جزئیاتی جدید از حمله سپاه به مقر حزب دموکرات در کردستان عراق

کدخبر: ۳۰۵۲۶۱
اقتصادنیوز: فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: طی شش ماه نخست سال جاری بیش از ۵۰ مورد تعرض منجر به درگیری که هر بار تلفات قابل توجهی به تیم‌های عملیاتی تروریست‌ها وارد شده در مناطق مرزی شمال غرب و جنوب شرق رخ داده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور از سال ۱۳۸۸ با حکم فرمانده معظم کل قوا فرماندهی نیروی زمینی سپاه را عهده دار است. طی ده سال گذشته این نیرو از حیث عملکرد خود در عرصه امنیتی-دفاعی و خدمت‌رسانی اجتماعی رشدی جهش وار را تجربه کرده که در حوزه امنیتی دفاعی می‌توان به توسعه نیروی زمینی مانند تشکیل هوانیروز، تشکیل یگان پهپادی و... و در حوزه خدمت رسانی اجتماعی نیز می‌توان به حضور فعال این نیرو در امدادرسانی در حوادث طبیعی و خدمات محرومیت زدایی در مناطق محروم اشاره کرد.

بخش‌های مهم گفتگوی سردار پاکپور را بخوانید: 

* دوازدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) نیروی زمینی سپاه که در آذر و دی ماه سال ۱۳۹۷ در شرایط خاص منطقه‌ای با هدف ارتقاء آمادگی رزمی، ارتقاء مهارت طرح ریزی و اِعمال فرماندهی و ستاد، انتقال تجربه به نیروهای جوان و نمایش اراده و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در انجام عملیات‌های تهاجمی در منطقه عمومی خلیج فارس در جزیره قشم، در مجاورت تنگه استراتژیک هُرمز با حضور فرماندهان و مسئولین عالی رتبه قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء(ص) و سپاه، توسط یگان های واکنش سریع و مخصوص و تکاوری و واحدهای پشتیبانی رزم با محوریت قرارگاه مدینه منوره این نیرو انجام شد، نمونه‌ای از پیچیده‌ترین اقدامات تاکتیکی در عملیات‌های تهاجمی، سرپل‌گیری و تاخت بود که در آن تمامی اصول اساسی در اقدامات تاکتیکی و ملاحظات حفاظتی، ایمنی و اقدامات تأمینی در سطح بسیار خوبی مورد تمرین قرار گرفت.

* تغییر رویکرد رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۲ به آفندی هجومی، که در سطح راهبردی یک رزمایش دفاعی در چارچوب اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امّا در سطح تاکتیکی و عملیاتی یک رزمایش آفندی و هجومی بود، به این معنا است که علیرغم آنکه راهبرد کلی ما دفاعی است، امّا در جریان تجربیات مقابله با گروه‌های تروریستی و تکفیری و حامیان آنها در مرزها و مناطق فرا مرزی، به این قابلیت و توانمندی دست یافته‌ایم که در صورت تعرض دشمن، دیگر از پشت خاکریزها از خودمان دفاع نخواهیم کرد، بلکه دفاع ما بصورت آفندی و هجومی خواهد بود.

احداث ۵۰۰ پایگاه و دژ مرزی در شمال‌غرب

* گروهک های تروریستی که در سال های دهه ۷۰ و ۸۰ توانسته بودند با انتقال بخشی از نیروها و عدّه و عُدّه خود در برخی از مناطق مرزی شمال غرب مستقر شده و دامنه شرارت‌ها و اقدامات ضدامنیتی و تروریستی خود را در آن مناطق به برخی از شهرها و روستاها توسعه دهند، با اقدامات وسیع اطلاعاتی، عملیاتی و مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه که از اواسط سال ۸۹ آغاز شد، به تدریج از آن مناطق پاکسازی و از جدار مرز دور شدند.

* نیروی زمینی سپاه طی سال ۱۳۸۹ تاکنون با ارتقاء مستمر اشراف اطلاعاتی و انجام صدها مورد عملیات های پاکسازی و عملیات های ویژه و اقدامات اساسی مهندسی رزمی، از جمله احداث و ایجاد حدود ۵۰۰ پایگاه، دژ و قلعه‌های مستحکم و بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر راه در ارتفاعات سر به فلک کشیده و مناطق مرزی، توانسته است بسیاری از اهداف و تلاش های عملیاتی گروهک های تروریستی را شناسایی و منهدم و تلفات سنگین و شکننده ای بر پیکره آنان وارد نماید.

جزئیاتی از انهدام تیم‌های تروریستی در غرب کشور

* تنها طی دو سه ساله اخیر، چندین تیم عملیاتی گروهک های تروریستی و تکفیری از جمله تیم ۱۱ نفره دموکرات در قره سقل اشنویه، تیم ۱۲ نفره دموکرات در سروآباد، تیم تروریستی تکفیری ۲۱ نفره داعش در ازگله کرمانشاه، تیم ۱۲ نفره پژاک در منطقه شاهوی کرمانشاه، تیم های تروریستی پژاک در چالدران، سوریک ماکو و شروینه جوانرود با هوشیاری و اقدامات قاطع رزمندگان نیروی زمینی سپاه بطور کامل منهدم شده و طی آن ده ها نفر از تروریست ها به هلاکت رسیده اند.

بیش از صد نفر در حمله به مقر «حدکا» به هلاکت رسیدند

همچنین، اقدام برق آسا و غافلگیرانه سال گذشته ما علیه محل برگزاری جلسه سالانه حزب منحله دمکرات در کوی سنجق اقلیم شمال عراق که طی آن بیش از ۱۰۰ نفر از مسئولین، اعضای اصلی شورای مرکزی و عناصر حزب به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند نیز نمونه‌ای گویا از اشراف اطلاعاتی و توانمندی های رزمندگان نیروی زمینی سپاه در کنترل و مقابله با گروهک های ضدانقلاب تروریستی است و در سال جاری هم بعد از حادثه ترور شهید حاصل احمدی، اغلب مقرها و پایگاه های گروهک های ضدانقلاب در آن سوی مرز در شمال غرب توسط یگان های نزسا مورد هدف قرار گرفت و منهدم شد.

سفارتخانه کشورهای فرامنطقه‌ای در اقلیم کردستان عراق پشتیبان تروریست‌ها هستند

* کشورهای معاند فرامنطقه‌ای در اقلیم شمال عراق که در پوشش سفارتخانه و کنسولگری، دائماً در حال تحریک و پشتیبانی اطلاعاتی، مالی و تسلیحاتی از عناصر فریب خورده گروهک‌های تروریستی و فشار بر آنها برای انجام اقدامات ضدامنیتی و خرابکارانه علیه نظام و شهروندان جمهوری اسلامی ایران هستند.

پنجاه مورد درگیری با گروهک‌های تروریستی در شش ماه نخست امسال

* آرامشی که هم‌اکنون در جای جای کشور و به ویژه در مرزها حاکم است، به این معنا نیست که دشمن و گروهک‌های تروریستی دست از اقدامات ضد امنیتی و تعرض به مرزهای ما کشیده‌اند. طی شش ماه نخست سال جاری بیش از ۵۰ مورد تعرض منجر به درگیری که هر بار تلفات قابل توجهی به تیم های عملیاتی تروریست‌ها وارد شده در مناطق مرزی شمال غرب و جنوب شرق رخ داده است.

به راکت‌های دقیق زن و گلوله‌های هوشمند دست یافته‌ایم

* امروزه نیروی زمینی سپاه به فضل خدا و به مدد نیروی انسانی متعهّد و متخصص که مهمترین عامل و زیرساخت ارتقاء توان و آمادگی های رزمی است، به ابزارهای پیشرفته ای همچون گلوله های هوشمند، راکت‌های دقیق زن و موشک‌های هدایت شونده و همچنین انواع پهپادهای رزمی و شناسایی مجهز شده و فرماندهان مناطق عملیاتی و مأموریتی ما با رشد و بالندگی وصف ناپذیری توسعه دانش فنی و بکارگیری پهپادها را در مأموریت‌های مختلف پیگیری می کنند واین جدّیت موجب شده که روز به روز بر کمیّت و کیفیت تولید، ارتقاء کارآیی و بهره برداری از این ابزار مهم و اثرگذار، بویژه در مناطق مأموریتی نیرو افزوده شود و البته توسعه و تقویت پهپاد نیروی زمینی سپاه از جمله برنامه های اولویت دار و ثابت سالانه این نیرو است که ان شاء ا... با جدّیت در دستورکار نیرو قرار دارد.

* طی سه سال گذشته تاکنون، توسط پهپادهای رزمی نیروی زمینی سپاه چندین عملیات بر علیه عناصر و مقرات گروهک ها و تروریستی صورت گرفته و تعداد قابل توجهی از تروریست ها به هلاکت رسیده اند.

حضور مستشاری در محور مقاومت تجارب خوبی به همراه داشت

* با توجه به شرایط بوجود آمده در سال‌های اخیر در بعضی از کشورهای جبهه مقاومت و شکل‌گیری و اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری در این کشورها، بخصوص سوریه و عراق و نیز حضور مستشاری نیروهای رزمنده ایرانی برای مقابله و از بین بردن گروهک های تروریستی، نیروی زمینی سپاه نیز بر اساس رسالت انقلابی خود در تعامل و همکاری و مشارکت با سایر نیروهای جبهه مقاومت در موفقیت، پیروزی و غلبه بر تروریسم تکفیری نقشی اساسی ایفاء کرده و در این راه شهداء عزیزی را نیز تقدیم کرد.

* بطور قطع، هر مأموریت و محیط عملیاتی می تواند تجربیات گران‌بهایی برای نیروهای عمل کننده در پی داشته باشد و نیروهای ما هم با حضور در این جبهه تجارب خوبی را کسب کردند.

امدادرسانی ۵۰ یگان نیروی زمینی سپاه به سیل زدگان

* در جریان حادثه سیل فروردین ماه سال جاری، در مجموع ۵۰ قرارگاه و یگان از یگان‌های تابعه نیروی زمینی سپاه با سازماندهی و بکارگیری هزاران نفر از پاسداران خود و با استفاده از صدها دستگاه ماشین آلات مهندسی رزمی و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات ترابری سبک و سنگین و آمبولانس و  بالگردهای هوانیروز سپاه و با برپا کردن چندین بیمارستان صحرایی فوق تخصصی و درمانگاه ثابت و سیّار، به هموطنان استان‌های حادثه دیده ارائه خدمت و امدادرسانی کردند.

* اهم اقدامات نیروی زمینی سپاه در حوزه مهندسی رزمی شامل انفجار و تخریب ۵۴ نقطه برای هدایت سیل آب‌ها به سمت رودخانه‌ها و دریا و مناطق غیرمسکونی، احداث، نصب و ترمیم ۴۶ دهنه پل، احداث و ترمیم ده‌ها کیلومتر سیل بند و خاکریز و احداث و بازسازی ۱۵۰ کیلومتر جاده تخریب شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید