چین: تظاهرکنندگان در هنگ کنگ مسوول خشونت‌ها خواهند بود

کدخبر: ۳۰۵۶۹۲
اقتصادنیوز: سفیر چین در انگلیس در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز گفت که تظاهرکنندگان هنگ‌کنگی مسوول خشونت‌های روی داد در اعتراض‌های اخیر در این منطقه هستند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا «لیو شیائومینگ» سفیر چین در لندن بامداد چهارشنبه به اسکای‌نیوز گفت: ما خشونت شورشیان را به شدت محکوم می‌کنیم. این خشونت چند ماه است که در جریان بوده و نظام یک کشور با دو سیستم را به چالش می‌کشد. آن‌ها حکومت قانون را در کشور به چالش می‌کشند.

پلیس هنگ‌کنگ روز گذشته اعلام کرد که شورشیان و فرصت‌طلبان این منطقه بی‌توجه به هشدارها به سمت فروشگاه‌ها و دفتر ارتباطی پکن یورش برده‌اند و پلیس هم در اقدامی کم‌سابقه مجبور به شلیک گلوله شده است.

گزارش‌های رسانه‌ای از هنگ‌کنگ از جمله تلویزیون منطقه و روزنامه ساوت چاینا حاکی است که یکی از معترضان در درگیری‌های روز سه‌شنبه که با  روز ملی چین مصادف شده بود، از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته است.

این گزارش می‌افزاید که او در بیمارستانی در هنگ‌کنگ تحت مراقب است و شدت درگیری‌ها آنقدر بوده که نزدیک به ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند و بیش از ۵۰ شورشی نیز بازداشت شده است.

«لیو» تاکید کرد: باید تظاهرات مسالمت‌آمیز را از شورش خشونت‌آمیز جدا کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های اخیر «کری لم» رئیس دولت هنگ‌کنگ برای گوش دادن به صدای معترضان و همکاری صادقانه بهبودی در وضعیت این منطقه حاصل کند.

سفیر چین در لندن گفت: ما قبول می‌کنیم که برخی مشکلات اساسی نظیر مسکن و فرصت برای جوانان وجود دارد، تظاهرات و خشونت هیچ راه حلی برای این مشکلات به همراه ندارد.

پلیس هنگ کنگ مدعی شد که شماری از شورشیان بی‌آنکه به هشدارها توجه کنند در جریان اعتراضات خود به طور ناگهانی به سمت خودروهای پلیس یورش بردند و نیروهای پلیس مجبور به شلیک گلوله‌های واقعی شدند.

پلیس خاطر نشان کرد که روز سه شنبه شش هزار نیرو مستقر کرده و به شورشیان هشدار داده بود که بخصوص با توجه به اینکه اول اکتبر روز ملی و هفتادمین سالگرد تاسیس چین است، آرامش خود را حفظ کنند.

در بیانیه نیروهای پلیس ادعا شده است که هزاران فروشگاه و دهها ایستگاه راه آهن به دلیل در امان ماندن شهروندان از آسیب‌ها و حملات شورشیان روز سه‌شنبه در کل هنگ‌کنگ تعطیل شده بود.

با این وصف تظاهرکنندگان در برخی از موارد مانند روز یکشنبه به شماری از فروشگاه‌ها و محل‌های عمومی حمله کرده و آنها را به آتش کشیده‌اند و پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن آنها استفاده کرده است.

به ادعای منابع چینی ، این شورش‌ها فعالیت‌های خطرناک معترضان و حمله به فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی و به خطر انداختن جان شهروندان و بسیاری از گردشگران در هنگ‌کنگ در ۱۷ هفته گذشته باعث تعطیلی این منطقه و قفل شدن بسیاری از امور در هنگ‌کنگ شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید