آمریکا: به اندازه کافی در خلیج فارس نیرو داریم

کدخبر: ۳۰۵۹۱۵
سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد نیروها و تجهیزاتی که آمریکا در منطقه خلیج فارس مستقر کرده، برای حفاظت از نظامیان این کشور و متحدانش در منطقه کافی است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، «پاتریک رایدر» سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی پنتاگون اعلام کرد نیروها و تجهیزاتی که آمریکا به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است،‌ برای حفاظت از نیروهای آمریکایی و تأمین امنیت متحدان این کشور در منطقه کفایت می‌کند.

سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا در خصوص تحولاتی که اخیراً در منطقه خلیج فارس رخ داده و واکنش آمریکا به این تحولات گفت: «باید صراحتاً بگویم که ما همچنان ایران را یک تهدید در منطقه قلمداد می‌کنیم و تاکنون واکنش متناسب را در قبال اقدامات ایران نشان داده‌ایم. ما به اندازه کافی در منطقه نیرو داریم تا نه‌تنها از نیروهای خود بلکه از متحدانمان در منطقه نیز حفاظت کنیم و جلوی اقدامات بعدی ایران را بگیریم.»

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که به ماجرای حمله به آرامکو اشاره کرد و پرسید که آیا آمریکا در صورت بروز موقعیتی مشابه قادر به مهار حمله خواهد بود یا خیر، اظهار داشت: «چیزی که من گفتم این بود که ما برای دفاع از منافع امنیتی خود در منطقه به اندازه کافی نیرو داریم. این شامل همکاری با متحدانمان و کمک کردن به آنها برای حفاظت از منافعشان نیز می‌شود.»

این مقام آمریکایی در حالی از تأمین امنیت متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس صحبت می‌کند که بامداد روز شنبه 14 سپتامبر (23 شهریور) سامانه‌های دفاع موشکی ساخت آمریکا و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه برای چندمین بار در برابر حمله پهپادی نیروهای یمنی ناکام ماندند و با هدف قرار گرفتن تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو در دو منطقه «بقیق» و «خریص»، تولید روزانه نفت عربستان 5.7 میلیون بشکه کاهش یافت.

در پی این حمله غیرمنتظره که به افزایش بیش از 14درصدی بهای نفت در اولین روز معاملاتی پس از حمله منجر شد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور و تنی چند از مقامات آمریکایی در اظهارات خود تلاش کرده‌اند که ایران را عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کنند و اوضاع را به‌گونه‌ای جلوه دهند که ایران تهدیدی برای بازار نفت و اقتصاد جهانی است.

در ادامه مقامات عربستان سعودی نیز تحت تأثیر القائات کارشناسان آمریکایی مدعی شدند که ایران عامل حمله به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو بوده است.

عجیب‌ترین مسئله در حمله به آرامکو، که واشنگتن و ریاض از سخن گفتن درباره آن خودداری کردند، عدم واکنش سامانه پاتریوت بود که از مجتمع نفتی آرامکو محافظت می‌کند و این یعنی این سامانه حتی یک موشک به سمت پهپادها و موشک‌های بالداری که ظاهرا در این حمله استفاده شدند، شلیک نکرده است.

حدود دو هفته پس از حمله پهپادهای یمنی به تأسیسات نفتی آرامکو، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که به‌منظور تقویت دفاع هوایی و حفاظت از زیرساخت‌های عربستان سعودی نفرات و تجهیزاتی شامل 200 نیروی نظامی، یک فروند سامانه دفاع موشکی و 4 سامانه راداری سنتینل به این کشور اعزام خواهد کرد که 140 نفر از نیروهای اعزامی آمریکا به عربستان به‌عنوان اپراتور یا مسئول تعمیر و نگهداری سامانه پاتریوت فعالیت خواهند کرد و کار 60 نفر دیگر نیز به رادارها مربوط خواهد بود.

به گفته سخنگوی پنتاگون، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا با اعزام دو سامانه پاتریوت دیگر و همچنین یک سامانه تاد به عربستان در صورت لزوم موافقت کرده، اما تصمیمی در این خصوص اتخاذ نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید