آیا عربستان سعودی از طرح آمریکا در یمن عقب نشینی می‌کند؟

کدخبر: ۳۰۵۷۲۶
اقتصادنیوز: ​وفیق إبراهیم در البناء نوشت: جنگ عربستان علیه یمن، بدترین مراحل خود را طی می کند؛ چرا که یمنی ها موفق شدند جزئی از این جنگ را به مناطق مهمی از داخل عربستان سعودی کشانده و ائتلاف سعودی اماراتی را در هم بشکنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: بنابراین، شاهد عقب نشینی واضح عربستان در میدان هستیم که در دو بعد نظامی و سیاسی نمود می یابد. علاوه بر اینکه عربستان تلاش می کند طبق عادت خود، شکست هایش را به زیان منافع غرب بداند، تا به این شکل، پشت دولتهای غربی پنهان شود. این، خط مشی تاریخی سعودیهاست که تا کنون هیچ تغییری نکرده است.

نشانه های عقب نشینی نظامی عربستان کدام است؟

یمنی ها در بخش غربی ساحلی و قسمتی از مرکز و شمال کشورشان، مقاومت کرده و به حمله به متجاوزان، در هر منطقه، پاسخ می دهند. در واقع، اغلب مناطق جنوبی، از سیطره عربستان خارج شده، تا تبدیل به میدانی برای درگیری سعودیها با نیروهای اماراتی شود. این تغییر عمیق در مزاج ملی جنوب یمن، باعث شده است بخشی از نیروهای یمنی که در ابتدا با ائتلاف سعودی همراه بودند، امروز، به دولت یمنی در صنعاء، نزدیک شوند.

آیا این درگیری بین عربستان و امارات بر سر نفوذ در جنوب یمن، حکایت از آن ندارد که این دو، اشغالگرانی اند که به دنبال تحقق منافع ویژه خود هستند؛ که البته با منافع آمریکا نیز پیوند می یابد.

این تنها قسمتی از عقب نشینی است که به موازات آن، یک عقب گرد دیگر را می بینیم که طعم شکست دارد و در پایداری یمنی ها در قسمتهای شمال، غرب و مرکز این کشور، نمود می یابد. اما مساله در این حد متوقف نمی شود؛ چرا که امارات، عقب نشینی خود از یمن را شروع کرده است.

آنچه باعث شکست ائتلاف سعودی شد، تحرکات نیروهای جهادی یمنی و موفقیت آنها در ساخت سلاح های پیشرفته است؛ این در حالی است که آل سعود ادعا می کند این سلاحها ساخت ایران است.

در این میان، دو عملیات آرامکو و نجران نشان داد که جنگ سعودی، در حال سقوط به سمت تسلیم کامل است؛ به این دلیل که بمباران مهمترین پالایشگاه سعودی، که روزانه 7 میلیون بشکه نفت تولید می کند، منجر به واکنش عملی محکمی از سوی سعودیها نشد و ایشان، به اتهام زنی به ایران اکتفا کرده و تاکید نمودند که قصد جنگ با این کشور را ندارند. به نظر می رسد در این شرایط، سعودیها چشم امید به آمریکا یا اسرائیل دارند، تا طناب نجات را برای انها بیندازند.

این در حالی است که یمن، عربستان را به آتش بس و عقب نشینی از یمن فراخواند، تا در مقابل، مذاکرات یمنی-یمنی در سوئد و با نظارت بین المللی انجام شود؛ اما سعودیها تا کنون با این موضوع موافقت نکرده اند؛ چرا که هنوز آمریکا دستوری در این باره صادر نکرده است. در مقابل، سعودیها طی اقدامی خبیثانه، در مناطق شکست خورده مانند صعده، و برخی بخش های ساحل غربی، آتش بس را شکستند و همین مساله، انصارالله را بر آن داشت تا شکست سختی را بر نیروهای سعودی تحمیل کند؛ که خبر آن از سوی هیچ یک از دو طرف، اعلام نشد.

به این ترتیب، یمنی ها خسارتهای سنگینی را متوجه نیروهای سعودی کرده و شکست کاملی را برای آنها رقم زدند؛ که در جریان آن، چهار هزار سعودی کشته یا اسیر شدند.

نتایج مذکور، حکایت از شکستی در جریان جنگ نظامی در یمن دارد، که همزمان با آن، طرح سیاسی در یمن نیز به کلی ساقط شد.

حال، به نظر می رسد سعودی ها قصد دارند به صورت سرّی ارتباط خود با طرح آمریکا در یمن را قطع کنند؛ آنچه که می تواند آل سلمان را در برابر اعمال انتقام جویانه ترامپ قرار دهد.

اما آیا همزمان با نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، سعودیها برای کاستن از خشم ترامپ یا ناخرسندی نتانیاهو، موافقت خود با بازگشت به طرح سوئد را اعلام می کنند؟

این، تراژدی آل سعود است که تنها با کناره گیری آنها از حکومت، به نفع ملت عربستان، حل می شود؛ ملتی که به امکانات این کشور ایمان داشته و خواهان به کار گیری این امکانات، در چارچوب طرح پیشرفت اعراب است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید