جوانفکر: احمدی‌نژاد به اوباما و بوش درخواست دیدار نداد؛ برای ادعایتان مستند بیارید +مستندات

کدخبر: ۳۰۶۳۲۹
اقتصادنیوز: محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفته است که فوت کوزه‌گری در مواجهه با آمریکا را بلدم اما نمی‌گویم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نامه نیوز، او در این گفت‌وگو از مسائلی مانند مدیریت جهانی و آزادی انسان‌ها نیز سخن گفته است. برای تبیین علت این سخنان در مقطع بعد از سخنرانی حسن روحانی در سازمان ملل با آقای علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای دکتر محمود احمدی‌نژاد در دوران تصدی شهرداری تهران و ریاست‌جمهوری دقایقی را به گفت‌وگو نشستیم.

آقای جوانفکر در پاسخ به این پرسش که باتوجه به درخواست‌های احمدی‌نژاد برای دیدار با اوباما و بوش و نامه به ترامپ و دو رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آیا او در مقطع فعلی مایل به مذاکره است، پاسخ دقیقی نداد و ضمن رد درخواست آقای احمدی‌نژاد مستندات این مدعا را درخواست کرد. این درحالی است که به یاد داریم که احمدی‌نژاد در مرداد سال89 در همایش سالیانه ایرانیان خارج از کشور در سالن کنفرانس سران در تهران اعلام کرد که آماده است با باراک اوباما رو در رو گفت‌و‌گو کند. او برای این گفت‌وگو ماه سپتامبر را پیشنهاد کرد و گفت که حاضر است این اتفاق در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک رخ دهد.

او پیش از این نیز در سال88 در دیدار با رئیسان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران در تهران گفته بود که «به سازمان ملل می‌روم و اوباما را به مناظره دعوت می‌کنم؛ مناظره‌ای در برابر رسانه‌های جهان، نه این که پشت در‌های بسته بنشینیم و راجع به مسائل حرف بزنیم».

محمدالبرادعی هم در کتاب خاطراتش که به فارسی هم منتشر شده، نوشته است: «احمدی‌نژاد در نامه‌ای در سال۱۳۸۸ و از طریق او به اوباما آمادگی ایران را برای مذاکره دوجانبه بدون پیش شرط و بر مبنای احترام متقابل اعلام کرد».

حتی قبل‌تر هم رئیس دولت‌ها نهم و دهم در شهریورماه سال85 در نشستی با خبرنگاران اعلام آمادگی کرد که می‌خواهد در مناظره‌ای تلویزیونی با جرج‌بوش مسائل جهانی و راه حل‌های آن را به بحث بگذارد. او گفت که تنها شرط این مناظره آن است که هیچ سانسوری در آن نباشد و به خصوص به ملت آمریکا و ملت‌های عالم اجازه دهند نظر خودشان را در این باره بگویند. حتی در پی این سخنان یکی از مقامات کاخ سفید گفت که پیشنهاد برگزاری مناظره زنده تلویزیونی توسط احمدی‌نژاد تنها منحرف‌کردن نگرانی‌های مشروع جامعه بین‌المللی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که تنها به ایالات متحده محدود نمی‌شود».

بی‌تردید این گزاره‌های مسلم خبری می‌تواند مستندات درخواست دکتر احمدی‌نژاد برای دیدار با رؤسای پیشین ایالات متحده آمریکا باشد که به دلیل خواسته جناب آقای جوانفکر مبنی بر ارائه‌شان، مطرح شد که تصویر تارنماهای منتشرکننده اخبار مربوطه در زمان درخواست مناظره را می‌توانید در انتهای این متن مشاهده کنید. جوانفکر اما به ابعاد دیگری از گفت‌وگوی اخیر محمود احمدی‌نژاد نیز پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مواضع دکتر احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی اخیرشان با روزنامه ایندیپندنت خاصه در حوزه سیاست خارجه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر احمدی‌نژاد درباره نقش سازمان ملل و فلسفه وجودی آن در مدیریت مسائل جهانی صحبت کردند و تأسف خود را از اینکه در حال حاضر اراده و خواست ملت‌ها در این سازمان جایگاهی ندارد ابراز داشتند. ایشان در دوره ریاست‌جمهوری خودشان ایده‌ها و نظریات نوین و مهمی را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند که مورد توجه و استقبال بسیاری از کشورهای جهان قرار گرفت. ما بر این باوریم که وضع موجود حتما باید به نفع ملت‌ها تغییر کند و به تجربه ثابت کرده‌ایم که می‌توان منافع ملت ایران را در سطحی که زیبنده‌شان و جایگاه آنهاست، محقق کرد. ایران یک‌کشور مهم و تأثیرگذار در معادلات جهانی است که اگر افراد شایسته و ذی‌صلاحی سکان مدیریت آن را در دست داشته باشند، هم ملت ایران به شرایط و موقعیت ممتاز دست خواهد یافت و هم سایر ملت‌ها از برکات وجودی آن منتفع خواهند شد.

آقای احمدی‌نژاد در بخشی از گفت‌وگوی‌شان گفته‌اند که در ارتباط با آمریکا فوت کوزه‌گری را بلد بودم اما نمی‌گویم. با توجه به اینکه ایشان در گذشته به آقایان ترامپ، اوباما و بوش نامه نوشته‌اند و از بوش و اوباما درخواست کرده بودند که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار داشته باشند، آیا راهکار ایشان در مقطع فعلی مذاکره با دولت آمریکاست؟

لطفا ابتدا مشخص کنید که استناد شما برای این ادعا که «ایشان در گذشته از آقایان بوش و اوباما درخواست دیدار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل کرده بودند» چیست؟ ایشان چه زمانی و درکجا چنین چیزی را درخواست کرده‌اند؟

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به منشور «نهضت به سوی بهار» طرح موضوعاتی اخلاقی را مطرح می‌کنند. ایشان چه سازوکاری برای اجرای این منشور درنظر گرفته‌اند؟ آیا این منشور صرفا یک متن اخلاقی است یا قرار است به مرحله اجرا درآید؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه؟

نهضت به سوی بهار یک جریان مردمی، فراگیر و جهانی است و محدود به شخص یا جغرافیا و یا گروه و طایفه خاصی نمی‌شود. این نهضت مبتنی بر مهم‌ترین اصل معرفت و عمل انسانی یعنی توحید، مشخصه‌هایی دارد که باید دائما تبیین و ترویج شود. انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران نیز  در حقیقت برای رسیدن به همین اهداف برپا شده‌اند و باید در همین مسیر حرکت کنند و ادامه یابند. این امر نیازمند حضور، مشارکت و نظارت همگانی است؛ بنابراین این منشور نهضت به سوی بهار صرفا یک منشور اخلاقی نیست.

چندی است که آقای احمدی‌نژاد نسبت به گذشته بیشتر با رسانه‌های داخلی و خارجی گفت‌وگو می‌کنند. علت تعدد گفت‌وگوهای ایشان در چندوقت اخیر چیست؟ آیا این موضوع را به مثابه یک کنشگری سیاسی برای تحولات سیاسی ایران مانند انتخابات دانست؟

هرکس اندیشه و برنامه و راهکار تازه‌ای برای رفع مشکلات اصلی جامعه انسانی داشته باشد، سعی می‌کند آن را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهد. بنده معتقدم دکتر احمدی‌نژاد دارای اندیشه برتر در بسیاری از زمینه‌های مرتبط با زندگی اجتماعی و مدیریتی هستند و به عنوان یک وظیفه انسانی سعی در نشر دیدگاه‌های خود دارند. رسانه‌های ارتباط جمعی یک ابزار مهم برای این منظور محسوب می‌شوند. علاوه بر این توجه داشته باشید که رسانه‌های داخلی و خارجی معمولا در پی گرفتن وقت مصاحبه از کسی هستند که حرف تازه، مهم و اثرگذاری داشته باشد و تلاش رسانه‌ها برای گفت‌وگو با دکتر احمدی‌نژاد متاثر از همین واقعیت است.

تولیدی ///// جوانفکر: احمدی‌نژاد به اوباما و بوش درخواست دیدار نداد؛ برای ادعایتان مستند بیارید + مستندات

تولیدی ///// جوانفکر: احمدی‌نژاد به اوباما و بوش درخواست دیدار نداد؛ برای ادعایتان مستند بیارید + مستندات

تولیدی ///// جوانفکر: احمدی‌نژاد به اوباما و بوش درخواست دیدار نداد؛ برای ادعایتان مستند بیارید + مستندات

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید