پاتک ترامپ به «اوکراین گیت»/ بازگشایی دوباره رسوایی هیلاری کلینتون

کدخبر: ۳۰۵۲۸۴
اقتصادنیوز: یک روزنامه آمریکایی گزارش داد، مقامهای دولت دونالد ترامپ به سراغ بازگشایی پرونده رسوایی استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی خود در زمان انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا رفته و به تحقیقات درباره این رسوایی به هدف بهره‌برداری از آن علیه دموکراتها ادامه می‌دهند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به نوشته خبرگزاری فرانسه، روزنامه واشنگتن پست گزارش داد، دولت دونالد ترامپ تحقیقات درباره رسوایی ایمیلهای هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات او در انتخابات ریاست جمهوری 2016 را از سر گرفته و مجددا مساله‌ای را که در زمان کمپین انتخابات 2016 از سوی ترامپ برای حمله به رقیب دموکراتش بهره‌برداری می‌شد مطرح کرده است.

متهم شدن هیلاری کلینتون به عدم استفاده درست از سرور و حساب ایمیل شخصی‌اش در حین انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه، پیشتر ترامپ را واداشت به این که کلینتون را مستحق زندانی شدن بخواند و حتی حامیان ترامپ در تجمعاتشان شعار "او را زندانی کنید" علیه کلینتون سر دادند.

با این حال بعد از تحقیقات اف.بی.آی درباره این موضوع، جیمز کومی، مدیر سابق اف.بی.آی توصیه به وارد کردن اتهامات علیه کلینتون نکرد اما رفتار او را "شدیدا بی‌احتیاط" خواند.

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود نوشت، در هفته‌های اخیر بازرسان وزارت امور خارجه آمریکا با چیزی نزدیک به 130 مقام در خصوص ایمیلهای محرمانه‌ای که سالها پیش فرستاده بودند تماس گرفته اند؛ ایمیلهایی که تقریبا همه آنها یا مستقیما به حساب ناامن ایمیل کلینتون فرستاده شده و یا به نحوی سر از حساب او در آورده بودند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامهای سابق و فعلی نوشت، بازرسان وزارت امور خارجه آمریکا ابتدا حدود یک سال و نیم پیش شروع به تماس برقرار کردن با تعدادی از کارمندان کردند و چندی بعد این تلاشها را مسکوت گذاشتند تا این که در ماه اوت مجددا این تماسها را به منظور تحقیقات درباره رسوایی استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش از سر گرفتند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نامش را فاش نکرد به  واشنگتن پست گفت: این تحقیقات ربطی به این که چه کسی رئیس جمهور آمریکا است نداشته و اکنون مساله آن، به طول انجامیدن تحقیقات برای چیزی حدود 3.5 سال به دلیل بررسی میلیونها ایمیل است.

افشای از سرگیری تحقیقات درباره رسوایی استفاده هیلاری کلینتون از سرور ایمیل شخصی‌اش در زمانی که وزیر امور خارجه بوده، چند روز بعد از آن مطرح شده که دموکراتهای کنگره آمریکا فرآیند تحقیقات رسمی برای استیضاح دونالد ترامپ به اتهام تلاش او برای تحت فشار قرار دادن رئیس جمهور اوکراین در یک گفت‌وگوی تلفنی در ماه ژوئیه به منظور تحقیق کردن درباره فعالیتهای جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری دموکراتها را آغاز کردند.

مقامهای وزارت امور خارجه آمریکا گفتند، هیچ انگیزه سیاسی در از سرگیری تحقیقات درباره مساله ایمیلهای شخصی هیلاری کلینتون وجود ندارد.

با این حال یک مقام ارشد سابق آمریکایی که به این تحقیقات آگاهی داشته گفت: به نظر می‌رسد این تحقیقات ابزاری برای جمهوریخواهان است تا مساله ایمیلهای کلینتون را همچنان زنده نگه دارند و همچنین راهی نیز برای خدشه‌دار کردن وجهه مجموعه‌ای از دموکراتهای دخیل در عرصه سیاست خارجی آمریکا داشته باشند.

با این حال در این گزارش تصریح شده، کسانی که به علت مطرح بودن ایمیلهایشان در تحقیقات پایشان به این موضوع باز شده، در خطر پیگرد قانونی قرار ندارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید