قاسم محبعلی مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه در دوره اصلاحات:

سفر روحانی دستاورد دیپلماتیک نداشت/ اروپایی‌ها ایران را نه مقصر بلکه مسئول معرفی کردند/ بعید است اروپاییها در میانجیگری توفیقی به دست آورند

کدخبر: ۳۰۵۱۷۱
اقتصادنیوز: قاسم محبعلی، کارشناس روابط بین‌الملل و مدیرکل خاورمیانه وزارت امورخارجه در دوره اصلاحات دستاوردهای حسن روحانی در سفر به نیویورک را بسیار محدود ارزیابی کرد.

 به گزارش اقتصادنیوز او در گفت‌وگو با عصرما تا کید کرد: اگر منظور ما دستاورد دیپلماتیک و سیاسی است؛ واقعیت این است که این سفر چنین دستاوردی نداشته است. البته این موضوع از پیش هم مشخص بوده‌است.

وی در ادامه افزود: فاصله مواضع دو کشور ایران و امریکا بسیار زیاد است و مقدمات یک حل و فصل دیپلماتیک میان طرفین فراهم نشده است. بنابراین گمان نمی‌کنم هیاتی هم که با آقای روحانی به این سفر رفته بودند، امید این را داشتند که به یک راه حل سیاسی یا مذاکره دوجانبه یا چندجانبه با آمریکا دست یابند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امورخارجه با بیان اینکه هدف این سفر همانند سال‌های گذشته بوده‌است، تاکید کرد: معمولا رییس جمهوری و تیم همراه آنها برای بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با مقامات سایر کشورها به این سفر می‌روند. در عین حال این سفر به منظور آن است که اجازه ندهند حرف‌های دیگران علیه ایران بی‌پاسخ بماند.

وی در ادامه افزود:بنابراین اگر با این هدف تعریف شده، به دنبال دستاورد آقای روحانی باشیم؛ باید گفت که ایشان در این زمینه تا حد زیادی  موفق بوده است. چنانچه  طی تحولاتی که در این روزها شاهد بودیم؛ یا امریکا و عربستان نتوانستند فشارها به ایران را بیشتر کنند یا سیاستشان به گونه ای بود که ترجیح دادند  چنین کاری نکنند.

این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به اینکه ضرورت سفر رییس جمهوری به امریکا چه بود؟ گفت: آقای روحانی قطعا در تشریح و ضرورت سفر خود می‌تواند بگوید که توانسته اند از اجماعی جهانی علیه تهران و جمهوری اسلامی ممانعت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: درباره اجماعی که امریکا و عربستان به ویژه در زمینه انفجار تاسیسات نفتی عربستان(آرامکو) علیه ایران به دنبالش بودند، باید به این نکته توجه داشته باشیم که بخش عمده اتهامات و سخنان مطرح شده؛ سیاسی است؛ بنابراین تا زمانی که توافقی صورت نگیرد؛ ادامه خواهد داشت. ضمن اینکه چه افکار عمومی منطقه چه جامعه بین المللی نسبت به اینکه امنیت انرژی به خطر بیفتد، حساس هستند. بنابراین  درباره هر کشوری اگر این  اتهامات به اثبات برسد، از نظر افکار عمومی منطقه و جامعه بین الملل محکوم است.

محبعلی با بیان اینکه اقناع افکار عمومی برای اثبات بی‌گناهی کشور ما در این زمینه کار دشواری است، تاکید کرد: اینکه آقای روحانی در این کار موفق بوده است،  نمی‌توان با قاطعیت نظر داد؛ البته  طرف مقابل آن عربستان و بن سلمان نیز به دلیل اتفاقی که برای خاشقچی افتاد و همچنین وضعیت یمن؛ چندان مقبولیتی میان افکار عمومی  ندارد.

وی در ادامه افزود: پس فعلا باید منتظر باشیم تا ببینیم موضع سیاسی عربستان سعودی و آمریکا چه خواهد بود و آیا نتیجه تحقیقاتشان را اعلام می‌کنند یا همچون حوادثی مانند  انفجار الخبر از اعلام رسمی عامل حادثه خودداری می‌کنند. علاوه بر این باید دقت داشته باشیم اروپاییها در بیانیه شان ایران را عامل انفجارتاسیسات نفتی عربستان ندانستند بلکه آن را مسئول در بروز این حادثه عنوان کردند.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه عربستان به دلیل موقعیت ویژه ای که در دنیای اسلام دارد، مورد توجه افکار عمومی مسلمانان به ویژه اهل سنت است، گفت: بر همین اساس هر گونه  تهدید عربستان به عنوان کشوری که شهر مقدس مکه در آن واقع شده، اقدامی نیست که در این میان مقبولیت پیدا کند و نگاه مثبتی نسبت به آن در میان افکار عمومی مسلمان‌ها به همراه داشته‌باشد.

محبعلی با اشاره به احتمال مذاکره و گفتگو میان ایران و آمریکا در زمان باقی مانده از ریاست جمهوری ترامپ با توجه به تلاش‌های مکرون گفت:اختلافات و مسائل ایران و آمریکا بسیار پیچیده است؛ از طرفی موضع و تصمیم‌گیری‌های طرفین هم قابل پیش‌بینی نیست. در آمریکا نزدیک به زمان برگزاری انتخابات است و به نظر می‌رسد تحولاتی در این کشور در حال وقوع است. بنابراین طبیعی است که رییس جمهوری آمریکا و حزب جمهوریخواه به دنبال ریسک بزرگ نباشند.

وی در ادامه افزود: البته در این سو، ایران از صلح و آرامش و حل و فصل دیپلماتیک استقبال می‌کند که به موجب آن هم تحریم‌ها کاهش پیدا کند و هم فروش نفت ایران را به میزان قابل قبول(نه حتما به حد سابق) بازگرداند تا به موجب پول آن وضعیتاقتصادی را بهبود ببخشد.

این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه در کشور ما تنها  دولت در مسائل خارجی تصمیم‌گیرنده نیست، تصریح کرد: دولت کارگزار سیاست‌هایی است که به او ابلاغ می‌شود و توانایی دولت در این حد است که این سیاست‌ها را به طرف خارجی انتقال دهد و طرف‌های خارجی هم طبیعتا در شرایط فعلی اگر این سیاست‌های اعلام شده تناسبی با منافعشان نداشته باشد و از طرفی این موارد  در داخل کشور با بررسی کارشناسانه و نگاه افراد توانمند در #حوزه_دیپلماسی همراه نشده باشد؛ پاسخ مثبتی به آن نشان نخواهند داد.

وی در ادامه افزود: نباید این انتظار را هم داشته باشیم که اروپایی ها اگر به نقطه ای برسند که مجبور به انتخاب بین ایران و آمریکا  شوند؛ در برابر آمریکا بایستند و از ایران دفاع کنند. طبیعی است که اروپایی‌ها منافع بیشتری در همراهی با آمریکا دارند تا ایران؛ اما تا به امروز آنها علاقمند بودند که برجام را حفظ کنند.

محبعلی با بیان اینکه کشورهای اروپایی با برپایی یک جنگ یا درگیری دیگر در خاورمیانه مخالف هستند؛ تاکید کرد: بر همین اساس آنها به دنبال میانجیگری هستند و نباید چنین برداشتی داشته باشیم که آنها به دنبال برآورده کردن خواسته‌های ایران باشند. آنها در تلاش هستند بین خواسته های ایران و آمریکا به نوعی پلی ایجاد کنند که مصالحه شود.

وی در پایان گفت: فاصله خواسته‌های ایران و شروط آمریکا بسیار است بنابراین در دره عمیقی که میان این دو کشور است بعید است #اروپاییها در این میانجیگری توفیقی به دست آورند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید