آمریکا حفاظت از شبکه برق سه همسایه روسیه بر عهده گرفت

کدخبر: ۳۰۶۴۵۳
اقتصادنیوز: آمریکا و سه کشور همسایه روسیه توافق کردند تا برای حفاظت از شبکه برق کشورهای حوزه دریای بالتیک (استونی، لتونی و لیتوانی) در مقابل حملات سایبری همکاری کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا این توافق درحالی صورت گرفته است که سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی سعی دارند وابستگی خود را به شبکه برق و انرژی روسیه کاهش داده و تا سال ۲۰۲۵ میلادی در شبکه انرژی اروپا ادغام شوند.

«ریک پری» وزیر انرژی آمریکا برای دیدار و توافق با همتایان خود در این سه کشور به ویلنیوس پایتخت لیتوانی سفر کرده است. این چهار وزیر در بیانیه‌ای توافق خود را «لحظه‌ای حیاتی برای کشورهای بالتیک در تقویت امنیت سایبری» خواندند.
در این بیانیه آمده است: ما آمریکا را دارای نقشی حیاتی در کمک به کشورهای بالتیک از طریق حمایت فنی و راهبردی قلمداد می‌کنیم.
لیتوانی گفته که به دنبال جذب شرکت‌های فناوری آمریکایی به منظور نوسازی نرم‌افزارهای کنترل سامانه‌های انرژی است تا از حملات هکرهای روسی جلوگیری کند.
لیتوانی، لتونی و استونی هر چند در سال ۲۰۰۴ میلادی به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا ملحق شدند اما هنوز در شبکه برقی قرار دارند که تحت کنترل روسیه است.
پری که برای شرکت در کنفرانسی درباره همکاری‌های آمریکا و بخش‌های مرکزی و شرقی اروپا به لیتوانی سفر کرده است، قصد دارد برای صادرات گاز طبیعی مایع (ال.ان.جی) آمریکا به اروپا نیز چانه‌زنی کند.
لیتوانی و لهستان کشورهایی هستند که واردات ال.ان.جی آمریکا را آغاز کرده‌اند. هدف آنها کاهش وابستگی خود به گاز روسیه است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید