افشای اقدام عجیب ترامپ برای دور زدن سیا و اف بی آی!

کدخبر: ۳۰۵۵۱۶
اقتصادنیوز: روزنامه واشنگتن پست در بخش تازه‌ای از سلسله افشاگری‌های مطبوعات علیه دولت «دونالد ترامپ» گزارش داد که «ویلیام بار» وزیر دادگستری آمریکا از مقام‌های خارجی خواسته تا به تحقیقات در مورد عملکرد «سی‌آی‌اِی» و «اف‌بی‌ای» کمک کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا بنا بر این گزارش که بامداد سه‌شنبه منتشر شد، این درخواست «بار» در راستای تلاش‌های دولت ترامپ برای بی‌اعتبار کردن نتیجه‌گیرهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا در خصوص ادعای دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ ایالات متحده مطرح شده است.

این اقدام «بار» هر چند ترامپ و جمهوریخواهان را خرسند می‌کند اما احتمال می‌رود با واکنش شدید دموکرات‌هایی که به دنبال استیضاح رئیس جمهوری آمریکا هستند، مواجه شود.

وزارت دادگستری آمریکا تلاش تازه‌ای را برای بازنگری در تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آغاز کرده است. «جان دورهام» از دادستان‌های آمریکا در ایالت کانتیکت مامور انجام این بازنگری شده است.

«بار» از مقام‌های اطلاعاتی انگلیس خواسته است تا در این زمینه کمک‌هایی ارائه دهند. همچنین وی و دورهام هفته گذشته به دیدار مقام‌های ارشد دولت ایتالیا رفتند و درخواست مشابهی دادند.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نیز ساعاتی قبل گزارش داد که رئیس جمهوری آمریکا چندی پیش در تماس تلفنی با «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا از وی خواسته بود تا به بی‌اعتبار کردن تحقیقات مولر کمک کند. مقام‌های استرالیایی این خبر را تایید کرده‌اند.

استرالیا اولین کشوری بود که به اف بی آی گفته بود روس‌ها با ستاد انتخاباتی ترامپ رابطه برقرار کرده‌اند تا اطلاعات مخربی در مورد «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات ترامپ به ستاد وی بدهند.

مولر حدود دو سال را صرف تحقیقات در این ادعا کرد و در نهایت نتیجه‌گیری کرد که شواهدی دال بر تبانی میان ترامپ و روسیه به دست نیامده است.

افشاگری‌های واشنگتن پست و نیویورک تایمز در حالی است که افشای محتوای تماس تلفنی ترامپ با «ولودیمیر زیلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین باعث شده که دموکرات‌ها روند تحقیقات در مورد استیضاح رئیس جمهوری را آغاز کنند.

ترامپ ماه ژوئیه در تماسی با زیلنسکی از وی خواسته بود تا تحقیقاتی در مورد «هانتر بایدن» که پیشتر در اوکراین برای یک شرکت گاز کار می‌کرد، انجام دهد. هانتر بایدن پسر جو بایدن اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی ترامپ است. ترامپ و متحدانش تلاش کرده‌اند این موضوع را به تلاش جو بایدن و پسرش برای ورود به اقدامات غیرقانونی متهم کرده و به وجهه وی لطمه وارد کنند.

«الیوت اِنگل»، «آدام شیف» و «الیجاه کامینگز» رؤسای کمیته‌های امور خارجی، اطلاعات و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه، شماری از مقام‌های این وزارتخانه و «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ را برای ادای شهادت در این باره به کنگره احضار کردند.

در همین رابطه، روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز دست به افشاگری زده و نوشت که پمپئو در جلسه تماس تلفنی ترامپ با زیلنسکی حضور داشت. وزیر خارجه آمریکا تا چهارم اکتبر (جمعه ۱۲ مهر۹ فرصت دارد که اسناد مربوط به این تماس تلفنی را به مجلس نمایندگان ارائه کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید