پیامدهای جنگ هسته ای احتمالی میان هند و پاکستان چیست؟

کدخبر: ۳۰۵۹۴۶
​اقتصاد نیوز:طبق پژوهش علمی تازه ای که نتایج آن روز گذشته منتشر شد، بروز جنگ هسته ای میان هند و پاکستان می تواند ۱۲۵ میلیون نفر تلفات بر جای بگذارد؛ رقمی که بیشتر از آمار کشته شدگان در جنگ جهانی دوم در بازه ای شش ساله است.
پیامدهای جنگ هسته ای احتمالی میان هند و پاکستان چیست؟

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از دیجیاتو، به گفته آلن روبوک از اساتید علوم زیست محیطی دانشگاه Rutgers و از مولفان این مقاله، چنین جنگی نتنها ساکنین هند و پاکستان که کل دنیا را در معرض خطر قرار می دهد.

براساس این پژوهش در هفته ها و ماه های پس از این جنگ هسته ای، نوعی فاجعه زیست محیطی با مقیاس جهانی رخ خواهد داد و با از دست رفتن محصولات کشاورزی کل دنیا، گرسنگی گریبان همه مردم را می گیرد.

برایان تون مولف ارشد این مقاله و از دانشمندان زیست محیطی دانشگاه کلورادو بولدر می گوید:چنین جنگی در تاریخ بشر بی سابقه خواهد بود.

تون چند دهه است که روی سناریوهای مختلف بروز جنگ هسته ای کار می کند و بخشی از تیمی بوده که واژه «زمستان هسته ای» را در دهه ۱۹۸۰ میلادی ابداع کردند. از این عبارت برای توصیف دوره ای از سرمای شدید استفاده می شود که ممکن است بعد از وقوع جنگ هسته ای احتمالی میان آمریکا و روسیه رخ بدهد.

حالا دانشمندان با استفاده از شبیه سازی کامپیوتری تئوری بروز جنگی را مطرح کرده اند که ممکن است میان هند و پاکستان در سال ۲۰۲۵ رخ بدهد. این دو کشور ادعای مالکیت بر کشمیر را دارند و تاکنون چندین بار بر سر آن با یکدیگر وارد جنگ شده اند. طبق برآوردهای صورت گرفته هند و پاکستان تا سال ۲۰۲۵ احتمالا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ سلاح هسته ای خواهند داشت که از ۳۰۰ سلاحی که تا به امروز مشخص شده بیشتر است.

هند و پاکستان تا سال ۲۰۲۵ احتمالا بین ۴۰۰تا ۵۰۰ سلاح هسته ای خواهند داشت

طبق پژوهش صورت گرفته هرکدام از این سلاح ها در صورت انفجار میتوانند تا ۷۰۰ هزار نفر را به کام مرگ بکشانند. این تحقیق همچنین نشان می دهد که آتش ناشی از انفجار تسلیحات هسته ای می تواند تا ۳۶ میلیون تن دوده (کربن سیاه) را تولید کند که در نهایت به جو بالایی زمین راه پیدا خواهد کرد و ظرف تنها چند هفته در اقصی نقاط دنیا پراکنده می شود.

این دوده در ادامه نور خورشید را مسدود می کند و دمای زمین را تا ۹ درجه پایین می آورد. به این ترتیب بارش باران نیز تا ۳۰ درصد کم می شود که این مساله میتواند به کمبود غذا و گرسنگی گسترده ساکنان زمین منجر شود. سرد شدن زمین نیز ممکن است به قدری ادامه پیدا کند که نهایتا هم اندازه با عصر یخبندان شود.

نتایج این پژوهش در نشریه پیشرفت های علمی منتشر شده و آنطور که کیپ هاج معاونت این نشریه اعلام کرده حالا برخلاف دوران جنگ سرد که تنها چند کشور ممکن بود دست به حمله هسته ای بزنند، اکنون ۹ کشور مختلف به این سلاح دست پیدا کرده اند و مجموعا ۱۴ هزار کلاهک هسته ای دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید