روش شناسایی مواد غذایی بیش از حد فراوری شده

کدخبر: ۳۰۷۰۶۴
​اقتصاد نیوز:مطابق سیستم طبقه بندی مواد غذایی NOVA که از سوی محققان برزیلی توسعه یافته، محصولات بیش از حد فراوری شده به محصولات صنعتی گفته می شود که حداقل حاوی 5 ماده تشکیل دهنده و اغلب حاوی چربی، قند و نمک و همچنین مواد افزودنی باشد.
روش شناسایی  مواد غذایی بیش از حد فراوری شده

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از  بهداشت نیوز، دو مطالعه اروپایی نشان می دهد که مصرف غذاهای بیش از حد فراوری شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و درنتیجه آن ها، مرگ زودرس را افزایش می دهند.

دو مطالعه جدید اروپایی درباره خطر مصرف غذاهای بیش از حد فراوری شده هشدار و نشان می دهد که این مصرف این محصولات باعث افزایش 12 درصدی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

مطالعه اول :‌

محققان دانشگاه پاریس 13 در فرانسه و تیم تحقیقاتی اپیدمیولوژی تغذیه در این کشور، تاثیر محصولات بیش از حد فراوری شده را بررسی و نتایج آن را در نشریه پزشکی بریتانیا منشتر کرده اند. این محققان الگوی غذایی حدود 100 هزار نفر را بین سال های 2009 تا 2018 بررسی و تحلیل کرده اند و محصولات مصرفی آن ها را به چهار دسته تقسیم بندی کرده اند :

محصولات و مواد غذایی فراوری نشده یا کم پردازش شده ( مثل میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ و شیر و غیره )

محصولات مورد استفاده در فرایند آشپزی و تهیه غذا ( مثل روغن ها، شکر، عسل و غیره )

محصولات و مواد غذایی فراوری شده ( مثل انواع کنسرو، ماهی و گوشت های دودی، پنیر های فراوری شده و غیره )

محصولات و مواد غذایی بیش از حد فراوری شده ( مثل نوشابه، بیسکوئیت های صنعتی، ماهی و مرغ های ناگتی و غیره)

این تیم تحقیقاتی با مطالعه خود دریافت که در میان این گروه های غذایی، مضرف گروه چهارم به طرز قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در مصرف کنندگان افزایش می دهد. به طوری که با افزایش مصرف 10 درصدی این محصولات، خطر ابتلا به این نوع بیماری ها تا 12 درصد افزایش می یاید.

دکتر ماتیلد توویر مدیر اجرایی این مطالعه می گوید : " طی یک سال گذشته، محققان ما رابطه میان مصرف مواد غذایی بیش از حد فراوری شده را با خطر بروز سرطان، سندروم روده تحریک پذیر، افسردگی و مرگ و میر زود رس نشان داده اند. "

او همچنین ادامه می دهد که موضوع نگران کننده دیگری درباره مصرف مواد غذایی بیش از حد فراوری شده وجود دارد و آن این است که تولید و تهیه این محصولات در بسیاری از کشور های غربی، بیش از نیمی از منابع انرژی این کشور ها را به خود اختصاص می دهد.

مطالعه دوم :

مطالعه دوم از سوی محققان دانشگاه ناوار در اسپانیا بر روی 20 هزار نفر انجام شده که ماهیت خطرناک محصولات و مواد غذایی بیش از حد فراوری شده و صنعتی را تائید می کند. این مطالعه نشان می دهد که مصرف بیشتر از 4 وعده محصول بیش از حد فراوری شده در روز، خطر مرگ رودرس را  تا 62 درصد افزایش می دهد و این درصد خطر، به ازای هر وعده اضافی تا تا 18 درصد افزایش می یابد.

چرا مصرف مواد غذایی بیش از حد فراوری شده خطرناک است؟

نظریه های مختلفی درباره خطر مصرف مواد غذایی بیش از حد فراوری شده وجود دارد. از یک طرف، این محصولات، از ماهیت و ارزش غذایی کمی برخوردار هستند، انرژی بیشتری دارند و حاوی مقدار زیادی اسید های چرب اشباع شده و نمک هستند. دکتر توویر همچنین نسبت به ردپای مواد افزودنی مانند سولفیت ها، گلوتامات، امولسیون ها، شیرین کننده ها و نگه دارنده در این نوع محصولات که دارای اثرات نامطلوب و زیاد آوری بر روی سلامتی هستند، هشدار می دهد.

از طرفی دیگر، محققان نسبت به فرایند تهیه محصولات و مواد غذایی بیش از حد فراوری شده ابراز نگرانی می کنند. چون در فرایند تهیه این، حرارت زیادی لازم است که باعث تولید مواد آلاینده هایی مانند آکریل آمید می شود.

بسته بندی محصولات بیش از حد فراوری شده نیز در اثر نامطلوبی که بر سلامتی افراد به جای م یگذارد، نقش مهمی ایفا می کند. بیشتر این محصولات حاوی مواد نگه دارنده هستند که در تماس طولانی مدت با ظروف مورد استفاده در بسته بندی آن ها، باعث انتقال و تولید مواد آلوده و خطرناک می شود.

مطابق سیستم طبفه بندی مواد غذایی NOVA که از سوی محققان برزیلی توسعه یافته، محصولات بیش از حد فراوری شده به محصولات صنعتی گفته می شود که حداقل حاوی 5 ماده تشکیل دهنده و اغلب حاوی چربی، قند و نمک و همچنین مواد افزودنی باشد. پس در هنگام خرید به جدول ارزش غذایی همچنین ترکیبات محصولی که خرید می کنید حتما توجه نمایید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید