انتقاد مجدد جلیلی از برجام: «خسارت محض» یعنی آنکه شما به تعهدات خود عمل کنید و او عمل نکند

کدخبر: ۳۰۶۲۴۳
اقتصادنیوز: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر دیروز در نشست بصیرتی هیات نظارت استان خوزستان به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب جلیلی در بخشی از سخنان خود ابراز داشت: مهم است بدانیم چه الگویی را دنبال می­کنیم و از چه عبرت‌هایی درس بگیریم؛ به همین خاطر دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند الگوهای ما حذف شود و نیز تلاش می‌کنند که برخی عبرت‌ها از حافظه ملت پاک شود تا بتوانند تجربه­های تلخ را مجددا تحمیل کنند.

عضو شورای راهبردی سیاست خارجی با اشاره به دشمنی آمریکا در حق ملت ایران خاطر نشان کرد: بعضی اوقات عبرت‌هایی رخ می‌دهد که نباید آنها را فراموش کرد. زمانی این تحلیل مطرح شد که اگر ما در نوع مناسبات با برخی قدرت­ها تجدید نظر کنیم، خیلی از مسائل حل خواهد شد. نتیجه این تجربه چه بود؟ بر این مبنا توافقی انجام شد که ایران به اعتراف طرف مقابل همه تعهداتش را انجام داد اما همان اوبامایی که این توافق را انجام داد، پس از برجام قانون آیسا را که تحریم‌های ایران بود، برای ده سال دیگر تمدید کرد. قانون ویزا را نیز خود او بعد از برجام امضا کرد. قانون کاتسا که تحریم­ها را تجمیع و توسعه میداد، پس از برجام در سنا از صد نماینده، نود و هشت نفر به آن رأی مثبت دادند.

وی افزود: برجام عبرتی سخت بود اما درسی شد که نباید به آمریکا و اروپا اعتماد کرد.

نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به ادامه روند دشمنی غرب با ایران تصریح کرد: از روزی که آمریکا از برجام خارج شد، اروپایی‌ها تا همین امروز حاضر نشده‌اند این رفتار را محکوم بکنند. حاضر نشده‌اند بگویند که این رفتار نقض برجام است. بلکه می­گویند ایران باید به انجام تعهدات خود ادامه بدهد. سه کشور اروپایی حالا یک گام جلوتر آمده‌اند. در نیویورک بیانیه میدهند و می­گویند ایران باید درباره توان موشکی و منطقه­ای و هسته­ای گفتگو برای توافق جدید را بپذیرد.

جلیلی اظهار داشت: این رفتار باید برای مردم تبیین بشود اما شما برخی القائات را ببینید. طرف مقابل علی رغم همه این بدعهدی ها طلبکار می‌شود که چرا نباید دوباره گفتگو برای توافق جدید بشود، بعد عده­ای دلخوش هنوز می‌گویند چرا برخی دلواپس هستند. اگر وظیفه داریم الگوهایی را به جامعه معرفی کنیم. در کنار آن وظیفه داریم عبرت‌هایی را متذکر همدیگر بشویم.

عضو تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی، گفت: برجام یک عبرت بزرگ بود. دوباره چه چیزی باید تکرار بشود؟ توافقی نوشته شد. آنها آن چه را که بیشتر بود گرفتند، حداقل هم ندادند. حالا باز دوباره تعهدات بیشتری می­خواهند؟ بر چه مبنایی و با چه تضمینی؟ همان هیچ.

وی اضافه کرد: اینکه مقام معظم رهبری بیان می‌فرمایند که برجام خسارت محض بود، بر چه مبنایی بیان می‌شود؟ چه وقت یک توافق خسارت محض می‌شود؟ وقتی که شما به تعهدات خود عمل کنید و او عمل نکند. این مطالب باید دقیق فهمیده شود.

جلیلی در ادامه خاطرنشان کرد: ما در کنار آن عبرت‌ها الگوی مقاومت داریم. این الگو را داریم که چگونه می‌شود مقاومت کرد و پیشرفت کرد. این الگو را داریم که همان کسی که سیم خاردار را تحریم می‌کرد، امروز عاجزانه دنبال گفتگو درباره برد موشک‌های بالستیک شما است. این الگوها در کنار آن عبرت‌ها امیدآفرین است. او می‌فهمد که اگر الگوی مقاومت و دفاع مقدس در اقتصاد هم تکرار بشود، آنگاه همین ملت تحریم‌های او را هم نقش بر آب خواهد کرد.

وی در انتهای سخنان خود ابراز داشت: در خوزستان عزیز که یادآور رشادت همان الگوها و شهدای ماست، شما امروز می‌بینید که همان الگوهای مقاومت در عرصه‌های دیگر ظهور و بروز پیدا کرده است. چنانچه امروز در بازدید از یک واحد صنعتی مشاهده شد که فرزندان ملت در جنگ اقتصادی با روحیه بسیجی در همین یکسال اخیر وقتی مواد اولیه برای یک کالای مهم صنعتی تحریم میشود، همان کالا را بر مبنای الگوی مقاومت در داخل تولید و تحریم را بی اثر میکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید