چرا مرحوم مطهری امام را از مدرسه رفاه به علوی برد؟

کدخبر: ۳۰۵۰۲۹
اقتصادنیوز: امام خمینی پس از ورود به ایران در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ و سخنرانی تاریخی‌شان در بهشت زهرا، به مدرسه رفاه که قبلا توسط کمیته استقبال برای استقرار ایشان آماده شده بود منتقل شدند، اما ظاهرا همان شب یعنی شامگاه ۱۲ بهمن ماه به مدرسه علوی منتقل می‌شوند و آن‌طور که محسن رفیق‌دوست در خاطراتش می‌گوید: «از روز ۱۳ بهمن ۵۷، دیدارکنندگان با امام خمینی(ره) به مدرسه علوی مراجعه می‌کردند و بیعت همافران نیز در مدرسه علوی انجام گرفت.»

آیت‌الله مطهری می‌گفت: «من امام را از دست نهضتی‌ها نجات دادم.»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب اما در مورد این‌که چه کسانی محل استقرار امام خمینی را از مدرسه رفاه به علوی منتقل کردند و استدلال‌شان برای این کار چه بود، آیت‌الله مهدوی کنی در خاطراتش این‌طور توضیح می‌دهد:

آیت‌الله مطهری یکی از کارهای بزرگی که کردند این بود که امام را از مدرسه رفاه به مدرسه علوی آوردند. شاید در صحبت‌های قبلی هم گفته باشم که ایشان می‌گفتند: «من امام را از دست نهضتی‌ها نجات دادم.»

چنان‌که گفتم آیت‌الله مطهری یکی از کارهای بزرگی که کردند این بود که امام را از مدرسه رفاه به مدرسه علوی آوردند. شاید در صحبت‌های قبلی هم گفته باشم که ایشان می‌گفتند: «من امام را از دست نهضتی‌ها نجات دادم.» اول آیت‌الله بهشتی مخالف بودند و صبح که آمدند دیدند امام از این مدرسه رفته است؛ چون آن‌جا را فرش کرده بودند که مردم به دیدن امام بیایند. یادم است که شهید بهشتی خیلی ناراحت شد که «یعنی چه؟ این چه وضعی است که درآورده‌اند؟ بدون این‌که با ما مشورت کنند امام را از این‌جا برده‌اند.» ولی بعد آیت‌الله مطهری فرمودند که من امام را از دست این‌ها نجات دادم.

منبع: خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی،‌تدوین دکتر غلامرضا خواجه‌سروی، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ اول، زمستان ۸۵، صص ۲۲۷ و ۲۲۸.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید