روسیه: حضور ایران به درخواست دولت سوریه است

کدخبر: ۳۰۵۹۰۴
وزیر امور خارجه روسیه گفت ایران بنا به درخواست دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارد، بر عکس آمریکا که در سراسر جهان به اقدامات نظامی غیر قانونی علیه سوریه شناخته شده شده است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما، سرگئی لاوروف با تأکید بر اینکه سوریه نباید به صحنه ای برای اجرای نقشه ها یا "تسویه حساب ها" تبدیل شود به تحولات اوضاع در منطقه اشاره کرد و افزود : اوضاع در منطقه به سطحی خطرناک رسیده و در آستانه انفجار است و این مسأله در وهله نخست نتیجه سیاست های غیر مسئولانه آمریکاست.
لاوروف با اشاره به اینکه گروه تروریستی داعش از بین رفته است و بنابراین دلیلی برای حضور آمریکا در سوریه وجود ندارد تصریح کرد واشنگتن علاوه بر طفره رفتن از تعهداتش در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 مصوب شورای امنیت، اقدام به رفتارهای تحریک آمیزی کرده که سبب تشدید تنش ها شده است.
سرگئی لاوروف که این سخنان را در گفتگوی اختصاصی با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن بیان می کرد ، از طرح تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه "بر اساس تصمیم نشست گفتگوی ملی سوریه در سوچی" که در آغاز سال گذشته برگزار شد استقبال کرد و افزود: پیشبرد روند سیاسی سوریه "موضوعی را که از مدتها پیش درباره ضرورت بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی یعنی اتحادیه عرب مطرح شده بود به جریان خواهد انداخت.
آمریکا و هم پیمانان آن در غرب از سلاح قدرت نظامی در کنار دیگر ابزار مانند سیاست تحریم ها، باج خواهی، فشار و تحریف واقعیت ها به عنوان ابزاری برای سلطه طلبی استفاده می کنند
لاوروف در پاسخ به سؤالی در این خصوص که آیا دخالت روسیه در سوریه باهدف "نجات نظام" بوده است ، گفت: باید بگویم سیاست های خارجی ما هیچ گاه مبتنی بر شخصی سازی حوادث و رویدادها نبوده است ما بر افراد خاص و معینی تکیه نمی کنیم و از کسی برای ضدیت با شخص دیگری هم حمایت نمی کنیم ، مسکو به درخواست مسئولان سوریه پاسخ داده و به این کشور در جنگ با تروریسم کمک کرده است.
لاورف تصریح کرد متأسفانه کشورهای غربی فرصت واقعی برای ایجاد نظام عادلانه بین المللی مبتنی بر همکاری و پاسخگویی به منافع همه طرف های جامعه بین المللی را نادیده می گیرند. آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی با اصرار بر مقوله "پایان تاریخ" و خود را پیروز جنگ سرد دانستن، بر تقویت سلطه خود بر امور بین المللی اصرار دارند. آمریکا و هم پیمانان این کشور در غرب از سلاح قدرت نظامی در کنار دیگر ابزار مانند سیاست تحریم ها، باج خواهی، فشار و تحریف واقعیت ها به عنوان ابزاری برای تحقق این هدف استفاده کردند. همچنین دخالت های نظامی و جنگ هایی که قانون بین المللی را نقض کرده اوضاع را در منطقه به طور کامل متشنج کرده است.
لاوروف در پاسخ به سؤالی درمورد روابط ریاض و مسکو و همچنین بررسی این روابط در سفر آتی ولادیمیر پوتین به عربستان گفت: مسکو و ریاض درباره برخی از موضوعات مهم بین المللی همکاری می کنند ، ما با هم درباره راه حل های بحران در خاورمیانه از جمله در سوریه و یمن از طریق سازوکارهای سیاسی و دیپلماتیک در تماس هستیم.
اوضاع در منطقه به سطحی خطرناک رسیده و شرایط در حال انفجار است و این مسأله در وهله نخست نتیجه سیاست های غیر مسئولانه واشنگتن است
لاوروف در پاسخ به سؤال دیگری درباره تحولات در منطقه و تحریم های آمریکا علیه ایران و اینکه آیا این مسئله منجر به درگیری مسلحانه در منطقه می شود یا خیر؟ افزود : اوضاع در منطقه به سطحی خطرناک رسیده و شرایط در حال انفجار است و این مسأله در وهله نخست نتیجه سیاست های غیر مسئولانه واشنگتن است که علاوه بر طفره رفتن از تعهداتش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) به موجب قطعنامه 2231 مصوب شورای امنیت، اقدام به رفتارهای تحریک آمیزی کرده که باعث تشدید تنش ها شده است. در نتیجه خطر وقوع رویارویی بزرگ نظامی در حال پدیدار شدن است این سناریو ما را بر آن می دارد که به صورت جدی نگران باشیم.
 
او افزود: از طرف دیگر نمی توان اجازه داد منطقه به سمت درگیری ویرانگر نظامی پیش برود چرا که ممکن است نتیجه آن نه فقط برای کشورهای خلیج فارس بلکه برای همه جهان فاجعه بار باشد. پیشنهاد روسیه درباره کاهش سطح تنش ها ، همان طرح برقراری امنیت در منطقه خلیج فارس است که نسخه جدید آن به صورت رسمی از سوی وزارت خارجه روسیه در ماه ژوئیه منتشر شد. این طرح متضمن برنامه ها و سازوکارهای مثبت و یکپارچه منطقه ای و ایجاد دستور کاری مشترک برای مقابله با چالش ها و خطرات است به این معنا که طرح ابتکاری ما از سایر طرح های مطرح شده در این زمینه که مبتنی بر اصل "یا با ما یا علیه ما" است کاملا متفاوت است و بنای آن بر پایه در نظر گرفتن آرای همه طرف هاست. ما برای پیشبرد و تبلور ایده خود، پیشنهاد کردیم که این مسئله در نشست روز های 18 و 19 سپتامبر در سطح کارشناسان در مسکو بررسی شود .
در این نشست حدود 30 کارشناس از روسیه، ایران، کشورهای عربی، چین، فرانسه، هند و انگلیس شرکت کردند و امیدواریم که سطح مشارکت در این نشست ها در آینده گسترده تر شود.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سوریه و چشم انداز سازش سیاسی در این کشور گفت : بدون شک، روسیه از طرح سازش سیاسی و دیپلماتیک از طریق برگزاری گفتگویی جامع میان همه طیف های سوریه حمایت می کند. معتقدیم آغاز روند تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو به پیشبرد همه فرایندهای سیاسی در سوریه کمک می کند مهم این است که خود سوری ها بدون دخالت یا فشار خارجی باید سرنوشت آینده کشورشان را تعیین کنند و این موضوعی است که قطعنامه 2254 شورای امنیت بر آن تاکید دارد.
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید