مدت زمان طولانی در انتظار تحقق است. این همکاری شامل کشورهای قرار گرفته در جوار تنگه هرمز خواهد بود، همانطور که رئیس جمهوری روحانی در سخنان مجمع عمومی خود ذکر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید