سعودی پشت حریری را خالی کرد/ تلاش عربستان برای براندازی نخست‌وزیر لبنان

کدخبر: ۳۰۵۷۷۴
اقتصادنیوز؛ لبنان از هفته پیش شاهد برخی تظاهرات‌ها در اعتراض به وضعیت موجود بود و همزمان با این موضوع، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» خبری درباره پرداخت 16 میلیون دلار به مدلی اهل آفریقا توسط «سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان منتشر کرد که در وضعیت بد اقتصادی موجود بر تنش‌ها افزود.
سعودی پشت حریری را خالی کرد/ تلاش عربستان برای براندازی نخست‌وزیر لبنان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ همزمان با فشارهای آمریکا علیه لبنان و «سعد الحریری» ، یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، عربستان در تلاش است الحریری را مجبور به استعفا کند زیرا از عملکرد وی در قبال حزب‌الله و رئیس‌جمهور لبنان راضی نیست.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و نوشت: برآوردهای طرف‌های سیاسی عالی‌رتبه نشان به وجود تضاد ولو محدود در دیدگاه آمریکا و عربستان برای چگونگی حل بحران لبنان اشاره می‌کند، هر دو طرف موافق هستند که دولت بیروت در دسترس نیست و نفوذ دشمنان در آن پررنگ است اما درباره حل این موضوع هم‌نظر نیستند. آمریکا به ابزار فشار و محاصره و تحریم متوسل شده اما سعودی راهی جز زیر سلطه بردن نمی‌شناسد حال هزینه آن هر چه باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکایی‌ها معتقدند حزب‌الله از آرامش در لبنان همراه با نظم سیاسی، اقتصادی و امنیتی بهره می‌برد تا به نبرد خود در لبنان و منطقه ادامه دهد در حالی که سعودی‌ها معتقدند ثبات لبنان به معنای راحتی دشمن سرسختشان حزب‌الله است و سوق دادن حزب‌الله به مقابله با چالش‌های داخلی باید فراتر از تحریم‌ها یا انزوای سیاسی باشد؛ مشکل (اختلاف نظر دو طرف) در همین جاست.

الاخبار در ادامه نوشت، آمریکا از طریق عملکرد نظام بانکی لبنان در قبال تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله راضی است اما این بدان معنا نیست که با سیاست کلی دولت لبنان موافق است. واشنگتن «میشل عون» رئیس‌جمهور و تیم سیاسی او را دشمن خود به معنای واقعی می‌داند، رابطه مافوق «ضرورت» با این دولت را رد می‌کند و هر از گاهی نارضایتی خود از دولت عون را بیان می‌کند. اما عملکرد آمریکا در خصوص «سعد الحریری» متفاوت است، وی را تحریم نمی‌کند اما به اعمال فشار و سرزنش او به دلیل عدم مخالفت با ائتلاف عون-حزب‌الله کفایت می‌کند با این حال واشنگتن ترجیح می‌دهد سعد الحریری همچنان نخست‌وزیر بماند زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که جانشین وی با حزب‌الله همبستگی بیشتری نداشته باشد.

در ادامه این گزارش آمده، اما عربستان نظری متفاوت دارد، سعودی‌ها طوری رفتار می‌کنند که گویا سعد الحریری را مانعی در برابر اجرای سیاست‌هایشان می‌‌دانند. مقامات سفارت عربستان در لبنان الحریری را نمی‌پسندند و حرف‌هایی از زبان آنها علیه الحریری دائما به گوش وی می‌رسد. ریاض همچنان از تمرد الحریری برای کناره‌گیری در دو سال پیش عصبانی است، روزی که وی با همراه شدن با طرح مصالحه پذیرفت که میشل عون رئیس‌جمهور شود. خشم ریاض بیشتر هم شده زیرا الحریری در اتخاذ مواضع سیاسی و اقدامات عملی علیه «مداخله حزب‌‌الله و نقش آن در سوریه، عراق و لبنان» شکست خورده است؛ دیگر اینکه برای توقف حملات سیاسی و رسانه‌ای به عربستان کاری نکرده همچنان که جرأت به تحریم قطر نکرده است.

الاخبار تأکید کرد: آمریکایی‌ها خواستار فروپاشی کامل (وضعیت لبنان) نیستند اما ریاض معتقد است در ثباتی که حزب‌الله و میشل عون از آن بهره می‌برند، فایده‌ای وجود ندارد.

این روزنامه سپس نوشت: تنش و خالی شدن (منصب نخست‌وزیر از الحریری)، این بهترین گزینه مورد نظر سعودی‌هاست. ریاض امروز تلاش می‌کند سعد الحریری را به استعفا مجبور کند، همه آنچه سعودی‌ها از وی می‌خواند رفتن است.

از سوی دیگر سعد الحریری، نماینده پارلمان «نهاد المشنوق» را در پشت پرده گزارش روزنامه «نیویورک تایمز» می‌داند و معتقد است وی تلاش می‌کند با تخریب وجهه الحریری جایگاه وی را بگیرد.

در همین ارتباط، محافل سیاسی مربوطه از برآورد اشتباه برخی محافل نزدیک به میشل عون درباره احتمال کنار گذاشتن سعد الحریری هشدا داده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید