داستان روحانی، ترامپ و سازمان ملل؛ هیچ‌کس از خواسته خود عقب ننشست

کدخبر: ۳۰۵۲۴۵
اقتصادنیوز: کتی گیلسینان در آتلانتیک نوشت: این هفته شاهد حضور رهبران ایران و آمریکا در نیویورک بودیم. البته آن ها برنامه ای برای مذاکره با یکدیگر در حاشیه مجمع سالانه سازمان ملل نداشتند. روسای جمهور دو کشور تاکنون گامی در جهت گفت و گو برنداشته اند. آن ها در سخنرانی های خود در جمع رهبران دنیا اتهاماتی را علیه یکدیگر مطرح کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: هر دو طرف همچنان حاضر نیستند که از خواسته های خود عقب نشینی کنند. ایران تاکید کرده است که تنها در صورت برداشته شدن تحریم ها با مذاکره موافقت خواهد کرد. مقامات آمریکایی نیز همزمان با تشدید فعالیت های هسته ای و اقدامات تحریک آمیز تهران در خلیج فارس مرتب خواسته های جدیدی را مطرح می کنند.

مقامات آمریکایی تاکید می کنند که ایران باید شبیه به یک کشور عادی رفتار کند. آن ها خواستار توقف آزمایش های موشکی، غنی سازی اورانیوم، پایبندی به تعهدات برجام، پایان دادن به ماجراجویی های منطقه ای ایران و همچنین آزادی گروگان های آمریکایی شده اند. سال گذشته وزیر خارجه آمریکا فهرستی از 12 پیش شرط آمریکا را برای دست یابی به یک توافق جدید مطرح کرده بود. اما رئیس جمهور آمریکا تابستان امسال به طور ضمنی اشاره کرده بود که صرفا بر روی برنامه هسته ای تهران تمرکز خواهد کرد. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران این هفته در مدت برگزاری مجمع سازمان ملل خواسته های دیگری را نیز مطرح کرد. سال آینده تحریم های سازمان ملل در مورد خرید و فروش سلاح به جمهوری اسلامی پایان خواهد یافت. هوک خواستار تمدید این تحریم ها و اعمال تحریم های جدید توسط کشورهای اروپایی علیه تهران شده است.

در طول یک سال گذشته تهران موفق شده بود که بین واشنگتن و متحدان اروپایی اش شکاف ایجاد کند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اروپا امروز تاکید که اتحادیه اروپا به دنبال نجات دادن برجام است. اما حملات هفته گذشته علیه میادین نفتی عربستان دوباره آمریکا و اروپا را علیه اقدامات تهاجمی ایران متحد کردند. بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه ای مشترک تهران را به عنوان عامل انجام این حملات معرفی کردند. آن ها همچنین خواستار شروع مذاکرات برای دست یابی به یک توافق جدید شده اند که در آن به مسائل دیگر از جمله برنامه موشکی ایران نیز پرداخته می شود.

البته اروپا و آمریکا هنوز سیاست یکپارچه ای را در قبال ایران اتخاذ نکرده اند. در هفته های گذشته رئیس جمهور فرانسه تلاش هایی را برای نگه داشتن ایران در توافق هسته ای انجام داد. او یک بسته اعتباری 15 میلیارد دلاری را به رهبران ایران پیشنهاد کرده بود. امانوئل مکرون همچنین خواستار دیدار ترامپ با حسن روحانی در مجمع سازمان ملل شده بود. اما ایران و آمریکا تمایلی به گفت و گو نشان نداده اند.

برایان هوک در سخنرانی خود در نشست جامعه آسیا در روز دوشنبه از جامعه بین المللی به خاطر عدم حمایت از کمپین فشار ترامپ انتقاد کرد. او اشاره کرد که تعداد محدودی از کشورها در ماه های گذشته ایران را متهم به حمله به نفت کش های تجاری در خلیج فارس کرده بودند. او همچنین رسانه های بین المللی را متهم کرد که در مورد اختلافات آمریکا و اروپا بر سر ایران اغراق می کنند.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل به شدت از جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در دنیا انتقاد کرد. او رهبران ایران را متهم به دخالت در جنگ های سوریه و یمن کرده است. ترامپ همچنین اشاره کرد که تحریم های بیشتری علیه تهران وضع خواهند شد.

البته رئیس جمهور آمریکا احتمال مذاکره با تهران را رد نکرده است. او در این ارتباط گفت: «آمریکا هیچ وقت به دشمنان دائمی اعتقاد نداشته است. ما شریک و دوست می خواهیم و به دنبال دشمن تراشی نیستیم».

صحبت های ترامپ در واقع یادآور اظهارات یک دهه پیش باراک اوباما خطاب به دشمنان آمریکا بود: «به کسانی که از طریق فساد، ریا و سرکوب در قدرت مانده اند نصحیت می کنم که در طرف اشتباه تاریخ قرار گرفته اید. اما آمریکا همیشه حاضر است دست دوستی به طرف شما دراز کند»

روحانی نیز در سخنرانی خود در روز چهارشنبه اشاره ای در مورد احتمال مذاکره با آمریکا نداشت. او تحریم های آمریکا را تروریسم اقتصادی توصیف کرد و خروج ترامپ از توافق برجام را اشتباهی تاریخی دانست. روحانی در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «ما نمیتوانیم دعوت کسانی که سخت ترین تحریم ها را علیه ملت ما وضع کرده اند بپذیریم».

بنا براین، هنوز شرایط لازم برای مذاکره بین دو کشور فراهم نشده است. اگرچه صبر اروپایی ها نیز در حال تمام شدن است، اما آن ها هنوز تمایلی به ملحق شدن به کمپین فشار ترامپ ندارند.

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید