زیردریایی‌های اسرائیل پشت حمله موشکی به نفتکش ایرانی بودند؟

کدخبر: ۳۰۷۴۱۹
اقتصادنیوز: عبدالباری عطوان در رای الیوم نوشت: به نظر نمی‌رسد همزمانی حمله به نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت، در راه آن به سمت سوریه، با اعلام وزارت دفاع امریکا در مورد اعزام هزاران سرباز و سامانه موشکی تاد، به عربستان، تصادفی بوده باشد. بدیهی است به دنبال حملاتی که به تاسیسات نفتی بقیق و خریس در عربستان سعودی شد، منطقه خلیج فارس یا دریای سرخ، مرحله جدیدی از تنش‌ها را پیش روی خود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: حمله‌ای که به نفتکش ایرانی «سابیتی» در سواحل شهر جده عربستان صورت گرفت، در نوع خود اولین حمله بود؛ چرا که تا کنون در ماه‌های اخیر، هیچ نفتکش ایرانی هدف حملات قرار نگرفته بود؛ بویژه آنکه در جریان حمله به نفتکش ‌ها در بندر الفجیره امارات، حتی انگشت‌های اتهام متوجه ایران شد.

شرکت ملی نفت ایران، که مالک این نفتکش است، شلیک این موشک‌ها از عربستان را رد کرد و این امر، علامت سوال‌های متعددی را در مورد طرف مسئول این حمله، به دنبال دارد.

پیش بینی‌هایی وجود دارد که براساس آن، بعید نیست زیر دریایی‌های اسرائیلی، در جریان یک تهدید واضح، دو موشک را به سمت نفتکش ایرانی شلیک کرده باشند؛ آنچه که باعث تغییر مسیر نفتکش و بازگشت آن به آب‌های خلیج فارس شد. در سال‌های گذشته، اسرائیل در پشت پرده صد‌ها حمله موشکی و هوایی قرار گرفته است و عجیب و دور از انتظار نیست که دایره حملات خود را تا دریای سرخ و حتی خلیج فارس، گسترش داده باشد.

یک روایت دیگر هم وجود دارد، که براساس آن، نیروی دریایی آمریکا هم می‌تواند در بین متهمین باشد، که در پاسخ به حملاتی که به شش نفتکش سعودی، اماراتی و نروژی در دریای عمان صورت گرفت، این حمله را به نفتکش ایرانی ترتیب داده باشد.

حمله به بقیق، که در رأس صنعت نفت عربستان جای دارد و قبول مسئولیت این حمله از سوی انصارالله، در واقع به معنای دو اهانت بود؛ اول به مملکت سعودی و هیبت آن، که با این حمله، شکنندگی اقدامات حمایتی آن از تاسیسات نفتی اش مشخص شد و دوم، سامانه‌های موشکی و رادار‌های آمریکایی که موشک‌های حوثی‌ها توانستند از ان‌ها عبور کرده و با دقت زیادی به هدف برخورد کنند.

تبرئه عربستان از سوی ایران، به این سرعت و قبل از شروع تحقیقات رسمی، به این معنی است که ایران خواهان تنش زایی با همسایه عربی اش در زمان حاضر و یک روز قبل از رسیدن عمران خان به تهران، نیست؛ سفری که با هدف رساندن پیشنهاد عربستان برای مذاکره، انجام می‌شود. علاوه بر اینکه این تبرئه عربستان، به معنای آگاهی ایران از این مساله است که کدام طرف پشت حمله به نفتکش ایستاده است.

با توجه به تجارب ماه‌های گذشته، احتمالات پاسخ ایران به این حمله، بسیار زیاد است؛ همانطور که سپاه پاسداران ایران لحظه‌ای در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی که وارد مرز‌های هوایی ایران شد، درنگ نکرده و به سرعت، به توقیف نفتکش ایرانی توسط بریتانیا، واکنش نشان داد.

آیا ما در برابر تنش تازه‌ای در جنگ نفتکش ‌ها هستیم؟ یا اینکه مساله عمیقتر از این حرفهاست و آمریکا، اسرائیل و عربستان، نقشه مشترکی برای وارد آوردن ضرباتی به ایران دارند، تا از حمله به ارامکو انتقام بگیرند؟

فعلا پاسخی برای این سوالات نداریم. اما اعلام پنتاگن در مورد اعزام ۳۰۰۰ سرباز و سامانه موشکی تاد و پاتریوت به عربستان، برای حمایت از تاسیسات نفتی آن، بیانگر این مهم است که در برابر تحولات خطرناکی قرار داریم، که نشانه‌های آن در روز‌ها و ماه‌های آینده، مشخص می‌شود و چه بسا پاسخ ایران به حمله به نفتکش «سابیتی» و حجم این پاسخ، می‌تواند ابعاد تحولات پیش رو را معین کند..

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید